To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wychowanie przedszkolne (1918 - 1939): Pierwsze projekty - dyskusję w kierunku zwrócenia uwagi na potrzebę zorganizowania racjonalnej opieki dla dzieci w wieku przedszkolnym rozpoczęła Komisja Pedagogiczna Stowarzyszenia Nauczycielstwa Polskiego na I i II zjeździe nauczycielskim w Krakowie w latach 1917, 1918. Komisja sprecyzowała podstawowe zadania ochron jako placówek wychowawczych, upatrując ich cel w psychofizycznym przygotowaniu małych dzieci do pracy w szkole. Wychodząc ze słusznego założenia, że wychowaniem przedszkolnym należy objąć wszystkie dzieci do 7 roku życia, podkreślono konieczność upowszechnienia tej instytucji. Nasunęło to uczestnikom zjazdu w Piotrkowie (1918) koncepcję objęcia obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym wszystkich dzieci, przynajmniej od 5 do 7 lat. W ten sposób celem ochron miało być obowiązkowe, masowe przygotowanie wszystkich dzieci do nauki w projektowanej 7-klasowej szkole powszechnej. Ujednolicenia wymagała również sprawa organizacji ochron. Proponowano nie powierzać ich zakładom lub osobom prywatnym, ani nawet władzom państwowym, lecz samorządowi, wychodząc z założenia, że jest on wyrazicielem interesów społecznych. Równie ważnym postulatem było podkreślenie celowości organizowania ochron przy każdej szkole. Ogólną koncepcję pracy w zreformowanych ochronach przedstawiły działaczki z terenów byłego Królestwa Polskiego i z Galicji: Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa z Warszawy oraz Antonina Winiarzowa z Krakowa, które zgodnie podkreślały, że instytucje te powinny wychowywać dzieci polskie w duchu narodowym oraz prowadzić celową, planową i metodyczną działalność, zmierzającą do psychicznego i fizycznego rozwoju dziecka. Rozwój sieci i organizacji przedszkoli - pierwsze władze oświatowe doceniały znaczenie wychowania przedszkolnego. Z chwilą utworzenia Ministerstwa WRiOP powołano w nim Referat Wychowania Przedszkolnego , którego kierownictwo objęła M. Weryho-Radziwiłłowiczowa. Pierwszym zadaniem, jakie postawił sobie Referat, była reorganizacja i ustalenie jednolitych form organizacyjnych istniejących placówek opiekuńczo-wychowaw- czych dla dzieci. Część tych placówek objęto nadzorem pedagogicznym ministerstwa i nazwano przedszkolami, w odróżnieniu od ogródków dziecięcych, freblówek i ochron. Dla ułatwienia organizowania przedszkoli Weryho-Radziwiłłowiczowa napisała Wskazówki dla osób zakładających i prowadzących ochrony (z planami budynków) - 1921, a Towarzystwo Pedagogiczne we Lwowie opracowało w 1920 Poradnik dla ochroniarek . Pojawiły się też fachowe opracowania dotyczące wychowania przedszkolnego znanej działaczki lwowskiej Natalii Cicimirskiej Moja ochrona (1924) oraz Nowy system wychowania przedszkolnego (1925), zaś od 1925 zaczął wychodzić dwumiesięcznik „Wychowanie Przedszkolne” . - Referat obejmował tylko regiony centralne, pozostając jedynie w luźnym kontakcie z innymi dzielnicami kraju (Poznańskie, Śląsk i kresy wschodnie). Rozwijające się na tych ziemiach przedszkola były prowadzone przeważnie przez działaczki społeczne, współpracujące z władzami oświatowymi, bądź też pracujące na własną rękę. Działalność Referatu była utrudniona brakiem ustawowego uregulowania organizacji przedszkoli. Centralne władze oświatowe nie miały możliwości koordynowania powstającej sieci przedszkolnej, co w konsekwencji doprowadziło w 1926 do likwidacji Referatu.
(…)
… wychowawczy - w pierwszym 10-leciu niepodległości podjęto próbę ujednolicenia podstaw teoretycznych nowoczesnego przedszkola-ochrony. System wychowania kształtował się pod wpływem zachodniej myśli pedagogicznej, głównie metody Marii Montessori, Owidiusza Decroly'ego oraz Domu dla Małych w Genewie. Pod wpływem popularnej działalności pedagogicznej Janusza Korczaka stosunek wychowawczyń do dzieci stawał…
… wychowania przedszkolnego na wsi przejęły Koła Gospodyń Wiejskich, a w miastach Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Towarzystwo organizowało świetlice, półkolonie, kolonie, kluby i przedszkola. Na metodach wychowawczych RTPD widać znamiona pedagogiki biopsychologicznej Janusza Korczaka. Położono więc szczególny nacisk na wszechstronne poznawania dziecka, obdarzono je zaufaniem, otoczono miłością.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)