To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mirosław Szymański - r. 3 Wartości preferowane przez młodzież [w:] Młodzież wobec wartości W życiu codziennym bylibyśmy bezradni lub zdani na przypadek i chaos, gdyby nie to, że istnieją uznane w społeczeństwie wartości, przyswojone przez nas i przyjęte jako własne.
Wartości te służą jako:
punkty orientacyjne w rzeczywistości społecznej
podstawy do podejmowania różnorodnych decyzji
wytyczne do planowania przyszłych działań
Hierarchia wartości młodzieży szkolnej Czym są hierarchie wartości? Ze względu na to, że ilość i rodzaj sytuacji społecznych i psychologicznych, w których znajduje się każdy człowiek, jest ogromna, nieuchronnie dochodzić musi do konfliktu różnych wartości. Konieczny jest wówczas wybór między wartościami.
W czasach starożytnych filozofowie mówili o istnieniu wartości naczelnych (Prawda-Dobro-Piękno), z których wywodzono i którym podporządkowywano wszelkie inne wartości.
Hierarchiczna struktura wartości stałą się podstawą systemu etycznego Maxa Schelera Wyróżnił on cztery wielkie klasy wartości:
hedoniczne
witalne
duchowe (wartości moralne, poznawcze i estetyczne)
religijne
Wartości zawsze tworzą hierarchię (wartości niższe zawsze zależą od wyższych):
witalne są wyższe od hedonicznych
duchowe wyższe od witalnych
Hierarchia wartości opiera się na stałych kryteriach, którymi są:
trwałość wartości
głębia zadowolenia
Nicolai Hartmann wyróżniał wartości wyższe i niższe
różnicując: wartości dóbr, w tym wartości użyteczności, środków do celu, stanów rzeczy oraz
klasy wartości:
przyjemność
wartości witalne
wartości moralne
epistemologiczną wartość prawdy
Najważniejszym elementem charakteryzującym daną wartość jest jej „wysokość" w stosunku do innych wartości (pogląd przejęty od Schelera).
Hierarchiczny porządek wartości obowiązuje zawsze, choć nie zawsze sobie to uświadamiamy.
Ontologiczny porządek zależności między wartościami nie pokrywa się z ich porządkiem hierarchicznym (bywa że ma kierunek przeciwny, czyli wartości wyższe są uwarunkowane przez niższe).
P. Lavelle - poszczególne wartości układają się w plany hierarchiczne odpowiadające naszemu istnieniu indywidualnemu, światu i działaniu nieskończoności.
Milton Rokeach - system wartości jest „organizacją hierarchiczną", w której istnieje „rangowe uporządkowanie" wartości według „kontinuum ważności"
(…)
… wartości układają się w plany hierarchiczne odpowiadające naszemu istnieniu indywidualnemu, światu i działaniu nieskończoności.
Milton Rokeach - system wartości jest „organizacją hierarchiczną", w której istnieje „rangowe uporządkowanie" wartości według „kontinuum ważności"
Stanisław Ossowski - wartości pozostają w hierarchicznym stosunku do siebie;
pisał o skali wartości uznawanych (wartości-cele…
… -> sprawdza się w stabilnych warunkach a okres transformacji jest okresem gwałtownych zmian
Dyczewski - obecnie możemy mówić o mieszanym systemie wartości młodzieży, a więc takim, w którym istnieją nie tylko relacje pionowe między wartościami (nadrzędności i podrzędności), ale także relacje poziome (współzależność i wzajemne związki).
Adam Podgórecki - młodzież częściej ma wobec wartości postawę…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)