W. Benjamin - Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 3290
Wyświetleń: 4256
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
W. Benjamin - Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej - strona 1 W. Benjamin - Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej - strona 2

Fragment notatki:


41.a W. Benjamin: Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej reprodukcja dzieła sztuki była zawsze możliwa. Techniczna reprodukcja - novum (Grecy: odlew i tłoczenie - 2 technologie reprodukcji. Potem - drzeworyt umożliwia reprodukcję grafiki, potem - druk pisma, w średniowieczu jeszcze miedzioryt i sztych; XIX wiek - litografia - nanoszenie rysunku na kamień - zastąpiona przez fotografię. Litografia kryła możliwość wydawania ilustrowanej prasy, fotografia - przyszły film dźwiękowy;
w przypadku reprodukcji nie ma niepowtarzalnego związku dzieła sztuki z miejscem i czasem jego istnienia. Więź oryginału z miejscem i czasem jego istnienia daje pojęcie autentyczności. Autentyczność wymyka się reprodukcji. Rzeczy autentyczne zachowują autorytet wobec reprodukcji manualnych. A w reprodukcji technicznej - nie, bo 1) reprodukcja techniczna jest bardziej samodzielna wobec oryginału, 2) kopia może się znaleźć w sytuacji nieosiągalnej dla oryginału;
w epoce technicznej reprodukcji umiera aura dzieła - dzieło jest wyrwane z tradycji, tworzy się masówka zamiast niepowtarzalności;
zmienia się sposób postępowania ludzi (aura - pewna dal). Społeczny upadek aury - 1) chęć przybliżenia rzeczy, 2) chęć przezwyciężenia niepowtarzalności przez reprodukcję;
jedyność dzieła sztuki = umieszczenie w tradycji (tradycja jest żywa ciągle);
s. 74 pierwotne zaszeregowanie dzieła sztuki w kontekst tradycji znajdowało swój wyraz w kulcie . Autentyczne dzieło sztuki ma swoje podłoże w rytuale. Techniczna reprodukcja dzieła sztuki wyzwala dzieło z bytu w rytuale. Funkcja sztuki znajduje oparcie nie w oryginale a w polityce;
2 akcenty odbioru dzieła sztuki - 1) wartość kultowa dzieła, 2) wartość ekspozycyjna. Ad 1) - skłania do przechowywania dzieła w ukryciu, ad 2) 0 możliwości ekspozycyjne zwiększyły się z pojawieniem się metod technicznej reprodukcji dzieła. Wartość ekspozycyjna dziś wypiera wartość kultową;
film - porównywalny z hieroglifami, jego znaczenie - w rzeczach ponadnaturalnych, cudownych;
aktor filmowy - prezentuje kunszt za pośrednictwem aparatury. 1) aparatura nie respektuje jego gry w jej totalności - gra aktorska poddana testom optycznym, 2) aktor filmowy nie może dopasować gry do reakcji publiczności publiczności narzuca się postawę oceniającego. Tej postawy nie da się odnieść do wartości kultowych;
w filmie - aktor rezygnuje z aury. W aktorstwie filmowym największy efekt gdy się najmniej gra. Kreacja aktora filmowego - zestawiona z wielu kreacji;
strach aktora w obliczu aparatury - świadomość, że ostatnie ogniwo oceniające to publiczność;
dziś każdy może być uwieczniony na filmie. Każdy może napisać do prasy. Zacierają się różnice między autorem a publicznością;
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz