Wybrane regulacje pr. adm. materialnego w obowiązującym porządku prawnym Podstawowe instytucje gospodarki nieruchomościami - ograniczenie i pozbawienie praw do nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości ust. z dn. 21 sierp. 1997 o gospodarce nieruchomościami. Zagadnienie władania nieruchomością, korzystania z nieruchomości, np. gruntowej, budynkowej, reguluje prawo, co do podstawowych kwestii, reguluje prawo cywilne w postaci regulacji odpowiedniego prawa rzeczowego na nieruchomości, oraz regulując tzw. prawa obligacyjne, czyli regulując zagadnienie obrotu nieruchomościami. Władania nieruchomością w stanie „statycznym” jest ukształtowane przez prawo rzeczowe, natomiast obrót nieruchomością przez prawo obligacyjne. Ale regulacja prawa cywilnego nie wyczerpuje problematyki prawnej regulacji władania nieruchomością, bo na tę regulację z zakresu prawa cywilnego (kodeks cywilny i akty prawa cywilnego dotyczące tej kwestii) nakłada się regulacja prawa administracyjnego. W ten sposób na właścicielach nieruchomości ciążą, mogą ciążyć rozliczne obowiązki, które nie wynikają wcale z prawa cywilnego, a z prawa administracyjnego, np. obowiązek związany z utrzymaniem czystości, udostępnienie nieruchomości, jeśli jest ona położona przy drodze publicznej itd. Jednym z zagadnień, które jest regulowane w odniesieniu do nieruchomości przez prawo administracyjne jest zagadnienie tzw. wywłaszczenia nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości oznacza odebranie prawa własności dotychczasowemu właścicielowi i przeniesienie tego prawa wraz z nieruchomością na rzecz Skarbu Państwa, lub jednostki samorządu terytorialnego, gminy, powiatu, województwa. Można wywłaszczyć na rzecz tych osób prawnych.
Aby do wywłaszczenia nieruchomości mogło dojść, muszą być szczególne powody. Reguluje to Konstytucja: przewiduje się, że wywłaszczenie nieruchomości jest dopuszczalne pod dwoma warunkami: ma być to wywłaszczenie na cele publiczne oraz ma być to wywłaszczenie za słusznym odszkodowaniem. Przejęcie nieruchomości, które by jednemu z tych warunków nie odpowiadało, nie będzie wywłaszczeniem nieruchomości. Konstytucja odsyła do ustawy zwykłej: ust. o gospodarce nieruchomościami. Art. 6 określa cele publiczne. Jest to wyliczenie, ale niezamknięte, pod warunkiem umieszczenia ich wyłącznie w ustawie. Celami publicznymi są:
potrzeba budowy dróg publicznych
cel zaspokajania potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa
potrzeby obronności państwa
potrzeby związków wyznaniowych
oświata, szkolnictwo
inne cele publiczne określone w ustawie
Zasady ustalania słusznego odszkodowania określa również ta ustawa. Sposoby wyceny nieruchomości w związku z tym także wysokość należnego odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość.
Wywłaszczenie następuje wyłącznie w sytuacji, kiedy nie można uzyskać nieruchomości na drodze umowy - przez kupienie. Najpierw trzeba podjąć próbę kupienia tej nieruchomości, na drodze cywilnej, a dopiero, jeżeli ta próba się nie powiedzie, można sięgać do wywłaszczenia. Może ono zostać uruchomione dopiero, jeśli pierwej została poczyniona próba wykupienia nieruchomości.
(…)
…. Najpierw trzeba podjąć próbę kupienia tej nieruchomości, na drodze cywilnej, a dopiero, jeżeli ta próba się nie powiedzie, można sięgać do wywłaszczenia. Może ono zostać uruchomione dopiero, jeśli pierwej została poczyniona próba wykupienia nieruchomości. Wywłaszczenie następuje w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Procedury czynności prowadzących do wywłaszczenia stosuje…
… jest aby w decyzji o wywłaszczenie równocześnie ustalić wysokość odszkodowania. Aby ta nieruchomość mogła być wywłaszczona, cel publiczny, na który ta nieruchomość ma być wywłaszczona, musi być ujęty w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli więc gmina, czy Skarb Państwa, chce wywłaszczać na drogę publiczną, to aby można było przeprowadzić na ten cel wywłaszczenie w miejscowym planie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)