Współczesne społeczne więzi terytorialne-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 490
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Współczesne społeczne więzi terytorialne-opracowanie - strona 1 Współczesne społeczne więzi terytorialne-opracowanie - strona 2 Współczesne społeczne więzi terytorialne-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

WSPÓŁCZESNE SPOŁECZNE WIĘZI TERYTORIALNE
Istotą społecznych więzi terytorialnych jest superpozycja - nałożenie dwóch kategorii relacji: wzajemnych interakcji społecznych jednostek relacji (identyfikacji) jednostek z otoczeniem architektonicznym. Stanem docelowym, najwyższą formą takich więzi może być pełna identyfikacja - ukształtowanie się tożsamości zbiorowej i powstanie wspólnoty w oparciu o identyfikację z otoczeniem architektonicznym. Taki stan jest w zasadzie niemożliwy do osiągnięcia. Sformułowanie jednak parametrów takiego „stanu idealnego” umożliwia osiągnięcie któregoś ze stanów pośrednich z continuum możliwości „gęstości” interakcji społecznych i różnego nasilenia stopnia identyfikacji jednostki lub społeczności z otoczeniem architektonicznym. Stan idealny pełnej identyfikacji wspólnoty z otoczeniem architektonicznym proponowały koncepcje osiedla spółdzielczego i jednostki sąsiedzkiej z pierwszej połowy XX wieku. Niekompatybilność kategorii procesów społecznych i mechanizmów przestrzennych i jej przezwyciężanie.
Więzi i wspólnoty sąsiedzkie, szczególny przypadek wspólnot powstają jako wynik współdziałania procesów społecznych i mechanizmów urbanistycznych. Obydwa te typy działań mają diametralnie różną naturę. Przestrzeń można w sposób jednoznaczny zaprojektować, określić jej parametry. Natomiast w zasadzie nie ma możliwości zaprojektowania zachowań społecznych, czy nawet ich przewidzenia. Zwłaszcza w warunkach demokracji są one w dużym stopniu nieprzewidywalne. Próby wprowadzenia inżynierii społecznej, zwłaszcza czynione w ustrojach niedemokratycznych okazały się nieskuteczne. Drugą sprzecznością pomiędzy obydwoma typami mechanizmów jest ich niekompatybilność. Elastyczne, mobilne, rozwijające się społeczności zostają skonfrontowane ze statyczną, stabilną w sposób tradycyjny przestrzenią architektury. Pomimo rozwoju techniki, nie udało stworzyć się odpowiednich ram dla społeczności. W pewnym sensie przestrzeń architektoniczna „nie nadąża” za zmianami społecznymi. Z punktu widzenia wzajemnej kompatybilności mechanizmów przestrzennych i procesów społecznych należałoby dążyć do wprowadzania technik umożliwiających maksymalną elastyczność użytkowania przestrzeni włącznie z możliwością wymiany pewnych elementów. Być może należałoby w jakimś sensie kontynuować zarzucone poszukiwania japońskich metabolistów. Upodobniło by to architekturę do innych segmentów życia kulturowego. Drugą możliwością byłoby tworzenie architektury efemerycznej, budowanej na określony przedział czasu, potem niszczonej i odtwarzanie w jej miejscu nowej, bardziej aktualnej. W ten sposób powstałyby optymalne ramy dla stale zmieniających się, dynamicznych, rozwijających się i różnicujących się społeczności.

(…)

przestrzeni wirtualnej - cyberprzestrzeni. Z drugiej strony jednak we współczesnym świecie „płynnej nowoczesności” (określenie Z. Baumana), w którym wszystkie dobra trzeba bezustannie wymieniać na nowe, istnieje potrzeba elementów i wartości trwałych, swego rodzaju „ostoi kulturowych”. Architektura (ale ta posiadająca jakieś cechy „ponadczasowości”) ma szansę stać się takim trwałym elementem. Na poziomie…
…. Rzeczywistość staje się w dużym stopniu nieprzewidywalna. Nieprzewidywalność ta została opisana przez U. Becka w dziele „Społeczeństwo ryzyka”. Z. Bauman używa na jej określenie terminu „płynna nowoczesność”. Neoliberalizm atakuje obydwa elementy (filary) konstytuującę wspólnoty terytorialne. Neguje samą potrzebę wspólnot (słynne powiedzenie pani Thatcher: „nie istnieje nic takiego jak społeczeństwo…
…). W niektórych społeczeństwach, jak w polskim odmianą owego odosobnienia w sensie poszerzonym jest familizm (nazywany również „amoralnym familizmem”). Konkurencją dla tradycyjnych więzi społecznych stają się więzi generowane przez sieci. Szczególnie istotne są tzw. portale społecznościowe będące katalizatorami powstawania więzi. Dominującą ideologią panującą na świecie staje się neoliberalizm ekonomiczny…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz