Wdrażanie i zarządzanie jakością

Nasza ocena:

5
Pobrań: 280
Wyświetleń: 903
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wdrażanie i zarządzanie jakością - strona 1 Wdrażanie i zarządzanie jakością - strona 2 Wdrażanie i zarządzanie jakością - strona 3

Fragment notatki:

„ JAKOŚĆ TO WSZYSTKO CO MOŻNA
POPRAWIĆ „ „ PRZYKŁADY SYSTEMU , WDRAŻANIE I ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
Definicja
Krótki rys historyczny
System jakości
Wdrażąnie systemu jakości
Zarządzanie jakością
1. ISO, International Standard Organisation, Międzynarodowa Organizacja Standardów.
Międzynarodowa organizacja pozarządowa z siedzibą w Genewie, powołana do życia w 1947. Celem jej jest promowanie i tworzenie międzynarodowych standardów w różnych dziedzinach działalności naukowej, technicznej i ekonomicznej. Standardy wypracowane przez ISO są publikowane jako IS (International Standards), czyli Standardy Międzynarodowe.
Źródłosłów nazwy tego systemu wywodzi się ze starożytnej greki, gdzie słowo isos oznaczało równać, dorównywać. W tym kontekście ISO oznaczałoby dostosowywanie zasad organizacyjnych panujących w danej firmie do pewnych odgórnie wyznaczonych standardów postępowania przy dostarczaniu klientowi produktu lub usługi.
2. Po raz pierwszy normy ISO zostały opublikowane w 1987 r. przez Komitet Techniczny ISO/TC 176 Zarządzanie Jakością i Zapewnienie Jakości. Serię norm stanowiło pięć norm ISO, z oznaczeniem od 9000 do 9004, z których pierwsza, czyli ISO 9000, przedstawiała pewne generalne wytyczne co do wyboru i stosowania pozostałych norm z serii. Trzy modele zapewnienia jakości opisane w normach ISO 9001, ISO 9002, ISO 9003 zawierały wymagania, które dostawca, czyli konkretne przedsiębiorstwo deklarujące zgodność swojego systemu z wybranym przez siebie modelem ISO, zobowiązywało się wypełnić. (Drugie wydanie miało miejsce w 1994 r. To co w 1987r. było być może nowością w zarządzaniu , po trzynastu latach jest już standardem) Przez 11 lat obowiązywania, ISO 9000 upowszechniło się na całym świecie. Aktualnie stosowane jest w około 90 krajach świata, natomiast obowiązkowe jest dla przedsiębiorstw działających w 18 krajach Unii Europejskiej.

(…)

…. Przegląd umowy - udokumentować metody weryfikacji wymagań klienta i możliwości ich realizacji, sposoby zmian w umowie i rejestrację tych faktów. Sterowanie projektowaniem - udokumentować i stosować plany czynności projektowych, nadzoru nad danymi wejściowymi i wyjściowymi, przeglądać i weryfikować projekty na wszystkich etapach, prowadzić ich walidację oraz określać metody zmian projektu. Nadzór…
…. Wdrażanie systemu jakości
Organizacja prac przy wdrożeniu systemu jakości
Metody organizacji oparte są na:
- pracy w grupach roboczych (szeroki udział, współuczestnictwo, zaangażowanie, znajomość norm)
- wywiadach (pełnomocnik i konsultant, średni szczebel zarządzania, pracownicy, szkolenie i wdrożenie )
- pracy w grupach ekspertów (wymiana doświadczeń, wyniki wdrażania)
Kolejność prac
1.Szkolenie wstępne…
… mają styczność z poszczególnymi obszarami systemu jakości,  - ustalenie, które elementy istniejącego systemu jakości spełniają wymagania normy ISO 9000, a które nie spełniają,  - ustalenie zakresu przedsięwzięć do wykonania. 4. Opracowanie harmonogramu wdrożenia systemu. 5. Rozpoczęcie szkoleń załogi.  - szkolenie pracowników (wszystkich lub większej części) z zakresu jakości i systemów jakości wg ISO 9000…
… informacji z zakresu kształtowania się poziomu jakości wyrobu - Ocena ekonomicznej efektywności realizowanych zadań - Ocena przygotowania zawodowego kadry kierowniczej i załogi - Stworzenie systemu informacyjnego- system zbierania i wykorzystania informacji o jakości do podejmowania decyzji - Ustalenie hierarchii działań - Poprawa efektywności i sprawności obsługi produkcji - Stworzenie systemu…
… procesem pomiarowym
ISO 10013
Wytyczne opracowania ksiąg jakości
ISO 10014
Efekty ekonomiczne zarządzania jakością ISO 10015
Wytyczne ciągłego kształcenia i szkolenia ISO 10016
Dokumenty jakości  
Metody statystyczne W bardzo dużym skrócie w dwudziestu punktach norma podaje co mamy zrobić aby stworzyć właściwy system, nie mówi tylko jak to zrobić. W dużym przybliżeniu wymagania normy 9001 wyglądają…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz