Uszczelnienia w pompie wirowej-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 2051
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

uszczelnienia w pompie wirowej -uszczelnienia przywlotowe wirnika.
Wobec coraz wyższych parametrów pracy pomp obiegowych , coraz liczniejsze zastosowanie znajdują pompy z uszczelnieniem wału . Pompy do ciśnienia p = 10 MPA buduje się z zerowym przeciekiem , a przy wyższych ciśnieniach z przeciekiem kontrolowanym .Stosowane są 3 rodzaje uszczelnień :
-uszczelnienie pierścieniami pływającymi powodujące duże przecieki i straty mocy : stosowane jest jako uszczelnienie wstępne do uszczelnień głównych -uszczelnienie czołowe ślizgowe hydrodynamiczne polegające na odpowiednim ukształtowaniu powierzch uszczelniających , w wyniku czego tworzą się warstewki klinowe smaru płynnego , umożliwiające powstanie ciśnienia hydrodynamicznego , a współczynnik tarcia ulega kilkokrotnemu zmniejszeniu
-uszczelnienie ślizgowe czołowe hydrostatyczne polegające na wytworzeniu między pierścieniami ślizgowymi ciśnienia rozwierającego je i również zmniejszającego współczynnik tarcia
Uszczelnienia hydrodynamiczne są stosowane przy ciśnieniach: p = 8 Mpa , zaś hydrostatyczne przy p = 10 - 15 Mpa na jeden stopień
uszczelnienia dławicowe sznurowe wału stosowane w pompach wirowych.
Dławnica składa się z komory dławnicowej, w którą są włożone pierścienie szczeliwa odciskane dławikiem do tulei dławnicy oraz z wkładu dławnicowego. Ściskane szczeliwo wypełnia szczelnie komorę. Liczba pierścieni uszczelniających wynosi 3 lub 4, a przy różnicy ciśnień powyżej p = 50 Pa więcej.
uszczelnienia czołowe mechaniczne.
Osiągają najwyższe parametry gdy są stosowane w pompach: max. ciśnienie pmax = 20 MPa, temp pracy (max) ~ 650C, prędkość liniowa w miejscu styku uuszcz do 250 m/s. Są wielokrotnie droższe od uszczelnienia dławnicowego. Ruchomy pierścień wykonany jest najczęściej z grafitu.
Ten typ uszczelnienia jest bardzo szczelny.
Kierownica odśrodkowa
Kierownica odśrodkowa jest stosowana w pompach odśrodkowych jedno- i wielostopniowych , oraz w pompach diagonalnych. W pompach wielostopniowych zaś jest stosowana kierownica dośrodkowa połączona przewałem z kierownicą dośrodkową. Odśrodkowa kierownica łopatkowa składa się z łopatek tworzących rozszerzające się kanały , w których następuje zmniejszenie prędkości cząsteczki cieczy , oraz zmiana jej toru . W przypadku łopatek ich zadaniem jest skrócenie toru cząsteczki i zwiększenie kąta  . Uwzględniając nierównomierny rozkład prędkości w przekroju wlotowym do kierownicy , pewne wtórne prądy między kierownicą oraz wpływ kontrakcji za pomocą doświadczalnego współczynnika  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz