Weber, Marks

Nasza ocena:

5
Pobrań: 553
Wyświetleń: 2688
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Weber, Marks - strona 1 Weber, Marks - strona 2 Weber, Marks - strona 3

Fragment notatki:


Max Weber - socjologia humanistyczna a z tym pierwszym to po prostu socjologia
twórca koncepcji władzy
jak się władza zmienia
od władzy tradycyjnej do legalnej
3 rodzaje panowania → tradycyjna co jest źródłem legitymizacji / uprawomocnienie
potomek przejmuje władzę w rodzie
→ charyzmatyczna od greckiego charisma - łaska, obdarzony cechami specjalnymi
wpływa na tłumy np. Hitler, Ghandi
→ legalna / prawna źródłem legitymizacji jest akt prawny - konstytucja
władza na określoną kadencję
Te kategorie można łączyć, np. pontyfikat JPII- został powołany tradycyjnie, był władcą charyzmatycznym i legalnym. Jeden władca może łączyć różne źródła legitymizacji. sposób postrzegania przez Webera struktury społeczeństwa.
- interesowało go społeczeństwo w różnych wymiarach
- podział na:
- klasy - wymiar ekonomiczny, - stany - wymiar kulturowy, - partie polityczne. Klasy - posiadanie własności nie jest jedynym elementem wyróżniającym, ale też szanse na rynku pracy.
Stany - decyduje prestiż i styl życia, np. cyganeria, bardzo istotny jest styl konsumpcji, styl życia. Partie polityczne - partie polityczne definiujemy jako ugrupowania dążące do władzy, a Weber patrzył przez szerszy pryzmat. Dla niego to była partia, która jest wpływowa. Jego wpływ był istotny na postrzeganie społeczeństwa wielowarstwowo. W wielu aspektach w ujęciu dynamicznym. U niego wszystko się zmienia. KAROL MARKS myśliciel XIX wieku, 1883 zmarł,
Niemiec
przyjaźnił się z Engels'em i napisali razem 'Święta rodzina” i „Ideologia niemiecka”.
Jego twórczość dzielimy na dwie części : Młody Marks i po 48roku - Dojrzały Marks Młody Marks to Marks filozofujący, czerpie z kultury niemieckiej, interesuje go jednostka.
Czerpał z 3 źródeł:
→ klasyczna ekonomia - Adam Smith
→ filozofia Hegla → utopiści francuscy - Saint Simon
wkład Marksa jest dość wyraźny, pisał w sposób jednostronny
socjologia dialektyczna 3 płaszczyzny
- jednostka, człowiek, teoria alienacji
- teoria klas, struktura społeczna
- przemiany społeczne, teoria rozwoju
pierwsza płaszczyzna - homo socius i homo creator
człowiek jako jednostka społeczna i człowiek jako jednostka twórcza
w ustroju kapitalistycznym człowiek nie może się rozwijać ani jako jednostka społeczna ani jako jednostka twórcza, bo kapitalizm zawłaszcza tą wartość dodatkową. Kapitalista płaci tylko to, żeby odtworzyć siłę roboczą. I jednostka jest wyalienowana, bo nie może się twórczo rozwijać, nie sprzyja to współpracy, dzieli społeczeństwo, ustrój nieprzyjazny wobec robotnika. Jednostka nie może się rozwijać w pełni, bo system jest niesprawiedliwy - on uważał, że te system można zmienić tylko przez rewolucję. Alienacja jest spowodowana strukturalną cecha kapitalizmu. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz