Wizja rozwoju systemu transportowego w Polsce

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 637
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wizja rozwoju systemu transportowego w Polsce - strona 1 Wizja rozwoju systemu transportowego w Polsce - strona 2 Wizja rozwoju systemu transportowego w Polsce - strona 3

Fragment notatki:


Wizja rozwoju systemu transportowego w Polsce Wstęp Geograficzne położenie Polski w samym centrum Europy powoduje, że nasz kraj jest bardzo istotnym ogniwem w systemie transportowym kontynentu. Polska leży na skrzyżowaniu najważniejszych szlaków transportowych prowadzących ze wschodu na zachód oraz z północy na południe. Poza ruchem tranzytowym bardzo istotną rolę odgrywa również transport krajowy. Warto zaznaczyć, że z uwagi na rzeźbę terenu (i inne sprzyjające warunki naturalne: brak dużych powierzchni obszarów podmokłych, szerokich rzek itp.) koszt rozbudowy sieci transportowej w Polsce jest stosunkowo niewielki, w szczególności w porównaniu do krajów położonych w znacznym stopniu w terenie górzystym (np. Austria, Szwajcaria). Z uwagi na dogodne warunki naturalne oraz „tranzytowe” położenie, możliwości rozwojowe dla transportu są w Polsce ogromne. Niestety są one praktycznie niewykorzystane. Aby jak najwięcej skorzystać na rozwoju transportu musi on być przeprowadzony szybko i kompleksowo, tak aby w roli krajów tranzytowych nie ubiegli nas najbliżsi sąsiedzi, w szczególności Niemcy (jak również Czechy, Słowacja, Rosja), którzy dysponują rozbudowaną siecią doskonałej jakości autostrad oraz koleją wysokich prędkości i już od dawna podejmują kroki mające na celu pominięcie Polski jako kraju tranzytowego w europejskim systemie transportowym. Do podstawowych problemów systemu transportowego w Polsce należą:
zbyt mała gęstość sieci autostrad i dróg ekspresowych
fatalna jakość dróg krajowych, wojewódzkich i lokalnych
zła struktura przewozu towarów wg rodzaju transportu (zdecydowanie zbyt mało przewozi się koleją w stosunku do przewozów drogowych oraz zbyt duża jest rola transportu indywidualnego w stosunku do zbiorowego)
chaos w komunikacji zbiorowej (szczególnie na kolei i w komunikacji miejskiej)
przestarzała infrastruktura kolejowa i drogowa (zniszczone tory, zaniedbane dworce kolejowe, przestarzałe systemy sygnalizacji świetlnej i oznakowania, brak odpowiednich parkingów i miejsc obsługi podróżnych, itp.)
przestarzały tabor kolejowy i autobusowy
brak kolei dużych prędkości
zbyt mała liczba połączeń komunikacji zbiorowej w relacji centrum - peryferia w największych aglomeracjach (np. Wrocław, Kraków)
paraliż komunikacyjny największych aglomeracji (wynikający m.in. z braku obwodnic i zbyt dużego udziału transportu indywidualnego w stosunku do zbiorowego)
zbyt mała przepustowość lotnisk
zbyt mało dostępnych połączeń lotniczych o zasięgu międzynarodowym
brak dogodnych (szybkich) połączeń lotnisk z centrami miast (np. Wrocław)
Drogi Gęstość sieci dróg, ale przede wszystkim ich jakość i stan techniczny pozostawiają w Polsce wiele do życzenia. Z powodu wieloletnich zaniedbań brakuje nam przede wszystkim autostrad umożliwiających szybkie przemieszczanie się pomiędzy regionami (największymi miastami). Ponadto w Polsce brakuje obwodnic, szczególnie największych i dużych miast. Coraz więcej małych miast i miejscowości ma już obwodnice. Według aktualnych planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Polsce planowane są w zasadzie trzy duże autostrady: dwie ze wschodu na zachód (A4 i A2) oraz jedna z północy na południe (A1). W planach tych brakuje co najmniej dwóch lub trzech autostrad. Obok A1, A2 i A4 powinno się wybudować autostradę o przebiegu: granica z Czechami, Wrocław, Poznań, Szczecin oraz jeszcze jedną, łączącą Szczecin, Gdańsk, Warszawę i Rzeszów oraz Przemyśl. Pozostałe drogi mogą mieć status „ekspresowych”, kt

(…)

… jest niepunktualność i zbyt mała częstotliwość kursowania wielu linii. Kłopoty z punktualnością wiążą się głównie z korkami oraz źle układanymi rozkładami jazdy. Należy wspomnieć tu również o braku priorytetu dla komunikacji miejskiej w ruchu ulicznym (np. priorytetowa sygnalizacja świetlna) Jeszcze innym, ważnym problemem komunikacji miejskiej w Polsce jest zły stan taboru (pomimo wielu inwestycji przeciętny wiek…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz