Władza i wpływ w organizacji: pojęcia, typy. Władza - prawdopodobieństwo, że pewne lub wszystkie polecenia, pochodzące z danego źródła, znajdą posłuch w danej grupie osób (M.Weber); władza charyzmatyczna - oparta na przekonaniu ulegających jej osób o szczególnych, nadzwyczajnych cechach przywódcy i prawomocności ustanowionych przez nią norm władza tradycyjna - opiera się na wierze w trwałość pewnego porządku i jego prawomocność władza legalna - pochodzi z mianowania lub wyboru dokonanego na podstawie prawnie usankcjonowanych procedur, opiera się na przekonaniu o legalności norm prawnych i o uprawnieniu osób sprawujących władzę do wydawania poleceń na mocy tych norm.
Typy władzy: władza odniesienia - oparta na autorytecie osobistym władza eksperta - oparta na wiedzy władza legalna - oparta na pozycji formalnej, prawie władza nagradzania - oparta na nagrodach władza koercyjna - oparta na przymusie, karach - UNIKAĆ
Wykorzystanie jednego źródła władzy nie prowadzi do oczekiwanych rezultatów, lecz użycie odpowiedniej mieszanki władzy formalnej, charyzmy i wiedzy istotnie podnosi efektywność przywódcy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)