To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
Postępowanie administracyjne może zostać wszczęte :
z urzędu
na żądanie strony
W praktyce regułą jest to, że tam gdzie chodzi o przyznanie uprawnień postępowanie wszczynane jest na wniosek, tam gdzie chodzi o nałożenie obowiązków z urzędu. Czasami przepisy prawa materialnego wyraźnie stanowią że postępowanie wszczynane jest wyłącznie na wniosek np.. pozwolenie na broń.
Jeżeli przepisy prawa materialnego wymagają wniosku strony do wszczęcia postępowania to organ administracji ze względu na szczególnie ważny interes strony może wszcząć z urzędu postępowanie w sprawie .Ale w toku postępowania musi uzyskać zgodę strony na kontynuowanie tego postępowania. Jeżeli zgody nie uzyska postępowanie będzie musiał umorzyć.
Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień w którym doręczymy żądanie organowi administracji publicznej art.61p.3
Kodeks milczy na temat daty wszczęcia postępowania z urzędu.
W doktrynie i orzecznictwie sądowym przyjmuje się ,że jest to wynikiem tej czynności procesowej o której zawiadomiono stronę czyli data wezwania stronę do złożenia wyjaśnień, niezbędnych dokumentów, data przesłuchania świadka. Od owej daty wszczęcia postępowania liczy się określone w art.35 terminy załatwienia spraw.(Załatwienie sprawy to termin kiedy organ musi wydać decyzję ,liczony od daty wszczęcia postępowania)
W fazie wszczęcia postępowania organ musi dokonać całego szeregu ustaleń:
1)musi zbadać czy strona zawarła w podaniu pewnego minimum formalnych wymagań uzasadniających nadanie mu dalszego biegu
2)musi zbadać swoją właściwość w sprawie
3)musi sprawdzić czy nie zachodzą przyczyny do wyłączenia konkretnego pracownika bądź całego organu w danej sprawie
Gdy chodzi o pierwsze zadanie organu art.63 k.p.a. dotyczy formy podania. Wynika z niego że podania mogą być składane pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej albo za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego organu administracji publicznej, umożliwiającego wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego tego organu, a także ustnie do protokołu. (art.63p.1)
Termin podanie w ujęciu kodeksu jest rozległy bowiem podanie to wszelkie pisma bez względu na ich nazwę nagłówkową kierowane przez uczestników postępowania do organu prowadzącego postępowanie. W podaniu muszą być zakreślone pewne podstawowe dane :
* wskazanie osoby od której podanie pochodzi z żądaniem,
* podpis- brak podpisu jest brakiem formalnym podania .Gdy osoba która składa podanie nie jest w stanie lub nie potrafi się podpisać, podpisuje to podanie za nią inna osoba upoważniona. Osoba ta podpisuje podanie swoim własnym nazwiskiem, nie cudzym.
(…)
… kodeksu. Przyjmuje się fakcje prawną, że podanie wniesione z zachowaniem terminu do organu niewłaściwego będzie uznawane za wniesione w terminie do organu właściwego w sprawie.
Jeżeli w podaniu jest kilka spraw a nie we wszystkich z nich właściwy jest organ do którego podanie wniesiono rozpoznaje on tylko sprawy z zakresu swojej właściwości. Zawiadamiając jednocześnie wnoszącego, że w pozostałych sprawach można złożyć odrębne podania do wskazanego organu/organów. Owo zawiadomienie następuje w formie postanowienia na które przysługuje zażalenie. Przy czym obowiązuje tu kolejna fikcja prawna że jeżeli owo podania zostaną złożone w terminie 14 dni od doręczenia owego postanowienia to uznaje się że były złożone w czasie owego pierwszego podania.
Jeżeli nie można ustalić organu właściwego albo właściwy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)