wczesne chrześcijaństwo i myśl średniowiecza- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 91
Wyświetleń: 455
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
wczesne chrześcijaństwo i myśl średniowiecza- opracowanie - strona 1 wczesne chrześcijaństwo i myśl średniowiecza- opracowanie - strona 2 wczesne chrześcijaństwo i myśl średniowiecza- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

WCZESNE CHRZEŚCIJAŃSTWO I MYŚL ŚREDNIOWIECZA
Oryginalność chrześcijańska na tle społecznych wyobrażeń antyku.
Chrześcijaństwo: różnicę
Chrześcijaństwo zwrócone jest bardziej na „tamten świat”, nie ma wizji jednego kodeksu społecznego, czy politycznego.
Chrześcijaństwo jest religia niepolityczna, nieobywatelska-niszczy administracje państwowa.
Chrześcijaństwo: następuje rozdwojenie miedzy dobrym obywatelem, a dobrym człowiekiem. Dobry człowiek mógł być sprzeczny z dobrym obywatelem.
W chrześcijaństwie wolnym człowiekiem jest ten, który poznał Boga.
Wszelka władza pochodzi od boga.
Etyka chrześcijańska na pierwsze miejsce wysuwa wole, w przeciwieństwie do etyki greckiej nacechowanej indywidualizmem. Chrześcijańska etyka jest wybitnie woluntarystyczne, przy czym jako główne zadanie człowieka wskazuje uzgodnienie własnej woli z wola boża.
Jezus Chrystus w przeciwieństwie do stoików nauczał, ze pełnię życia jednostki może być osiągnięta jedynie w życiu dla wszystkich.
Podstawa normalności chrześcijańskiej- miłość tworzy podwalinę wszystkich cnot i stoi ponad wszystkimi umiejętnościami.
Oryginalne- miłość bliźniego i nauka odpuszczania przewinień, a nawet nadstawienia drugiego policzka+ miłosierdzie dla biednych, uciśnionych, uciśnionych dla bogatych przyszłe nieszczęście.
Sprawiedliwość- posłuszeństwo woli Boga; bez sprawiedliwości nie ma zbawienia.
Równość chrześcijańska- zmierza do braterstwa wszechludzkiego przezwyciężenia wszelkich podziałów.
Najważniejsze cnoty: przyjaźń i gościnność, wspaniałomyślność, szczodrość, czystość obyczajów i trzeźwość
Podstawowa komórką społ. to rodzina. Zerwanie z zasada, ze niewolnik jest tylko rzeczą. Teraz niewolnicy na różnych prawach i SA nawet dopuszczani do wyższych stanowisk w Kościele.
Praca- powszechny obowiązek; nie ma już życia pasożytniczego w społeczeństwie.
Nauka Chrystusa nakazuje w pierwszym rzędzie troszczyć się o doskonałość duchowa
Wartość jednostki niezależnie od jej stanu majątkowego
Właścicielem rzeczywistym wszystkiego jest Bóg. Chrześcijaństwo przyjmowało wiec postawę anty indywidualistyczna. A wiec wspólność dóbr.
Życie pustelnicze, zakonne, asceza.
Istota władzy- służba, z która związane są nie prawa i przywileje, lecz w pierwszym rzędzie obowiązki. Ale na pierwszym miejscu posłuszeństwo Bogu ponad wszystko.
Od augustynizmu do tomizmu: ewolucja wyobrażeń na temat natury świata społecznego
Wyobrażenia na temat natury świata społecznego ewoluowały: św. Augustyn:


(…)

… jest hierarchia,
Najlepsza forma rządów to monarchia, potrzeba silnej władzy króla.
Wpływ reformacji na wyobrażenia społeczne i polityczne:
-XV- XVI w. To okres gdzie kluczową rolę grały opozycyjne nastroje wielkich klas społecznych przeciw materialnej i politycznej potędze Kościoła,
-już w XV w. Nasiliły się protesty przeciw ekskluzywności i przywilejom kleru, rozmiarom dóbr martwej ręki oraz finansowej…
… władze świecką bezpośrednio, w każdym wypadku a nie tylko wyjątkowo,
Ideologia plebejska- pojawili się pustelnicy i wspólnoty esemickie, programem było tu dobrowolne ubóstwo,
Awerroizm- wiary nie można przekształcić w naukę. Teoria wieczności świata, czasu i rodzaju ludzkiego. Odrzucano dogmat zmartwychwstania ciał i nieśmiertelności duszy. Szczęście ludzie mogą znaleźć tylko w życiu doczesnym…
… o reformację okazało się, że jest demoralizująca pod tym względem, bo spójność jest pozorna, namnożyły się szkoły, okazało się, że pismo może być interpretowane w wielu kwestiach odmiennie, a świat chrześcijański nie stanowi już jedności. Ten rozpad i jego skutki są już niemożliwe do odwrócenia.
Wojna religijna to wojna ideologiczna, nie jest klasyczna, gdzie walczą imperia i możliwy jest kompromis np. poprzez oddanie ziemi W przypadku wojny religijnej takiego kompromisu być nie może, bo walczy się o prawdę, jest to wojna o ostateczne racje. Zostaną wyciągnięte wnioski, które leżą u podstaw kształtowania się społeczeństw liberalnych.
Jako, że była to wojna religijna obóz protestancki to obóz fundamentalistyczny: purytanie, Kalwin, Luter byli to radykałowie religijni, którzy chcieli zbudować…
… to kompromis jeśli składa się prawo do wyboru religii władzy, czyli uznaje się poniekąd, że nie jest to taki ważny element sporu jakby wydawało się na początku.
Pojawi się teza, której najbardziej radykalnym wyrazicielem będzie Max Weber- istnieje jakieś połączenie miedzy duchem protestantyzmu a duchem kapitalizmu. Protestantyzm poniekąd (ostrożnie mówiąc) przyczynił się do powstania radykalnej ekspansji…
… jest hierarchia,
Najlepsza forma rządów to monarchia, potrzeba silnej władzy króla.
Wpływ reformacji na wyobrażenia społeczne i polityczne:
-XV- XVI w. To okres gdzie kluczową rolę grały opozycyjne nastroje wielkich klas społecznych przeciw materialnej i politycznej potędze Kościoła,
-już w XV w. Nasiliły się protesty przeciw ekskluzywności i przywilejom kleru, rozmiarom dóbr martwej ręki oraz finansowej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz