Ustrój terytorialny państwa- Wykład.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 343
Wyświetleń: 3857
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ustrój terytorialny państwa- Wykład. - strona 1

Fragment notatki:

Tematem wykładu, na podstawie którego sporządzono notatkę jest ustrój terytorialny państwa. Notatka ma 5 stron, format docx. W treści notatki można znaleźć następujące zagadnienia: ustrój terytorialny państwa, państwa unitarne, autonomie, władze centralne, konstytucja, samodzielne tworzenie przepisów prawnych, samorząd terytorialny, Jakobini, administracja terytorialna, typu rządowego, typu samorządowego, płaska struktura organizacyjna, wysmukła struktura organizacyjna, podział sztuczny, podział naturalny, religijny, historyczny. Ponadto w wykładzie: państwa związkowe, scentralizowane, rozdrobnienie, przyczyny historyczne, zakres samodzielności członków federacji, stopień partykularyzmu, odrębności kulturowe, konfederacja, ocena federalnego i unitarnego charakteru państwa, liberalizm i etatyzm.

USTRÓJ TERYTORIALNY PAŃSTWA
Państwa unitarne - nie musi być państwem scentralizowanym i nie musi być tworem o charakterze niedemokratycznym. Unitarność oznacza, że żadna z części terytorium nie jest wyposażona w atrybut suwerenności tak jak ma to miejsce w przypadku federacji. Nie ma możliwości samodzielnego tworzenia przepisów prawnych. W państwie unitarną mogą być sytuacje, że może istnieć obszar z jakąś autonomią - to nie oznacza, że państwo nie jest unitarne, np. Hiszpania, WB, autonomia Śląska w II RP - konstytucja była nadana przez władze centralne.Autonomia - nadanie kompetencji daleko posuniętych. Oznacza to możliwość stanowienia norm dla samego siebie w granicach wyznaczonych przez konstytucję państwa. Normy te podlegają wykonaniu (jednostki muszą posiadać organy egzekutywy). Od autonomii należy odróżnić samorząd terytorialny. Państwa unitarne mogą mieć postać mniej lub bardziej scentralizowaną. Państwo unitarne o znacznym stopniu centralizacji - Francja, zakres uprawnień rady gmin jest bardzo wąski, samorząd terytorialny ma bardzo mało kompetencji; wiąże się to z historią Francji. Francja jest wytworem rozumu człowieka opracowanego w czasie rewolucji francuskiej. Koncepcja zakładała, że Francja ma być państwem modelowo jednolitym i niepodzielnym. Po obaleniu monarchii tendencje centralistyczne się umocniły, szczególnie za czasów Jakobinów - prowincje utraciły silne pozycje jednostek politycznych. Z tym łączy się ruch zwany nacjonalitaryzmem - początek postrzegania państwa jako organizacji politycznego narodu. Kraj został podzielony na jednostki administracyjne wyodrębnione ahistorycznie, bo nie nawiązywały do tradycyjnych granic prowincji. Chodziło o to aby zrobić dany układ, wszystkie powiązania międzyludzkie. Nazwy departamentów miały zatrzeć wspomnienia z przeszłości.
Zgodnie z aktualną konstytucją Polska jest państwem jednolitym Art.3 konstytucji. Taki zapis nie przeszkadza w rozwoju regionów czy ustrojów samorządów terytorialnych. To oznacza, że Polska nie stanie się państwem federalnym. To że państwo jest unitarne nie oznacza, że jest podzielona na obszary.
W większości państw mamy do czynienia z jednostkami podziału terytorialnego lub administracją terytorialną. Administracja terytorialna może być:
typu rządowego - zdekoncentrowana
dekoncentracja - przekazanie pewnych uprawnień jednostkom organizacyjnym niższego rządu, a organ, który przekazuje te uprawnienia może w każdej chwili je cofnąć, a sprawę może przejść do własnej decyzji, np. w dużych urzędach - wojewoda, który ma pod sobą około 3mln ludzi, nie jest w stanie rozpatrzeć wszystkich spraw samodzielnie i powołuje organy do pomocy, oni zawsze podejmują decyzję z upoważnien

(…)

… do nasilającego się rozdrobnienia. Obszar zróżnicowany po względem politycznym, społecznym, ekonomicznym, kulturowym, co było powodem walk - Rzesza osłabła przez to. Istniały różne formy prób ujednolicania Państwa - powstał Związek Reński, później Związek Niemiecki. Rozdrobnienie zostało zakończone przez króla Wilhelma I. Kiedy upadło cesarstwo w 1918 upadła monarchia, Republika Weimarska pozostała federacją…
…. Konfederacje w dawnych czasach przyjmowały postać unii personalnych - dwa państwa posiadały jednego monarchę i to zapewniało dłuższą trwałość związku państw, bo panowała jedna dynastia, np. unia Polski z Litwą. Dla wzmocnienia siły dynastii, dynastii zabiegały by obsadzać na tronach innych państw swoich przedstawicieli dynastycznych. Od unii personalnej należy odróżnić unię realną - państwa oprócz wspólnego monarchy mają też wspólny skarb, wspólne wojsko i upodabniają swoje ustroje. Unia realna jest bliska federacji, zacierają się granice między unią realną a federacją. Unia personalna to był też związek Norwegii i Szwecji 1814-1905, związek Danii i Islandii 1918-1944, od unii lubelskiej mamy unię realną z Litwą OCENA FEDERALNEGO I UNITARNEGO CHARAKTERU PAŃSTWA - państwa te są wyróżniane ze względu na różne…
… zwolennicze eurosceptyzmu i europopieralizmu. Ze względu na czynniki społeczno ekonomiczne antagonizm pomiędzy zwolennikami decentralizacji i centralizacji uprawnień doprowadził do wojny secesyjnej. Dopiero ta wojna przypieczętowała to, że powstało państwo, bo pierwotnie miały powstać dwa państwa. Po wojnie secesyjnej stany spełniały ważną rolę, którą nadal pełnią. Każdy ze stanów ma swoją konstytucję…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz