Wiatr pozorny i rzeczywisty

Nasza ocena:

3
Pobrań: 490
Wyświetleń: 1477
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wiatr pozorny i rzeczywisty - strona 1 Wiatr pozorny i rzeczywisty - strona 2 Wiatr pozorny i rzeczywisty - strona 3

Fragment notatki:

Wiatr pozorny i rzeczywisty  Wiatr mierzony w czasie ruchu statku stanowi ruch powietrza mierzony względem początku  układu współrzędnych, jakim jest statek. Wiatr taki nazywamy wiatrem pozornym. Stanowi  on wypadkową ruchu statku oraz występującego wiatru rzeczywistego, to jest mierzonego  względem układu współrzędnych związanego z nieruchomym punktem na powierzchni  oceanu. W Dzienniku Okrętowym oraz sporządzanych depeszach i raportach  meteorologicznych podaje się parametry wiatru rzeczywistego; czyli kierunek i prędkość  wiatru wiejącego nad powierzchnią morza.  Zamiana wiatru pozornego na wiatr rzeczywisty sprowadza się do odtworzenia wektora  wiatru rzeczywistego ze znanych jednej składowej i wypadkowej równoległoboku sił. Znany  jest kurs i prędkość statku (składowa) oraz prędkość i kierunek wiatru pozornego  (wypadkowa). Znalezienie parametrów wiatru rzeczywistego może być przeprowadzone na  kilka sposobów:  1. za pomocą specjalnych diagramów wiatru rzeczywistego, zamieszczanych na przykład w  polskich Tablicach Nawigacyjnych (TN 89). Tamże znajduje się szczegółowa instrukcja  posługiwania się diagramami. Należy wtedy pamiętać o konieczności zamiany kąta  kursowego wiatru na kierunek rzeczywist y (patrz przykład).  2. za pomocą nakresu manewrowego. Przyjmuje się jednolitą skalę prędkości dla prędkości  statku i prędkości wiatru pozornego. Na nakresie oznacza się punktem kurs i prędkość statku  (koniec wektora ruchu własnego statku) oraz drugim punktem kierunek i prędkość wiatru  pozornego (koniec wypadkowej). Prędkość wiatru odczytuje się jako odległość między  oznaczonym punktami, w przyjętej skali dla prędkości. Kierunek wiatru odczytuje się,  przenosząc równolegle, za pomocą ekierek nawigacyjnych, prostą łączącą oba punkty do  środka nakresu i odczytując kierunek na obwodzie nakresu (współrzędne azymutalne). Należy  uważać, aby nie pomylić kierunku wiatru  o 180° ! (patrz przykład)  3. posiadacze kalkulatorów programowalnych mogą określić parametry wiatru rzeczywistego  analitycznie. Wymaga to napisania prostego programu na rozwiązanie trójkąta płaskiego  (dane długości dwu boków i kąt między nimi)  4. w ostateczności można wykreślić w skali, zorientowany geograficznie równoległobok sił i  odczytać z rysunku kierunek i prędkość wiatru. W tym przypadku należy dokładnie odkładać  kąty, sam rysunek nie powinien być zbyt mały, gdyż rośnie wtedy błąd graficzny. Metoda jest  pracochłonna, zajmuje dużo czasu.  5. większość systemów map elektronicznych i systemów ARPA współpracujących z DGPS  lub GPS ma wejście do wprowadzenia sygnału z wiatromierza. Parametry wiatru 

(…)

…. większość systemów map elektronicznych i systemów ARPA współpracujących z DGPS
lub GPS ma wejście do wprowadzenia sygnału z wiatromierza. Parametry wiatru
rzeczywistego liczone są wtedy na bieżąco. Niektóre systemy mają opcję wprowadzenia
parametrów wiatru pozornego z klawiatury, system oblicza parametry wiatru rzeczywistego
automatycznie.
6. w sytuacji, gdy występuje uporządkowane falowanie wiatrowe…
… wiatr pozorny wiejący z kąta
kursowego 70°LB i mający prędkość 10 m/s. Określamy parametry wiatru rzeczywistego:
a: ujednolicamy prędkości do węzłów: 10 m/s = 20 w,
b. przyjmujemy jednolitą skalę dla prędkości statku i wiatru - 1 półokrąg na nomogramie
równy 4 w; czerwony opis półokręgów - 4, 8, 12, 16, 20 w.
c. w punkcie odpowiadającym parametrom wiatru pozornego (70°, v = 20 w) oznaczmy
punkt…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz