Ustrój samorządu terytorialnego - Projekt pl

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 378
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ustrój samorządu terytorialnego - Projekt pl - strona 1

Fragment notatki:

PROJEKT pl.ID - polska ID karta
INFORMACJE OGÓLNE:
Centrum Projektów Informatycznych realizuje projekt pl.ID - polska ID karta. Wkrótce polskim obywatelom zostanie oddany do użytkowania nowoczesny, elektroniczny dowód osobisty. Dzięki bezpłatnemu podpisowi elektronicznemu, zapisanemu w dowodzie, możliwe będzie korzystanie za pomocą internetu z usług oferowanych przez urzędy. Nowy dowód umożliwi dostęp do znajdujących się w rejestrach państwowych danych, dotyczących obywatela. Funkcja ta będzie szczególnie przydatna w przypadku konieczności dołączenia dodatkowych dokumentów (np. zaświadczeń, odpisów) z innych urzędów. Projekt jest zgodny z unijnymi koncepcjami narodowego dokumentu identyfikacyjnego (eID).
System, który jest budowany w ramach projektu pl.ID - polska ID karta zakłada gromadzenie danych o osobach fizycznych i dokumentach w trzech rejestrach publicznych:
PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności);
CRASC (Centralny Rejestr Aktów Stanu Cywilnego - zostanie zbudowany w latach 2012-2013);
RDO (Rejestr Dowodów Osobistych).
CELE PROJEKTU:
Realizacja projektu pl.ID - polska ID karta umożliwi osiągnięcie poniższych celów:
Uproszczenie procedur administracyjnych dla przedsiębiorców i obywateli poprzez zmniejszenie ilości wymaganych dokumentów w zakresie potwierdzania danych osobowych oraz stanu cywilnego.
Usprawnienie obsługi obywatela i przedsiębiorcy poprzez przebudowę, standaryzację i integrację procesów wewnątrz administracji - przeprojektowanie wewnętrznych procesów administracyjnych w oparciu o systemy informacyjne.
Zwiększenie dostępności usług elektronicznych.
Uwierzytelnienie i autoryzacja tożsamości obywatela w oparciu o nowy dokument tożsamości w systemach informatycznych jednostek sektora publicznego (administracja publiczna itp.).
Integracja rejestrów państwowych mająca zapewnić skuteczny przepływ informacji pomiędzy rejestrami oraz systemami informacyjnymi różnych podmiotów publicznych, a także uspójnienie danych dotyczących obywatela wraz z informacjami o jego dokumentach, które gromadzone są w rejestrach państwowych (m.in. PESEL - Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności, CEPiK - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, RDO - Rejestr Dowodów Osobistych, CEWiUP - Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Paszportów).
PROGNOZOWANE KORZYŚCI:
1. Korzyści dla obywateli i przedsiębiorców:
możliwość korzystania z usług urzędu: w dogodny dla obywatela sposób - tradycyjnie lub drogą elektroniczną;
bez konieczności osobistego stawiennictwa - potwierdzenie tożsamości obywatela za pomocą podpisu elektronicznego;

(…)

… sprawy urzędowej (zaświadczenia, odpisy) dzięki przekazywaniu określonych danych z rejestrów państwowych bezpośrednio pomiędzy zainteresowanymi urzędami;
możliwość uzyskania odpisu z księgi stanu cywilnego w dowolnym miejscu w Polsce; możliwość kontroli danych zgromadzonych w rejestrach państwowych, w tym także możliwość zdalnego złożenia wniosku o zmianę adresu zameldowania.
2. Korzyści dla administracji i budżetu państwa:
ograniczenie liczby wydawanych odpisów dokumentów urzędowych, a przez to oszczędność czasu i kosztów;
stworzenie jednego systemu poświadczania tożsamości obywatela, który może być wykorzystywany w różnych systemach e-Administracji;
wzrost wiarygodności dowodów osobistych w obrocie prawnym;
uzyskanie możliwości wykorzystania nośnika jakim jest mikroprocesor w dowodzie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz