Wychowanie i jego cele wg koncepcji humanistycznej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 588
Wyświetleń: 1869
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wychowanie i jego cele wg koncepcji humanistycznej - strona 1

Fragment notatki:


WYCHOWANIE I JEGO CELE W KONCEPCJI HUMANISTYCZNEJ Wychowanie postępowaniem niedyrektywnym:
wychowanie ma stwarzać przede wszystkim odpowiednie warunki, sprzyjające samorealizacji wychowanków, tzn. ma im pomagać w ich rozwoju i dojrzewaniu
człowiek z natury jest dobry
wspomaganie wychowanków w ich rozwoju jest podstawowym celem wychowania
wychowanie a dopomóc stać się każdemu osobą w pełni funkcjonującą, otwartą na nowe doświadczenia, niepoddająca się mechanizmom obronnym i kierującą się w swym postępowaniu także emocjami, a nie tylko przesłankami rozumowymi
cechy osobowości w pełni funkcjonujące celami wychowania: (Maslow - osoba twórcza)
- nieschematyczne postrzeganie ludzi
- ma pozytywną samoocenę
- jest spontaniczny
- jest skoncentrowany na problemach, a nie na własnym ja - dobrze znosi samotność
- przeżywa uniesienia, zdumienie, grozę, bezradność, zagubienie
- interesuje się społeczeństwem, nie żywi wrogości do ludzi
- nawiązuje kontakty z niewieloma ludźmi, ale są one głębokie
- znajduje zadowolenie w samym dążeniu do celu
- ma poczucie humoru
- jest twórczy, oryginalny
- nie jest oderwany od kultury, lecz także nie jest od niej zależny
Warunki realizacji celów wychowania:
stwarzanie atmosfery pozbawionej lęku, frustracji, stresu
wychowawcy pełnią raczej rolę facylitatorów lub animatorów
okazywanie akceptacji i rozumienia empatycznego oraz przyjmowanie postaw autentyzmu
koncentrowanie się na wychowanku jako na osobie ludzkiej
Ocena wychowania zorientowanego humanistycznie:
zaniedbuje całą sferę mierzonych testami osiągnięć szkolnych efektów(wiedza i umiejętności), nie sprzyja rozwojowi motywacji zorientowanej na sukcesy dydaktyczne, a także nie obniża wcale poziomu leków u uczniów
zwiększa odczuwane przez uczniów zagrożenie wskutek wzrastającego u nich poczucia odpowiedzialności za własny rozwój
pobudza uczniów do kierowania własnym rozwojem, ułatwia im nawiązywanie otwartych i szczerych kontaktów z nauczycielami, dopomaga we wzajemnym współżyciu i współdziałaniu, wpływa na wzrost ich poczucia niezależności i własnej wartości oraz wzmaga u nich spontaniczność, ciekawość, pomysłowość
tworzy i pogłębia więzi interpersonalne między wychowawcami i wychowankami
wpływa na ożywienie ogólnej aktywności i samodzielności uczniów
pomaga w koncentrowaniu się na nauce szkolnej i rozbudza zainteresowania podmiotami nauczania
wyzwala różnorodne emocje, zarówno pozytywne jak i negatywne ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz