Ustawy ustrojowe - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1246
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ustawy ustrojowe - wykład - strona 1 Ustawy ustrojowe - wykład - strona 2 Ustawy ustrojowe - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Po nowelizacji ustaw ustrojowych przewodniczący nie ma głosu uprzywilejowanego. To powoduje , ze w sytuacji równej liczby głosów „za” lub „przeciw” trzeba rozstrzygnąć wynik. Tutaj rozstrzygające znaczenie maja regulacje statutowe. Większość statutów przewiduje konieczność ponownego głosowania nad projektem uchwały tak by wyeliminować równość głosów. W doktrynie te statutowe rozwiązanie wskazuje się, ze nie są poprawne, ponieważ powinno się uznać , ze uchwała nie została podjęta w przypadku kiedy nie ma przewagi jednego głosu „za” lub „przeciw”. Podpisanie uchwały. Ustawa o samorządzie powiatowym i ustawa o sam. wojewódzkim przewidują dodatkowy wymóg poprzedzający publikację aktu prawa miejscowego a mianowicie podpisanie aktu przez przewodniczącego rady powiatu, sejmiku województwa. Przewodniczący organów prawodawczych mają kompetencję do podpisywania uchwalonych aktów prawa miejscowego. Ustawa o samorządzie gminnym nie ma odpowiednika tych przepisów. Nie ma zatem wyraźnej regulacji dot. podpisywania gminnych aktów prawa miejscowego. Art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi , że podstawą do ogłoszenia aktów jest oryginał podpisany przez organ upoważniony do wydania takiego aktu. Nakładają obowiązek podpisania przez organ upoważniony do wydawania. To podpisanie jest warunkiem ogłoszenia. W istocie te rozwiązania są zgodne z zasadami techniki prawodawczej. Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej konieczne jest umieszczenie podpisu na egzemplarzu skierowanym do ogłoszenia tego podpisu wydającego akt i to na oryginalnym egzemplarzu. Tak wygląda ta procedura uchwałodawcza . Zawiera ona warunki poprawności związanej z samym aktem prawa miejscowego. Na następnym wykładzie przejdę do ogłoszenia aktów prawa miejscowego. 1. Ogłaszanie aktów prawa miejscowego.
Warunkiem wejścia w życie apm jest ich ogłoszenie co wynika z Konstytucji art. 88 ust. 1. Jest to warunek obowiązywania aktu i ten warunek pozwala na spełnienie zasady jawności prawa, stabilizacji sytuacji prawnej jednostki oraz ochrony jej praw i wolności. W doktrynie prawa administracyjnego wskazuje się, że właśnie wobec aktów zawierających normy prawa administracyjnego, które organizują życie społeczne, wymóg publikacji oraz zapewnienie rzeczywistej znajomości tych norm przez jednostki jest konieczne i tym powinny być zainteresowane same organy administracyjne. Początkowo zasady ogłaszania apm były regulowane w ustawach ustrojowych, aktualnie zasady te reguluje ustawa o ogłaszaniu ustaw i innych aktów normatywnych z 2002 roku, która konkretyzuje ten konstytucyjny wymóg. Art. 3 ustawy wprowadza obowiązek niezwłocznego ogłoszenia aktu w dzienniku urzędowym. Ponieważ apm są wydawane na podstawie ustawy, tak jak rozporządzenia, można je ogłaszać dopiero od dnia ogłoszenia ustawy a przed dniem jej wejścia w życie, choć akty te ni mogą wejść szybciej w życie niż ustawa. Reguła ta jest zawarta w art. 7 ustawy o ogłaszaniu ustaw… i paragrafie 128 zasad etyki prawodawczej


(…)

… niż ustawa. Reguła ta jest zawarta w art. 7 ustawy o ogłaszaniu ustaw… i paragrafie 128 zasad etyki prawodawczej
Zasady publikowania nie są jednolite i zależą od rodzaju aktu. Wszystkie apm są publikowane w wojewódzkim dzienniku urzędowym a akty porządkowe dodatkowo są publikowane w drodze obwieszczeń oraz w środkach masowego przekazu, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie. Ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku urzędowym stanowi podstawowy sposób publikacji apm. Dotyczy on wszystkich aktów tj. stanowionych przez organy samorządowe, terenowe organy administracji rządowej oraz organy administracji niezespolonej. Ta zasada jest istotnym novum w porównaniu z poprzednią regulacją, bowiem wymóg publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym był ograniczony do przypadków wskazanych w ustawie np. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Przyjęte rozwiązane początkowo wywołało w doktrynie krytykę, podnoszono bowiem, że publikowanie każdego aktu w wojewódzkim dzienniku urzędowym przyniesie więcej szkody niż pożytku. Okazało się jednak, że ta krytyka była nieuzasadniona, bowiem nie tylko że ta zasada odpowiada zasadom ustrojowym sprzyjając jawności prawa, ale także nie spełniły się obawy…
… sam prawodawca, natomiast wobec orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego przyjęto zasadę ich publikowania a zatem jeżeli utrata mocy obowiązującej apm następuje wskutek rozstrzygnięcia przez Trybunał Konstytucyjny skargi konstytucyjnej lub pytania prawnego, to ta informacja zostanie opublikowana w tym organie promulgacyjnym, w którym akt był ogłoszony. 6. Biuletyn informacji publicznej.
Biuletyn informacji publicznej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz