To tylko jedna z 12 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
02.03.2009 Ustrój samorządu terytorialnego- wykład
Ustrój terytorialny :
-pojęcie konstytucyjne
-pojęcie szersze niż samorząd terytorialny
- system władz publicznych z punktu widzenia terytorialnej organizacji kraju, który jest niezbędny w każdym państwie do jego sprawnego działania [definicja]. Konieczność wynikająca z faktu iż państwo w związku ze swoim skomplikowaniem musi zostac zorganizowane
Podział terytorialny :
-r ozczłonkowanie państwa na jednostki którym przypisuje się realizacje zadań publiczny ch Jaki powinien być samorząd?
-pragmatyzm (samorząd powinien być skuteczny)
-powinien wyrażac określony system wartości (jakieś wartości aksjologiczne)
Fundamentalne zasady dotyczące samorządu terytorialnego które możemy znaleść w Konstytucji: a) Zasada Pomocniczości -zawarta w preambule konstytucji « ...jako prawa podstawowe dla państwa oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich w spólnot .... »
-ma fundamentalne znaczenie - nazuje takie zorganizowanie/ukształtownie realizacji zadań publicznych w państwie aby każdy mieszkaniec mógł samodzielnie zaspokoić swoje potrzeby (zrealizować obowiązki egzekować swoje prawa)
-znaczenie w Uni Europejskiej - żadne panstwo nie zostanie przyjęte do UE jeśli w swoim ustroju nie zawrze zasady pomocniczości
-zasada pomocniczości a ustrój (zasada pomocniczości w sferze ustrojowej) - oznacza takie rozłożenie zadań publicznych zgodnie z którym państwo wykonuje tylko te zadania które nie mogą być wykonane przez samych obywatelii (pańswo bierze na siebie obowiązki których wspólnota nie jest w stanie wykonać)
Dwa aspekty pomocniczości:
- aspekt negatywny - państwo , władza administracyjna tego panstwa nie powinna przeszkadzać w akrywności lokalnej
- aspekt pozytywny - państwo powinno pobudzać tą aktywność (wspierać) Normatywna warstwa zasady pomocniczości
-zasada ta znajduje swoje odzwierciedlenie w konstytucji i systemie ustaw samorządowych
- zasada pomocniczości związana jest z zasadą decentralizacji Konstytucja art 15 Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy publicznej. Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa.
Decentralizacja - oznacza takie rozłożenie zadań miedzy stopniem centralnym a niższymi stopniami w którym nie występuje hierarchiczne podporządkowanie organów niższych organom wyższym
(…)
… własności oraz inne prawa majątkowe Art. 165.
Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe.
(do 1990 r. Jedynie Skarb Państwa miał osobowosć prawną w rozumieniu prawa cywilnego)
-Państwa socjalistyczne mają problem z przyjęciem konstrukcji osoby prawnej dla jednostek samorządu terytorialnego -w Polsce stworzono procedure przejmowania przez gminy mienia należącego do skarbu państwa (mienie komunalne-> mienie którego właścicielem jest określona jednostka samorządu terytorialnego. Są to nie tylko prawa majątkowe ale także i wierzytelności)
-nabywanie mienia z mocy prawa wojewoda jedynie stwierdzał nabycie , pozostałe mienie dalej mogłobyć i do tej pory może być przejmowane przez jednostki na wniosek
[gmina najbogatsza obecnie -> gmina…
…-wykład II Fundamentalne zasady dotyczące samorządu terytorialnego które możemy znaleść w Konstytucji:(cd.)
b)zasada unitarnośći Konstytucja:
Art. 3.
Rzeczpospolita Polska jest państwem jednolitym.
-ustrój terytorialny zbudowany według jednolitych zasad
-równie dobre sformułowanie « Rzeczpospolita Polska jest państwem unitarnym »
-zasady dotycząca ustroju terytorialnego są takie same (nie mamy zróżnicowania ustrojowego w przypadku jednostek terytorialnych najwyższego stopnia)
-Czy mogą być inne ujęcia ustroju samorządu terytorialnego ? (nie zbudowane na zasadzie unitarności?)
TAK np. Państwa federalne jako przeciwieństwo państwa unitarnego
Cechy świadczące o unitarności :
-żadna jednostka terytorialna nie jest wyposarzona w jakomkolwiek ceche która świadczyła by o tym że posiada suwerenność…
… jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa.
Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie.
Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych.
-ust. 4 wskazuje nam zasadę adekwatności i podziału zadań publicznych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)