Wieczność, koniec czasów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 707
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wieczność, koniec czasów - strona 1

Fragment notatki:


Wieczność, koniec czasów, cierpienie Platon , neoplatonicy - WIECZNOŚĆ = brak / nieobecność czasu W Chrześcijaństwie  Wieczność nie jest traktowana jako przeciwieństwo czasu, ani jego nieobecność; Chrześcijańska idea wieczności traktowana jako pewna odmiana czasu ; pierwsi chrześcijanie nie przeciwstawiali sobie czasu i wieczności ( Apokalipsa , Jan ujrzał Anioła, który mu powiedział, że nie będzie już czasu ( Chronos ) ( nie nieobecność czasu a koniec zwlekania, podkreślenie gęstości czasu + List Do Hebrajczyków - „…przyjdzie ten, który ma nadejść i nie spóźni się; chrześcijańskie oczekiwanie pojmowane jako czas wytrwałości); wg Cullmana po dokładnej analizie języka NT - wieczność jako atrybut Boga jest NIESKOŃCZONYM CZASEM , czasem rozszerzającym się w nieskończoność; niekończącym się następstwem aion , rozszerzaniem się zarówno dokładnie określonych przestrzeni czasowych jak nieokreślonego, niewymiernego trwania; POMIĘDZY CZASEM A WIECZNOŚCIĄ ISTNIEJE RÓŻNICA ILOŚCIOWA A NIE JAKOŚCIOWA !!!
- Nowy Testament w zestawieniu z judaizmem znosi i określa nowy element - dzięki pojawieniu się Chrystusa, spełnieniu obietnicy, wcieleniu, czas zyskuje wymiar historyczny , a nawet swoje CENTRUM ; cała przeszłość zapisana w ST od stworzenia świata po przyjście Chrystusa jest już częścią historii zbawienia” Skutek: cel czasu - telos (który posiada zarówno dla chrześcijan jak i dla Żydów) inny. Wcielenie wydarzeniem decydującym, przyszłość przestaje być celem nadającym sens całej historii jak w judaizmie !!! Eschatologia w pewnym sensie staje się drugorzędna, paradoksalnie należy do przeszłości AION wyraża zarówno wieczność , rozumianą jako czas nieograniczony , jak i czas historyczny rozumiany jako czas ograniczony ! [por. indyjskie AJU, AJUS: siła życiowa, okres życia, trwanie życia; aju - żywy, ruchliwy, zmienny)Dla Boga i człowieka, na mocy jedyności historii Zbawienia, czas i wieczność jednoczy coraz ściślejsza relacja liniowa; rozróżnienie czasu i wieczności trzeba utrzymać, ale nie jako przeciwstawienie!
 to, co nazywa się CZASEM jest tylko częścią, przez Boga ograniczoną, nieskończonego trwania boskiego czasu . Jean Delumeau: ból i cierpienie zlikwidowane na końcu CZASÓW, dopóki tkwimy w czasie nie możemy zrozumieć przyczyny cierpienia czas a wieczność - czas konkretny a czas nieograniczony czas nieograniczony rozciąga się przedtem i potem  I List do Koryntian, Paweł mówi o mądrości bożej „ którą Bóg przed wiekami przeznaczył ” - nie mądrość wieczna istniejąca poza czasem a mądrość wyprzedzająca czas jakiego doświadcza człowiek w ST - aion hutos = czas obecny , aion mellos = czas nadchodzący - dwoistość pojmowania czasu w stosunku do tego co ograniczone i co nie ograniczone

(…)

… z warunków istnienia w czasie a z człowieka, który w grzechu żyje i uczestniczy w nim ; wypowiedzi o grzechu pierworodnym jako początku wiążą się z historią czasu, nie z czasem owej historii (?); dwa aiones odróżnia zasadniczo pojęcie granicy
AION EK TU AIONOS - czas rozciągający się nieskończenie przed stworzeniem
AION HUTOS - rozpoczyna się Stworzeniem a kończy Paruzją, czas rozpościerający…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz