Wielowymiarowa geneza zaburzeń przystosowania społecznego

Nasza ocena:

5
Pobrań: 777
Wyświetleń: 2170
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wielowymiarowa geneza zaburzeń przystosowania społecznego - strona 1 Wielowymiarowa geneza zaburzeń przystosowania społecznego - strona 2 Wielowymiarowa geneza zaburzeń przystosowania społecznego - strona 3

Fragment notatki:

Rozdział XXIII Wielowymiarowa geneza zaburzeń przystosowania społecznego Lesław Pytka Tamara Zacharuk Czynniki i mechanizmy psychospołeczne. Odtrącenie emocjonalne. Rodzina, szkoła, rówieśnicy. Przegląd badań nad nieprzystosowaniem społecznym. Czynniki biopsychiczne. Poczucie umiejscowienia kontroli. Sytuacje pokusy i kształtowanie odporności na nie. Genezy nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży można dopa­trywać się w pojedynczych silnych czynnikach takich jak niski status społeczno-ekonomiczny rodziny, występowanie zjawisk patologicznych w ro­dzinie, kontakt z podkulturą przestępczą albo w zaburzeniach osobowości lub czynnikach słabiej działających ale licznych np- niepowodzenia w nauce szkolnej, brak pozytywnych wzorów, frustracje w zaspokajaniu potrzeb niższego i wyższego rzędu, brak należytej opieki ze strony rodziców itp. Liczne są teorie wyjaśniające pojawianie się i utrzymywanie symptomów nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji i okresach wcześniej­szych tzw. w okresie szkolnym a nawet przedszkolnym. Można zatem biorąc pod uwagę różnorodność wyjaśnień tego skomplikowanego zjawiska dokonać typologii czynników, Stąd" więc np. daje się zaproponować podział na teorie odwołujące się do czynników egzogennych (wpływ środowiska naturalnego, negatywne doświadczenia) oraz teorie odwołujące się do czynników endo­gennych (niekorzystne czynniki biologiczne, psychologiczne). Inny możliwy podział wyjaśnień genetycznych to tezy zwracające uwagę na dziedziczenie pewnych cech (przy czym idzie tu bardziej o dziedzictwo społeczne niż biologiczne) oraz stwierdzenie kładące nacisk na problem nabywania nega­tywnych wzorów zachowania poprzez społeczne uczenie się. Należy zauwa­żyć, iż są to najczęściej wyjaśnienia wieloczynnikowe, a nie jednoczynnikowe. Często stosowanym jest wyjaśnienie przyczynowo-skutkowe, ale istnieją także i wyjaśnienia funkcjonalne (starające się eksponować dynamiczny aspekt zjawiska) lub strukturalne odwołujące się do pojęcia struktury społe­cznej determinującej zjawiska patologiczne lub do struktury osobowości. W niektórych analizach można się spotkać z ujęciem makro- i mikrospołecznym genezy nieprzystosowania społecznego. W podejściu makrospołecznym rozpatrywany jest związek nieprzystosowania społecznego z uprzemy­słowieniem, urbanizacją, sytuacją ekonomiczną, miejscem zamieszkania itp. W ujęciu mikrospołecznym bierze się pod uwagę przede wszystkim środowisko rodzinne, szkolne, rówieśnicze i zawodowe. Te dwie klasy zmiennych wydają się mieć największy wpływ na kształ­towanie się nieprzystosowania społecznego. Obok nich należałoby wymienić czynniki sytuacyjne. Wpływają bowiem w istotny sposób na zachowanie jednostki. Jak wskazują badania E. Milgrama oraz Ph.G. Zimbardo i współ­pracowników, czynniki sytuacyjne w pewnych okolicznościach mogą nawet obniżać wpływ czynników osobowościowych na konkretne zachowanie jed­nostki.

(…)

… na dziecko w rodzinie. Wśród nich wymienia:
1. Pozbawienie opieki:
- sieroctwo naturalne pełne (brak obojga rodziców) i niepełne (brak jednego z rodziców),
- sieroctwo społeczne (porzucenie dziecka, pozbawienie władzy rodzi­cielskiej przez sąd),
- okresowe pozbawienie dziecka opieki z powodu choroby rodziców, ich wyjazdów lub innych zdarzeń losowych.
2. Brak środków materialnych:
- rodzina całkowicie…
… (alkoholizm i demoralizacja w rodzinie powodują krzywdę dziecka i prowadzą zwykle do sytuacji sieroctwa zupełnego). Powyższe czynniki uwzględnił również w badaniach nad skrajnym nie­przystosowaniem S. Turlej.
Mówiąc o roli rodziny we wczesnej socjalizacji dzieci i młodzieży należy zwrócić uwagę na zjawisko ich odtrącania emocjonalnego. K. Pospiszyl i E. Zabczyńska uważają, że dziecko jest odrzucone wówczas…
… normy,
- z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi,
- drugoroczne, nie znajdujące w nowej klasy kolegów,
- pochodzące z rodzin nie realizujących prawidłowo swej funkcji opiekuńczo-wychowawczej. Te kategorie dzieci i młodzieży napotykają w karierze szkolnej na trudności i nie uzyskawszy pomocy ze strony szkoły i domu ulegają procesowi nieprzystosowania społecznego. Elementarnym jego symptomem są wagary
…. Wójcik analizując wpływ czynników biopsychicznych przedstawia rolę czynników genetycznych. Omawia również badania dotyczące psychopatii, zaburzeń zachowania związanych z organicznym uszkodzeniem lub schorze­niem ośrodkowego układu nerwowego. Autorka porusza również problem badań dotyczących weryfikacji koncepcji H.J. Eysenka.
Natomiast K. Ostrowska analizując rolę czynnika biopsychicznego w genezie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz