Wpływ mitów narodowych - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 623
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wpływ mitów narodowych -  omówienie  - strona 1 Wpływ mitów narodowych -  omówienie  - strona 2

Fragment notatki:

Wpływ mitów narodowych na kształtowanie się świadomości narodowej:
mity to coś więcej niż symbol. Mity posługują się symbolami.
Etnogeneza - próba wyjaśnienia początku grupy etnicznej. Jest spowita warstwą o charakterze mitycznym.
Każda grupa etniczna ma swoją mitologię - np. legenda o Popielu.
Mity nie dotyczą tylko etnogenezy, a także procesu rozwoju państwa, np. dla Serbów klęska narodowa,jaką była bitwa na Kosowym Polu 1389. Kos to ptak z krukowatych :))
warstwa mityczna bitwy:
przed bitwą car serbski modlił się i miał objawienie. Dostał alternatywę - jeśli przegrasz, to duch serbski nigdy nie zaginie. Jeśli zwyciężysz, nie wiadomo, czy Serbia przetrwa. Analogia: umrzesz, to zmartwychwstaniesz.
Ten mit silnie zakorzeniony w Serbach
Kosowo jak sanktuarium narodowe. Zostało zasiedlone przez Albańczyków - szybszy przyrost naturalny niż Serbowie.
Narastanie nacjonalizmu serbskiego → wzrost znaczenia mitu Kosowa. Albańczyków postrzegano jak nie-Serbów - mieli inny język, kulturę, religię.
XIX w. - w Kosowie tworzy się narodowy ruch albański.
Koncepcja Tity i Edwarda Kardela (?): stworzyć federację i warunki dla autonomii dla poszczególnych regionów. Utworzono 6 republik: Słowenia, Chorwacja, BiH, Macedonia, Czarnogóra i Serbia. Odejście od serbizacji Jugosławii.
Z Serbii wyodrębniono region Kosowa. Utwierdziło to Albańczyków w ich postawie.
Lata 80. - proces rozpadu Jugosławii. Po rozpadzie Kosowo integralną częścią Serbii, bez autonomii.
Okres Polski rozbiorowej:
XIX w. polski mesjanizm - odrodzenie przez cierpienie. Polska Chrystusem narodów. Państwo poległo, ale zmatwychwstanie.
Postawa heroiczna i walki - Konrad i postawa religijna - ks. Piotr. To chyba z Dziadów :)
Aleksander Dubin - źródłem mitów i symboli jest przestrzeń sakralna.
Jung: sfera świadomości i nieświadomości (irracjonalność, emocjonalność).
Tworzywem treści sakralnej jest tradycja. Przejawy nacjonalizmów mają swe archetypalne założenia.
Jakiś religioznawca z USA: uwarunkowania kulturalne należy badać przez warunki przyrody.
W języku wyraża się to, co archetypalne. Goethe: „poznając język narodu, poznaje się duszę”.
Język jest czymś żywym.
Europa średniowieczna jest oparta na łacinie, 7 sztuk - medium uniwersalne, ale medium elit.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz