Wskazówki do budowania kwestionariusza - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 182
Wyświetleń: 1050
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wskazówki do budowania kwestionariusza - wykład  - strona 1 Wskazówki do budowania kwestionariusza - wykład  - strona 2

Fragment notatki:

Wskazówki do budowania kwestionariusza Formuła aranżacyjna musi być krótka i treściwa ; jeśli wcześniej był wysłany list zapowiedni, to regułą musi się do niego odwołać; Ważna jest kolejność zadawania pytań - pierwsze pytanie musi korespondować z formułą aranżacyjną; Blok pytań nie może zawierać więcej niż 6 pytań ;
Blok tematyczny zaczyna się od pytań ogólnych , potem przechodzi się do pytań szczegółowych; Pytania początkowe są pytaniami trudniejszymi - wymagają więcej wysiłku; na końcu wywiadu umieszcza się pytania łatwe ; Pytanie filtrujące jest to pytanie za pomocą którego na wstępie całej serii pytań z góry wydziela się tych respondentów, którym można z sensem zadać pewne dalsze pytania. By to uzyskać, na liście odpowiedzi przy pytaniu filtrującym podaje się - przy odpowiednich punktach - reguły zadawania kolejnych pytań. Gdy reguła nakazuje zadać następne pytanie (pytanie o kolejnym numerze) jest tzw. regułą sekwencji. Reguła przejścia zaś to reguła przeskoku czyli przepuszczenia pytania o kolejnym numerze i zadania pytania o numerze wskazanym tą regułą. Najprostsze pytanie filtrujące maja postać pytań dychotomicznych typu „tak - nie”. Funkcję filtrującą mogą pełnić również pytania bardziej rozbudowane, otwarte gdzie pojawia się specjalna instrukcja filtrująca. Pytania które zadaje się po pytaniu filtrującym związane z nim tematycznie i logicznie to pytania konkretyzujące. Wraz z nim tworzą one tak zwane bloki pytań. Blok pytań może być także utworzony za pomocą ogólnej reguły typu zestaw pytań tylko dla.. lub za pomocą innej podobnie działającej reguły. Obszerniejsze bloki pytań są wyodrębniane za pomocą tytułów. Blok tematyczny zaczyna się zwykle od pytania wprowadzającego, po którym następują pytania rozwijające temat. Pytania łączące tematy, zapewniające płynne przejście od tematu do tematu to pytania przejściowe czyli pytania łączniki. Struktura tematyczna jest więc określana przez związki miedzy poruszanymi tematami, które układają się zwykle w pewną hierarchie, stąd też w obrębie jednego wielkiego bloku tematycznego znaleźć się może wiele mniejszych bloków tematycznych. Bywają kwestionariusze w całości poświęcone jednemu wielkiemu tematowi oraz kwestionariusze wielotematyczne zwane omnibusami . W większości kwestionariuszy socjologicznych wyodrębniany jest blok pytań o dane osobowe czyli o cechy społeczno - demograficzne zwany metryczką. Pytania metryczkowe mogą być jednak rozrzucone po całym kwestionariuszu i nie tworzyć bloku - ani jego początku ani jego końca. Zdaniem większości badaczy przejście przez ścieżkę w kwestionariuszu, właściwą dla danego respondenta wymaga zadania wszelkich dotyczących go pytań.

(…)

… że w kwestionariuszach często pojawiają się pytania pośrednie, a wiec pytania, którymi nie dociera się wprost do interesujących badacza spraw. Pytania te odnoszą się wprost do przekonań czy zachowań innych ludzi, zakłada się jednak że wypowiadając się o innych mówi swoje zdanie. W kwestionariuszach na początku umieszcza się tzw. pytania kontaktowe zwane też na rozgrzewkę lub przełamującymi pierwsze lody. W środku…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz