To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WŁAŚCIWOŚCI FRAKCJI PALIWOWYCH
ROPA NAFTOWA, PRZETWARZANIE I PRODUKTY
Rozwoj wielkiego przemysły naftowego został zapoczątkowany przez Ignacego
Łukasiewicza, ktory w 1853 roku wydzielił naftę z ropy naftowej. W 1854 roku, jako pierwszy
na świecie zbudował kopalnie ropy naftowej. Surowa ropa naftowa nie ma praktycznego
zastosowania. Aby otrzymać z niej wartościowe produkty, ktore mają przemysłowe
zastosowanie, rozdziela się ją na poszczegolne frakcje: paliwa gazowe, benzyny, paliwa lotnicze,
naftę, oleje napędowe, oleje opałowe, oleje stosowane do wytwarzania środkow smarowych i
inne. Produkty handlowe otrzymuje się poprzez zmieszanie odpowiednich frakcji z ropy
naftowej otrzymywanych w procesach pierwotnej i wtornej przerobki oraz pakietu dodatkow
poprawiających właściwości użytkowe paliw, środkow smarowych itd.
Procesy stosowane w przetwarzaniu ropy naftowej można podzielić na:
- Procesy zachowawcze (przerobka pierwotna)
W procesach zachowawczych (destylacji) następuje rozdział ropy naftowej na frakcje -
połprodukty. Procesy te nie zmieniają składu chemicznego surowca.
- Procesy rozkładowe (przerobka wtorna)
Destylacja ropy naftowej jest podstawowym procesem jej przetwarzania w ktorej
wykorzystuje się rożnice temperatur wrzenia poszczegolnych składnikow. Polega na
rozdzieleniu składnikow ropy na szereg frakcji o określonych temperaturach wrzenia i na
pozostałość. Destylację prowadzi się w instalacjach rurowo-wieżowych (destylacja rurowowieżowa
DRW), najczęściej dwustopniowych (Rys. 1)
Procesy rozkładowe obejmują wszystkie procesy destrukcyjnej przerobki i rafinacji
produktow naftowych, np. reforming, kraking katalityczny i termiczny, hydrokraking,
hydroodsiarczanie, alkilowanie, izomeryzacja. W trakcie ich przebiegu następuje zmiana składu
chemicznego produktow (surowcow) poddawanych tym procesom.
Otrzymywane w procesie komponowanie paliwa są wykorzystywane do napędow silnikow, w
ktorych w procesie spalania paliwa wewnątrz cylindra zaopatrzonego w tłok (spalanie
wewnętrzne) przetwarza się energię chemiczną (uwolniona pod postacią ciepła) na energię
mechaniczną. Istnieje wiele konstrukcyjnych rozwiązań silnikow wewnętrznego spalania.
Powszechnie w drogowych środkach transportu stosowane są silniki Otto i Diesla. Nazwy ich
pochodzą od nazwisk konstruktorow. Charakterystyczną cechą silnika Otto jest wymuszony
przez iskrę elektryczną zapłon mieszanki paliwa i powietrza, stąd jego nazwa - silnik z
zapłonem iskrowym (ZI). W silniku Diesla następuje zapłon samoczynny (ZS) od powietrza
(…)
… nagaru Prężność par paliwa − prężność pary nasyconej to maksymalne ciśnienie fazy gazowej benzyny będącej w rownowadze z fazą ciekłą
− w niskich temperaturach prężność par powinna być większa w celu ułatwienia rozruchu, dlatego stosuje się szybciej parujące komponenty − latem stosuję się benzynę zawierającą więcej składnikow wolno parujących; zapobiega to powstawaniu korkow parowych i wzmożonej emisji…
…, powolne nagrzewanie i słabe
przyspieszenie silnika
Indeks lotności (VLI - vapour lock index)
− parametr VLI jest funkcją prężności par nasyconych i podobnie do niej zmienia się sezonowo
− VLI oblicza sie na podstawie prężności par i temperatury oddestylowania 10 % (V/V) paliwa
− określa zawartość lekkich komponentow w benzynie
3. Rodzaje benzyn
W chwili obecnej na rynku dostępne są jedynie benzyny…
… (TAME).
Dodatkowo handlowy produkt zawiera szereg dodatkow poprawiających właściwości
eksploatacyjne paliwa. Do największych producentow dodatkow uszlachetniających należą
BASF, Chevron i Lubrizol. Pakiet dodatkow dobiera się indywidualnie do benzyn. Przykładowy
skład pakietu:
− detergent (zapobiega powstawaniu osadow w układzie zasilania paliwem, na
przepustnicy, na zaworach wlotowych i wtryskiwaczach…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)