To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wentylacja mieszana
Wentylacja mieszana jest rozwiązaniem kompromisowym, bardziej skuteczna niż podłużna i tańsza niż poprzeczna. W tym systemie buduje się jeden kanał wentylacyjny wzdłuż budowli podziemnej przeznaczony do doprowadzania świeżego powietrza lub odprowadzania zanieczyszczonego (rys. 4.15). Rolę drugiego kanaru spełnia w tym przypadku cały przekrój budowli. Ze względu na znacznie większy przekrój budowli niż kanału (co najmniej trzykrotnie) szybkość przepływu powietrza dochodząca w kanale do 10 m/s w budowli osiąga wartość nie przekraczającą 3,5 m/s, czyli wartość, która nie grozi przeciągami. W przypadku dostarczania świeżego powietrza kanałem jest ono równomiernie rozprowadzane wzdłuż tunelu przez odpowiednio rozmieszczone otwory nawiewne, powietrze zanieczyszczone przepływa niestety przez całą jego długość i wędruje wraz z pojazdami, podobnie jak w systemie wentylacji podłużnej. Odprowadzając zanieczyszczone powietrze kanałem, przechwytujemy je otworami wyciągowymi prawie natychmiast w miejscu wydzielających się spalin, a powietrze świeże przepływa wzdłuż tunelu, co z reguły nie gwarantuje jego równomiernego rozprowadzenia. W celu poprawienia przepływu powietrza w tunelu można instalować dodatkowe wentylatory przyspieszające jego prędkość.
W systemie mieszanym pozostaje również do rozwiązania problem rozmieszczenia otworów nawiewu lub wyciągu w układzie poprzecznym tunelu. Podobnie jak w systemie wentylacji poprzecznej krążenie powietrza dół — góra może być zgodne z naturalnym ciągiem i wówczas nawet umiarkowanie mała różnica ciśnień jego sprężania i rozprężania będzie wystarczająca, aby podtrzymać jego cyrkulację. Nieco bardziej złożony będzie przypadek, jeśli zechcemy odwrócić naturalny proces krążenia powietrza, np. w celu przechwycenia zamieszczonego powietrza wraz ze spalinami w dolnej części tunelu. Musimy wtedy zmienić kierunek przepływu cieplejszego powietrza nie ku górze, lecz ku dołowi, co będzie możliwe przy bardzo dużej różnicy ciśnień sprężanego powietrza świeżego w tunelu, a rozprężanego, zanieczyszczonego w kanale wentylacyjnym. System wentylacji mieszanej łatwo więc przystosować do średnich kosztów zarówno inwestycyjnych, jak i eksploatacyjnych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)