To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ROLA WYCHOWANIA W KSZTAŁTOWANIU OSOBOWOŚCI PROSPOŁECZNEJ ROZWIJANIE EMPATII zapewnienie dziecku bezpiecznych relacji ze światem („bezpieczny” styl przywiązania z matką) stosowanie dyscypliny opartej na indukcji - pokazywanie dziecku naturalnych konsekwencji własnych zachowań; zwracanie uwagi na emocje i potrzeby innych. KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI ZINTERNALIZOWANEJ stawianie dziecku wymagań adekwatnych do wieku i możliwości oraz konsekwentne ich egzekwowanie; modelowanie - osoby bliskie dziecku zachowują się prospołecznie; kształtowanie samooceny dziecka w powiązaniu z przestrzeganiem norm - kształtowanie ja powinnościowego, poczucia winy w przypadku nieprzestrzegania norm moralnych. AGRESJA DEFINICJA ZACHOWANIA, KTÓRYCH CELEM JEST WYRZĄDZENIE KOMUŚ KRZYWDY (INNYM LUB SAMEMU SOBIE - AUTOAGRESJA) W IDENTYFIKACJI AGRESJI LICZĄ SIĘ INTENCJE, A NIE KONSEKWENCJE ZACHOWANIA RODZAJE AGRESJI - KRYTERIA PODZIAŁU ZE WZGLĘDU NA CEL WYRÓŻNIAMY: AGRESJĘ WROGĄ I INSTRUMENTALNĄ ZE WZGLĘDU NA JEJ WARTOŚĆ: AGRESJĘ PROSPOŁECZNĄ I ANTYSPOŁECZNĄ ZE WZGLĘDU NA OBECNOŚĆ OBIEKTU AGRESJI: BEZPOŚREDNIĄ I POŚREDNIĄ ZE WZGLĘDU NA FORMĘ ZACHOWANIA: AGRESJĘ FIZYCZNĄ I SŁOWNĄ ZE WZGLĘDU NA NIEZGODNOŚĆ BEZPOŚREDNIEGO ŹRÓDŁA AGRESJI Z OBIEKTEM AGRESJI WYRÓŻNIA SIĘ AGRESJĘ PRZENIESIONĄ ŹRÓDŁA AGRESJI AGRESJA JAKO INSTYNKT -wrodzone zachowania agresywne „wyzwalane są” przez określone bodźce otoczenia (np. kolor, dźwięk, ruch itp.) - badania Lorenza (1966). Agresja jako instynkt występuje u niższych zwierząt (ryby, ptaki), u zwierząt wyższych (ssaków) ma charakter częściowo wyuczony - badania Kuo (1938) dotyczące agresji u kotów. Wg KONCEPCJI HYDRAULICZNEJ Freuda agresja u człowieka jest naturalną energią wytwarzaną przez organizm i dlatego musi być uzewnętrzniana - koncepcja katharsis. Nie została potwierdzona w badaniach empirycznych. AGRESJA JAKO POPĘD - koncepcja Dollarda i Millera (1939) głosiła, że frustracja (stan psychiczny spowodowany zablokowaniem skierowanej na cel aktywności organizmu) zawsze rodzi agresję. Badania pokazują, że: - z powodu lęku przed karą nie zawsze agresja jest uzewnętrzniana bądź ma charakter przeniesiony; - agresja nie jest jedyną konsekwencją frustracji - frustracja może prowadzić do apatii, fiksacji, regresji;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)