Wczesne wykrywanie autyzmu - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1456
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wczesne wykrywanie autyzmu - wykład - strona 1 Wczesne wykrywanie autyzmu - wykład - strona 2 Wczesne wykrywanie autyzmu - wykład - strona 3

Fragment notatki:


Wczesne wykrywanie autyzmu Ewa Pisula Wydział Psychologii  Uniwersytet Warszawski Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl Większość rodziców dzieci z autyzmem  zaczyna się martwić o ich rozwój w 2. r.ż.  Zazwyczaj zauważają niepokojące sygnały  m. 15 a 22 mies. życia dziecka  ale do specjalistów zwracają się, gdy dziecko ma  20 − 27 miesięcy  Obawy rodziców dotyczą głównie: - komunikowania się,  - relacji społecznych, - zabawy. Badania E. Pisuli i M. Głowackiego (2005) - największy niepokój matek - problemy  w komunikowaniu się; - dostrzegały je wszystkie badane matki - był to  powód poszukiwania pomocy; - szczególny niepokój - gdy dziecko przestawało się  komunikować (np. „ zaczął chodzić i przestał  mówić ”, „ naśladował gesty, potem przestał ”). 43% rodziców podejrzewa u dzieci zaburzenia  słuchu  26% dostrzega opóźnienia rozwoju ruchowego  Zaledwie 5% rodziców niepokoi się z powodu  stereotypowych zachowań dzieci  Rozpoznanie autyzmu następuje zazwyczaj, gdy  dziecko ma od 2,7 do 7. lat  (Gray, Tonge, 2001) Rozpoznanie autyzmu coraz częściej  następuje przed ukończeniem przez dziecko  4. lat  Przyczyny trudności z rozpoznawaniem autyzmu: - brak przygotowania specjalistów, - bardzo ograniczony kontakt z dzieckiem  -  nieśmiałość? opóźnienie rozwoju? - brak symptomów specyficznych wyłącznie dla  autyzmu oraz takich, które absolutnie wykluczałyby  tę diagnozę,  – zróżnicowanie populacji, a ponadto: - pojawianie się pierwszych symptomów  autyzmu u różnych dzieci w różnym czasie, - zmiany kryteriów diagnostycznych, - brak biologicznych wskaźników autyzmu  (np. badania nad rozwojem ruchowym). Wczesne wykrywanie – diagnoza przed 18 (lub 24)  mies. życia dziecka Sygnały ostrzegawcze u dzieci  12-miesięcznych (analiza domowych nagrań video – 12 m.ż) : 1. Brak kontaktu wzrokowego. 2. Brak reakcji na własne imię. 3. Brak wskazywania. 4. Brak właściwej ekspresji emocji. (Osterling i Dawson, 1994; Osterling i in., 2002) Werner i in. (2005): W 12 mies. życia różnice między dziećmi z autyzmem  i rozwijającymi się prawidłowo dotyczą  złożonych zachowań komunikacyjnych   (np. gaworzenia i wskazywania lub słów i wskazywania) Badania Grace Baranek (1999)  nad rozwojem dzieci 9-12 mies.: - słaba orientacja wzrokowa  (także w stosunku do  bodźców niespołecznych) / zaburzona uwaga, - opóźniona reakcja na własne imię, -  częste wkładanie przedmiotów do ust, -  niechęć do bycia dotykanym przez inną osobę. 

(…)


zabawek lub też udawało używając innych rzeczy?
Czy dziecko kiedykolwiek używało swojego palca
wskazującego, by pokazać coś, co je interesuje?
CHAT – przykłady sytuacji eksperymentalnych
Daj dziecku miniaturowy dzbanek-zabawkę oraz
filiżankę i poproś “Czy możesz zrobić herbatę?”
Czy dziecko udaje, że nalewa herbatę i ją pije?
Zapytaj dziecko: “Gdzie jest światło?” albo
poproś “Pokaż mi światło…
… inne zaburzenia (np. cechy
ADHD, upośledzenie umysłowe).
Grupy ryzyka:
1. Rodzeństwo dzieci z autyzmem lub wybiórczymi
charakterystykami specyficznymi dla autyzmu.
2. Dzieci mające krewnych z zaburzeniami zbliżonymi do
autyzmu lub z nim współwystępującymi (np. zespołem
Aspergera, zespołem kruchego chromosomu X).
3. Dzieci o znacznie opóźnionym rozwoju mowy.
4. Dzieci z problemami w rozwoju społecznym.
5. Dzieci z problemami w zachowaniu (hiperaktywne,
zafascynowane pewnymi przedmiotami, nie bawiące się
zabawkami w zwykły sposób, nadwrażliwe na pewne
dźwięki lub dotyk itd.).
Inne ważne grupy:
- dzieci z zaburzeniami wczesnego rozwoju
ruchowego
- wcześniaki i dzieci o niskiej wadze urodzeniowej.
Dwufazowy model wykrywania autyzmu
Faza I: badania przesiewowe w populacji dzieci 18-24
miesięcznych oraz 30-36 miesięcznych…
… (prasa, radio, tv).
3. Broszury, plakaty w ośrodkach zdrowia, przychodniach,
żłobkach, przedszkolach itd.
4. Badania przesiewowe.
5. Wspieranie rodzin.
Znaczenie wczesnego wykrywania
Zminimalizowanie trudności i zapobieganie
powstaniu wtórnych zaburzeń
Mundy i Neal (2001): stwarzana sobie przez dzieci
z autyzmem izolacja społeczna zaburza ich rozwój
psychiczny, a także rozwój mózgu
Najpilniejsze…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz