Hierarchia wartości młodzieży

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 966
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Hierarchia wartości młodzieży - strona 1 Hierarchia wartości młodzieży - strona 2 Hierarchia wartości młodzieży - strona 3

Fragment notatki:


Szymański ”wartości preferowane przez młodzież i ich wzajemne związki”- Młodzież wobec wartości „ Czym są hierarchie wartości? Kiedy mówimy o hierarchii wartości mamy na myśli ich zróżnicowanie, co prowadzi do powstania układu nadrzędności-podrzednośi w jednym ze znaczeń?
*relacja przedmiotowa(klasy przedmiotów, wartości w danym systemie)
*relacja aksjologiczna (stopień wartości w systemie wartości·)
*relacja ilościowa(hierarchiczny porządek wartości)
Co to jest hierarchia wartości? Zespół wartości uporządkowany według stopnia ważności. Do którego ujawnienia dochodzi najczęściej w sytuacji konfliktu.
Można je podzielić na: *hierarchia jako „drabina lub schody nie prowadzi do pełnego uporządkowania wartości
*hierarchia jako preferencja określonych wartości -nieskończenie wiele sposobów systematyzacji
Wg. Borowicza możliwa jest hierarchizacja niezależnie od tego czy SA one-wartości w konflikcie, czy nie.
Wartości tworzą powiązania: *pionowe (układ liniowy, jedne dominują nad drugimi,)
*poziome (układ szeregowy, brak nadrzędności)
*mieszane(występowanie, obu powiązań razem) W warunkach ·zmian, przełomów, transformacji, system wartości bywa zachwiany.Dlatego dziś mówimy o mieszanym systemie wartości młodzieży(pionowe i poziome relacje)Rzadko, świadomość moralna młodych ma charakter doktrynalny, jednostronny.Brak sztywnego podziału na to, co białe i czarne, relatywizm opinii.Młodziez nie sięga już do ideologii, dominuje podejście pragmatyczne i racjonalne.
Badania uwarunkowań postaw młodzieży wobec wartości: Wartości uznawane i odczuwane jako integralny składnik tożsamości kazdegoka.Żeby w pełni poznać system wartości młodzieży należy oprócz studium nad ta grupą zbadać zmienne kontekstowe(wpływ na świadomość społeczną, tj.,. wiek, pleć, pochodzenie.)
Gr upa badanych: młodzież ze szkół średnich zawodowych
3 badania:wartości a pleć, wartości a pochodzenie społeczne, wartości a miejsce zamieszkania
Zmienna w badaniu :
Grupa 10 wartości : 1 allocentryczne(koleżeństwo, przyjzn) 2 prospołeczne Przyjemnościowe E dukacyjne Związane z pracą Władza Kultura Rodzina Obywatelstwo Zasoby materialne W grupie młodzieży szkolnej, chłopcy jak i dziewczęta na 1 miejscu zawsze stawiają wartości allocentryczne,na drugim dziewczęta prospołeczne a chłopcy przyjemnościowe.


(…)

… za nude.Spowodowane zbyt skąpą oferta, niewiedzą.
Swoich badaniach Szymanski posiłkował się kwestionariuszem pytań, badających szczegółowo każda z wartośći.Np. dotycząca ·············edukacji”Szkoła podobna jest do koszar a nawet wiezienia”- z czym zgodziło się 60% chłopców i około 50 % dziewcząt.Podobne „kontrowersyjne „wg autora zdania dotyczyły:
Bogactwa, rodziny, muzyki poważnej, władzy, nadmiaru przyjemności…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz