To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Organizacja i zarządzanie Sterowanie -celowe działanie jednego systemu na inny - w celu otrzymania takich zmian przebiegu procesu zachodzącego w przedmiocie sterowania, które uważa się za pożądane lub celowe oddziaływanie na jakiś proces, pozwalający osiągnąć zamierzony skutek Cele sterowania -”działanie zamierzające” – do zmiany jednego wyróżnionego stanu układu w inny stan. Rodzaje systemów sterowania: *sterowanie w przyrodzie nieożywionej *sterowanie w systemach biologicznych Kierowanie: - ”sztuka realizowania czegoś za pośrednictwem innych ludzi” – proces dobrowolnego lub wymuszonego ograniczania swobody działań ludzi, realizowanych dla osiągnięcia powodzenia działania zbiorowego. – Koordynacja działań zespołowych : wynegocjowanie, wybór, wskazanie lub narzucanie wspólnej misji lub celu, do którego działający zespołowo powinni dążyć Zarządzanie : -rodzaj kierowania w którym występuje możliwość zarówno bezpośredniego jak i pośredniego -rozporządzanie zasobami organizacji poprzez działanie z ludźmi. Funkcje zarządzania : -planowanie -organizowanie -przewodzenie-motywowanie -kontrolowanie Menedżer a kierownik to kierownik o odpowiednich kwalifikacjach, wyspecjalizowany w zarządzaniu wielkim przedsiębiorstwem. Przywództwo -polega na tworzeniu emocjonalnych uczestników organizacji -zdolność pozyskiwania Wpływ : działania lub przykłady, które bezpośrednio powodują zmienne w zachowaniu lub postawach innej osoby lub grupy osób Władza : -faktyczna możliwość wywierania wpływu -”władza tanowi cechę pewnej relacji między ludźmi, a nie atrybut danego człowieka” – opiera się na bezpośrednim kontrolowaniu rzeczy i wartości, które inne cenią. Źródła władzy : -dostęp do informacji -własność środków produkcji -uprawnienia do dysponowania pożądanymi produktami i usługami lub środkami do ich zdobycia -charyzma -autorytet -poparcie osób, które posiadają władzę. Role menedżera: - Role sterujące : *inicjator (inicjowanie zmian, wykorzystywanie wszelkich szans do rozwoju organizacji), *regulator (przeciwdziałanie zakłóceniom oraz konfliktom, pojawiającym się w organizacji), *dysponent (podejmowanie decyzji o sposobie dystrybucji zasobów), *negocjator (prowadzenie negocjacji z innymi grupami lub organizacjami), - Role interpersonalne : *reprezentant (działania ceremonialne i symboliczne), *łącznik (koordynacja działań międzyludzkich, międzygrupowych, międzyorganizacyjnych, system powiązań między podmiotami w wewnątrz i na zewnątrz organizacji),
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)