Widnokrąg - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Widnokrąg - wykład - strona 1 Widnokrąg - wykład - strona 2 Widnokrąg - wykład - strona 3

Fragment notatki:

1)Widnokrąg- granica widoczności w płaszczyźnie horyzontu. Linia pozornego zetknięcia nieboskłonu z powierzchnią Ziemi. W terenie otwartym widnokrąg jest zbliżony kształtem do okręgu. W terenie zabudowanym lub pofałdowanym, widnokrąg stanowią najdalsze widoczne elementy krajobrazu.
Jak wprowadzać w szkole? Zapraszam was na spacer. Wyjdźcie przed szkołę na otwartą przestrzeń. Popatrzcie przed siebie- hen daleko, tam gdzie wydaje się, że niebo styka się z ziemią. Ta linia to widnokrąg
2)Opady atmosferyczne- powstają z pary wodnej zawartej w atmosferze, spadające na powierzchnię Ziemi lub unoszące się w powietrzu w postaci wody lub kryształków lodu. Opady atmosferyczne występują w postaci:
1) deszczu, śniegu, mżawki, gradu,
2) mgła- opad unoszących się w powietrzu, do których należy
3) rosy, szronu, szadzi.
Jak wprowadzać w szkole?
Deszcz- krople, które tworzą chmury spadają na ziemię w postaci deszczu
Śnieg- zimą zamrożone krople tworzą sześcioramienne gwiazdki- płatki śniegowe. Pada śnieg.
Mżawka- gęsto padających drobnych kropelek wody.
Grad- W górze jest zimno, krople wody zmieniają się w lód. Pada grad.
Mgła- Parująca woda obciążyła ciepłe powietrze kropelkami wody. Pod wpływem chłodu nocnego kropelki powiększyły się i utworzyły mgłę.
Rosa- w ciągu dnia woda paruje. Nocą powietrze ochładza się, a kropelki wody opadają na ziemię. Powstaje rosa.
Szron i szadź- Zimą- z powodu mrozu- rosa zamarza, zamienia się w szron, a mgła zamienia się w szadź.
-Omówienie doświadczeń z parowaniem wody i zapisanie wniosków na kartkach- im większa powierzchnia tym parowanie szybsze, wraz ze wzrostem temperatury wzrasta parowanie, z zamkniętego naczynia wody nie ubywa, choć również paruje i osiada na wieczku pojemnika.
-Układanie na podłodze schematu krążenia wody w przyrodzie. Zabawa polegająca na ruchowej interpretacji komentarza nauczyciela do tego schematu, dzieci poruszają w kierunku ułożonych strzałek, dostrzegają, że cykl wędrówki kropli wody w przyrodzie jest zamknięty i powtarzalny.
- Woda na Ziemi- globus
-Ciśnienie wody- doświadczenie z wydobyciem zanurzonej płyty.
Zachmurzenie
Jak wprowadzać w szkole?
Chmury to wiszące w powietrzu kropelki wody. Chmury są różne. Nie wszystkie niosą deszcz, śnieg albo grad. Mają też swoje nazwy
Chmury pierzaste zapowiadają dobrą pogodę
Burzowe chmury kłębiaste są ciemne i ciężkie, przynoszą deszcz
Chmury kłębiaste towarzyszą dobrej pogodzie
Chmury mogą być gęste i zasnuwać całe niebo. Wówczas przepuszczają mało promieni słonecznych na ziemię. Jest ponuro i chłodno. Mówimy, że występuje zachmurzenie całkowite. Czasem chmur jest mniej, a część promieni słonecznych dociera do ziemi. Wtedy występuje zachmurzenie częściowe.


(…)

… atmosfery. Jej stan określają składniki pogody:
-temperatura powietrza,
-siła i kierunek wiatru,
-zachmurzenie i rodzaj chmur,
-opady i osady atmosferyczne - ich rodzaj i wielkość,
-zjawiska atmosferyczne np. burze,
Jak wprowadzać w szkole?
Pogoda zmienia się w zależności od pory roku. Zimą pada śnieg, jest mróz. Wiosną i latem padają deszcze, a czasem są burze. Aby podać dokładną prognozę pogody, należy…

Uczeń zrozumie:
-Zjawiska: woda skrapla się paruje, wsiąka, spływa
-Zjawisko krążenia wody w przyrodzie
-Znaczenie opadów atmosferycznych dla przyrody
Uczeń potrafi:
-Formułować wnioski wynikające z obserwacji zmian w przyrodzie
-Zachować się w czasie mgły i deszczu
- znaczenie prognoz pogody dla współczesnego człowieka.
- dokonać najprostszych obserwacji pogody;
- wyznaczyć i umieć zaprezentować…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz