To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Johnson poddany wbrew ustawie Tenure of Office Act (?)
Mieszkańcy dystryktu w ramach wyboru wybierają 3 elektorów.
Kongres
Wybory do Kongresu odbywają się w listopadzie, pierwszy wtorek po pierwszym poniedziałku listopada roku parzystego. Kadencja = dwie sesje roczne. Kadencja kongresu liczy się wg kadencji IR. Kongres zbiera się 3 stycznia (XX uzupełnienie). Sesja kończy się najwcześniej 31 lipca, natomiast najpóźniej w przeddzień nowej sesji (tj. 02 stycznia).
Obie izby mogą zakończyć obrady oraz odroczyć je na dłużej niż 3 dni. Do XX uzupełnienia kadencja Kongresu wybranego w listopadzie zaczynała się 3 marca
Kongres nie mógł się zebrać z własnej inicjatywy
Do IR tytułujemy „The honorable”, do senatu „Mr/Mrs Senator”
Republikanie - słoń, Demokraci- osioł
Ustawodawstwo federalne reguluje finansowanie partii politycznych. 1907 r. - Corrupt Practices Act.,
1939 r. - Hatch Political Activites Act - zabroniono korporacjom finansowania wyborów (I). Przekazywano ze źródeł publicznych więcej niż 5000 USD na finansowanie partii politycznych(II). Wybory do IR wybory przebiegają w okręgach wyborczych, na które podzielony jest stan. Do Senatu okręgiem jest de facto cały stan.
Gerrymandering- (od nazwiska wiceprezydenta Gerry'ego- XIX w).- system ustawiania sobie okręgów wyborczych tak, aby wygrali, aby zapewnić maxymalne poparcie w danym okręgu. Formalne okręgi wyborcze muszą być tworzone pod względem równej liczby wyborców. Podczas dokonywania zmian granic okręgów wyborczych….(?)
O okręgach wyborczych decydują stanowe legislatury! Gerrymandering jest stosowany także ze względów rasowych i etnicznych nadal od XIX w., np. dystrykt 4 - jezdnia łącząca 2 okręgi.
Congressial District 38 i 4, 17 (?) - czasami jest pożyteczne bądź celowe - case Californii, gdzie utworzono „dziwny” okręg wyborczy, ale było to sensowne, gdyż skupiał on wszystkich co zamieszkiwali wzdłuż wybrzeża.
Procedura legislacyjna USA
Inicjatywę ustawodawczą ma każdy kongresman a zgodnie z konstytucją nie ma jej prezydent, ale jest on głównych przewodniczącym tego wszystkiego. Może on wygłosić orędzie o stanie państwa.
Przywództwo legislacyjne prezydenta (ok. ¾ ustaw, które są przegłosowywane i stają się prawem „wychodzą” od egzekutywy)
Kongres już od XIX w nie radził sobie ze swoim prawem, a od lat 20 XX w oficjalnie domagała się wręcz inicjatywy prezydenta w wielu kwestiach wykraczających poza „orędzie”. Dzięki temu nie raz dostarczają okazji słuchaczom do zastanowienia czy grają tę samą melodię a więc będą go krytykować jeśli nie podejmie kroków. 1921 r.- utworzono Biuro Budżetowe przy prezydencie, a Kongres ”przelał” na prezydenckie prawo przygotowania projektu budżetu państwowego.
(…)
… wotum nieufności dla poszczególnych sekretarzy. Może określić warunki, jakie muszą spełnić kandydaci na dany urząd.
Kompetencje ustawodawcze Kongresu nie są nieograniczone :
1.Konstytucja - co może być prawem federalnym
2. Kwestia X uzupełnienia - domniemanie kompetencji na rzecz stanów
3.Nie może uchwalić ustaw proskrypcyjnych (dot. wizy 1 osoby), ani ustaw działających wstecz czyli Kongres…
… bardzo ważne ( procedura trwa bardzo długo np. ambasadorowie, dyplomaci)
3. Osoby na tzw. Listach ( niżsi oficerowie w wojsku)
Senat partycypuje w odwołaniu urzędników - Case Johnson i Tenure of Office Act
Case Myers vs. United States z 1926 r.- SN przyznał prawo odwołania urzędnika bez pytania się i zgody Senatu
Case Humphrey's Executor vs. US z 1935 r. -ogranicza, bo prezydent może odwołać…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)