Wstęp do prawoznastwa - wykład 6

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1106
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wstęp do prawoznastwa - wykład 6 - strona 1 Wstęp do prawoznastwa - wykład 6 - strona 2 Wstęp do prawoznastwa - wykład 6 - strona 3

Fragment notatki:

Tryb tworzenia prawa - nie istnieje jeden sposób tworzenia norm prawnych
- przepisy prawne, zwykle konstytucyjne, przypisują kompetencję do tworzenia określonych aktów normatywnych zawsze określonym organom lub instytucjom
- w opracowywaniu aktów normatywnych biorą udział nieraz całe zespoły różnego rodzaju ekspertów, doradców, komisji i zespołów
odróżnienie podmiotów, które mają formalną kompetencję do tworzenia prawa (np. posłowie) od podmiotów, które faktycznie biorą udział w tworzeniu prawa (specjaliści)
- procedura tworzenia ustaw (i konstytucji):
najbardziej złożone spośród wszystkich procedur tworzenia prawa
tryb ustawodawczy:
inicjatywa ustawodawcza
jest to takie zgłoszenie projektu ustawy przez upoważniony organ, które zobowiązuje parlament do jego rozpatrzenia
w Polsce przysługuje:
grupie minimum 15 posłów lub komisji sejmowej
Senatowi
Prezydentowi
Radzie Ministrów
grupie co najmniej 100tys. obywateli posiadających prawa wyborcze
dyskusja nad projektem (tzw. jego czytania)
w Polsce możliwe aż trzy czytania projektu
prace nad projektem w komisjach sejmowych lub na plenum Sejmu oraz zgłaszanie do niego poprawek
głosowanie quorum - minimalna liczba członków niezbędna do tego, by ciało kolegialne mogło ważnie funkcjonować
oparte jest na regule większości
typy większości:
bezwzględna (absolutna) - wtedy, gdy suma głosów „za” jest większa niż suma głosów „przeciw” i wstrzymujących się
zwykła - wtedy, gdy suma głosów „za” jest większa niż „przeciw” nie licząc wstrzymujących się
względna - wtedy, gdy najwyższa jest liczba głosów uzyskana w przypadku wyborów między przynajmniej trzema kandydatami
kwalifikowana - wtedy, gdy większość jest wyższa od bezwzględnej, ale mniejsza od jednomyślności (np. 2/3, 3/4 itd. ważnie oddanych głosów)
w Polsce:
Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
do zmiany Konstytucji potrzeba w Sejmie kwalifikowanej większości 2/3 w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, a w Senacie bezwzględnej większości głosów przy takim samym quorum jeżeli ustawa uzyskała wymaganą większość, zarządza się jej podpisanie i ogłoszenie
droga jaką musi pokonać projekt:
ustawę uchwaloną przez Sejm Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi
Senat może w ciągu 30 dni ustawę przyjąć, wprowadzić do niej poprawki lub odrzucić
Uchwałę Senatu odrzucającą ustawę lub wprowadzającą do niej poprawki może Sejm odrzucić bezwzględną większością głosów


(…)

… tam są definicje osoby najbliższej, funkcjonariusza publicznego, czy przestępstwa podobnego
*prawnicy często korzystają z tych form definicji
zalecenia dotyczące formy definicji - str. 133
wskazania, kiedy należy posłużyć się definicją (wg Zasad techniki prawodawczej):
w akcie normatywnym należy sformułować definicję danego określenia, jeżeli:
dane określenie jest wieloznaczne
dane określenie jest nieostre…
… zatwierdzającego w przypadku zmiany Konstytucji
wynik referendum jest wiążący jeśli wzięła w nim udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania
nasz system prawa zna również instytucję referendum gminnego jako sposób tworzenia prawa miejscowego
5. Zasady techniki prawodawczej
- to dyrektywy wskazujące jak poprawnie redagować akty normatywne
- podstawowe kategorie dyrektyw techniki prawodawczej:
dyrektywy…
… mogą być zaliczone albo do dyrektyw systematyki wewnętrznej, albo zewnętrznej, w zależności od tego, czy mamy do czynienia z odesłaniem w ramach danego aktu, czy też z odesłaniem do innego aktu normatywnego
- zagadnienie poprawnego konstruowania tekstów prawnych i związanych z tym zasad jest uregulowane w Polsce rozporządzeniem w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”
postanowienia rozporządzenia stosuje się zarówno…
…)
dwa typy upoważnień do wydania aktu normatywnego:
upoważnienia obligatoryjne <Rada Ministrów (minister) wyda w drodze rozporządzenia (uchwały, zarządzenia)...>
upoważnienia fakultatywne <Rada Ministrów (minister) może określić w drodze rozporządzenia (uchwały)...>
zasady techniki prawodawczej związane z przepisami upoważniającymi - str. 123 (podmiot, forma aktu, przedmiot sprawy)
wymóg Trybunału…
… cechy głównej i jej odmian - np. podział ludzi według wykształcenia na tych którzy mają wykształcenie wyższe, średnie, podstawowe i nie mają żadnego wykształcenia
trzeba uważać na to, czy uwzględniliśmy wszystkie odmiany cechu głównej - inaczej podział nie będzie zupełny
klasyfikacja - wielostopniowy podział logiczny tj. taki, w którym przynajmniej niektóre człony podziału dzielimy (logicznie) dalej

… jest sformułowanie kryteriów stosowalności dla wyrażeń języka prawnego tj. określenia do jakich obiektów, zdarzeń, czy stanów rzeczy te wyrażenia się odnoszą
szczególnie ważne w przypadku terminów prawnych takich jak np. „testament”, „zachowek”, „zdolność prawna”, „rękojmia” etc. ponieważ terminy tego rodzaju funkcjonują w innym znaczeniu w języku potocznym i w języku prawnym
definicja ma określać pojęcia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz