Ustawa o systemie oświaty - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 308
Wyświetleń: 1204
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ustawa o systemie oświaty - omówienie  - strona 1 Ustawa o systemie oświaty - omówienie  - strona 2 Ustawa o systemie oświaty - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

©Kancelaria Sejmu
s. 1/72
USTAWA
z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty
Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa;
kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także
wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach
Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za
podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na
wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki
niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
System oświaty zapewnia w szczególności:
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju,
2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny,
3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty,
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
04-08-19
Opracowano na podstawie: tj. Dz.U. z
1996 r. Nr 67, poz.
329, Nr 106, poz.
496; z 1997 r. Nr 28,
poz. 153, Nr 141, poz.
943, z 1998 r. Nr 117,
poz. 759, Nr 162, poz.
1126, z 2000 r. Nr 12,
poz. 136, Nr 19, poz.
239, Nr 48, poz. 550,
Nr 104, poz. 1104, Nr
120, poz. 1268, Nr
122, poz. 1320, z 2001
r. Nr 111, poz. 1194,
Nr 144, poz. 1615, z
2002 r. Nr 41, poz.
362, Nr 113, poz. 984,
Nr 141, poz. 1185, Nr
200, poz. 1683, z 2003
r. Nr 6, poz. 65, Nr
128, poz. 1176, Nr
137, poz. 1304, Nr
203, poz. 1966, z 2004
r. Nr 69, poz. 624, Nr
99, poz. 1001, Nr 109,
poz. 1161, Nr 145,
poz. 1532, Nr 162,
poz. 1690, Nr 173,
poz. 1808.
Wykładnia TK
(Dz.U. z 1994 r. Nr
45, poz. 184) ad. art.
36 ust. 5.
©Kancelaria Sejmu
s. 2/72
5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania
zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania
oraz zajęć rewalidacyjnych,
6) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły
każdego typu w skróconym czasie,
7) upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze
kształcenie w szkołach wyższych,
8) możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych,
9) zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między
poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i
wiejskimi,
10) utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania
i opieki w szkołach i placówkach,
11) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w
skali lokalnej, krajowej i globalnej,
12) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej,
13) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy,
13a) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
14) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia,
15) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności
społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego,
16) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz
kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
Art. 2.
System oświaty obejmuje:
1) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,
2) szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi,
dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i
mistrzostwa sportowego,
c) ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa
sportowego, rolnicze i leśne,
d) artystyczne,
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 3/72
3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z
różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,
3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz
ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
3b) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych,
4) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne
udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku
kształcenia i zawodu,
5) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające
dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i
młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3,
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
7) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
pkt 6 w art. 2 skre8) Ochotnicze Hufce Pracy – w zakresie kształcenia i wychowania ich uczest- ślony
ników,
9) zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli,
10) biblioteki pedagogiczne,
11) kolegia pracowników służb społecznych.
Art. 2a.
1. System oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie
oświaty i wychowania.
2. Organy administracji publicznej prowadzące szkoły i placówki współdziałają z
podmiotami, o których mowa w ust. 1, w wykonywaniu zadań wymienionych w
art. 1.
Art. 3.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole,
ust. 1a i ust. 2 w art.
3 skreślone
1a) szkole specjalnej lub oddziale specjalnym - należy przez to rozumieć odpowiednio:
a) szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2,
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 4/72
b) szkołę lub oddział zorganizowane w zakładzie opieki zdrowotnej, w
tym w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, a także w jednostce pomocy społecznej, w celu kształcenia
dzieci i młodzieży przebywających w tym zakładzie lub jednostce, w
których stosuje się odpowiednią organizację kształcenia oraz specjalne
działania opiekuńczo-wychowawcze, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71c ust. 2,
2) szkole artystycznej - należy przez to rozumieć także szkołę bibliotekarską i
animatorów kultury,
3) placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w
art. 2 pkt 3-5, 7 i 10,
5) organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć mi- pkt 4, 6 i 7 w art. 3
nistra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne,
skreślone
8) kuratorze oświaty - należy przez to rozumieć kierownika kuratorium
oświaty jako jednostki organizacyjnej wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie,
9) nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły, placówki oraz zakładu kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli,
10) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka,
11) uczniach - należy przez to rozumieć także słuchaczy i wychowanków,
11a) szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym - należy przez to rozumieć
odpowiednio szkołę lub oddział, w których uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3,
11b) oddziale dwujęzycznym - należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym
nowożytnym będącym drugim językiem nauczania,
11c) oddziale sportowym - należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym
są prowadzone zajęcia sportowe obejmujące szkolenie sportowe w jednej
lub kilku dyscyplinach sportu, zorganizowany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 9 ust. 5,
11d) centrach kształcenia ustawicznego albo centrach kształcenia praktycznego należy przez to rozumieć rodzaj odpowiednio placówki kształcenia ustawicznego i placówki kształcenia praktycznego,
12) profilu kształcenia ogólnozawodowego - należy przez to rozumieć kształcenie w zakresie określonej dziedziny gospodarki,
13) podstawie programowej – należy przez to rozumieć obowiązkowe, na danym
etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a
także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w
programach wychowania przedszkolnego i programach nauczania oraz
umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych,
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 5/72
14) zadaniach oświatowych jednostek samorządu terytorialnego - należy przez
to rozumieć zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym
profilaktyki społecznej,
15) szkole dla dorosłych - należy przez to rozumieć szkołę, w której stosuje się
odrębną organizację kształcenia i do której przyjmowane są osoby mające
18 lat, a także kończące 18 lat w roku kalendarzowym, w którym przyjmowane są do szkoły,
ust. 4 i 6b w art. 5
16) formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i skreślone
uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w
placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a,
17) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach
dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby,
które spełniły obowiązek szkolny.
Art. 4.
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Art. 5.
1. Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego,
2) inną osobę prawną,
3) osobę fizyczną.
3. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i
placówki publiczne.
3a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister Obrony Narodowej i Minister Sprawiedliwości mogą zakładać i prowadzić publiczne szkoły i placówki, o
których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 29.
3b. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania:
1) zakłada i prowadzi:
a) szkoły, zespoły szkół oraz szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej w celu kształcenia
dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą,
b) publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym,
2) może zakładać i prowadzić:
a) publiczne szkoły i placówki o charakterze eksperymentalnym,
b) publiczne placówki kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym.
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 6/72
3c. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zakłada
i prowadzi publiczne szkoły artystyczne oraz placówki, o których mowa w art. 2
pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych, a także placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.
3d. Minister właściwy do spraw rolnictwa:
1) może zakładać i prowadzić publiczne szkoły rolnicze oraz placówki rolnicze
o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, kształcące w zawodach dla
których właściwym jest minister właściwy do spraw rolnictwa, minister
właściwy do spraw rozwoju wsi lub minister właściwy do spraw rynków
rolnych,
2) może zakładać i prowadzić publiczne placówki doskonalenia nauczycieli
przedmiotów zawodowych, którzy nauczają w szkołach rolniczych.
3e. Minister właściwy do spraw środowiska może zakładać i prowadzić publiczne ust. 8 i ust. 10 w art.
szkoły leśne.
5 skreślone
5. Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w
tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół artystycznych oraz szkół
przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
należy do zadań własnych gmin.
5a. Zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych
w art. 2 pkt 3-5 i 7, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu, z zastrzeżeniem ust. 3c.
5b. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić szkoły i placówki, których prowadzenie nie należy do ich zadań własnych, po zawarciu porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie danego
typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym, a w przypadku szkół artystycznych - z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
5c. Przepis ust. 5b stosuje się również w przypadku przekazywania szkół i placówek
pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
5d. Prowadzenie szkół artystycznych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7,
dla uczniów szkół artystycznych, a także placówek doskonalenia nauczycieli
szkół artystycznych może być przekazywane w drodze porozumienia między
ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego a
jednostką samorządu terytorialnego.
5e. Prowadzenie publicznych szkół rolniczych i placówek rolniczych o znaczeniu
regionalnym i ponadregionalnym oraz publicznych szkół leśnych może być
przekazywane w drodze porozumienia zawieranego między właściwym ministrem a jednostką samorządu terytorialnego.
6. Zakładanie i prowadzenie publicznych zakładów kształcenia i placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych oraz szkół i placówek wymienionych w ust. 5a o znaczeniu regionalnym lub ponadregionalnym należy do zadań
samorządu województwa, z zastrzeżeniem ust. 3c i 6c.
6a. Powiat i gmina mogą w uzgodnieniu z kuratorem oświaty zakładać i prowadzić
w ramach zadań własnych publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, zakłady kształcenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne, z zastrzeżeniem ust. 3c.
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 7/72
6c. Plan sieci publicznych zakładów kształcenia i placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych oraz szkół i placówek, o których mowa w ust. 6,
określa strategia rozwoju województwa ustalona na podstawie odrębnych przepisów.
6d. Zakładanie publicznych kolegiów pracowników służb społecznych należy do
zadań własnych samorządu województwa.
7. Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań
organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych
i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
2) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w
tym zakresie,
3) zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły
lub placówki,
4) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny
do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych,
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych
zadań statutowych.
9. W celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 7, organy prowadzące szkoły
i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół
i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 7 pkt 3.
Art. 5a.
1. Zadania oświatowe jednostek samorządu terytorialnego finansowane są na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
2. Zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej,
jest zadaniem oświatowym:
1) gmin - w przedszkolach oraz szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5,
2) powiatów - w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 5 ust. 5a,
3) samorządów województw - w szkołach, placówkach, zakładach kształcenia
i placówkach doskonalenia nauczycieli oraz kolegiach pracowników służb
społecznych, o których mowa w art. 5 ust. 6.
2a. Zadaniem oświatowym gminy jest także zapewnienie dodatkowej, bezpłatnej
nauki języka polskiego, o której mowa w art. 94a ust. 4.
3. Środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, o których mowa w ust. 2, w
tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 5b.
Prawa i obowiązki nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek określa ustawa z dnia
26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r.
Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr
22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194).
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 8/72
Art. 5c.
W przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w:
1) art. 5 ust. 9, art. 58 ust. 6, art. 59 ust. 1 oraz art. 62 ust. 1 i 5 - wykonuje odpowiednio: rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa,
2) art. 5 ust. 7, art. 36 ust. 2, art. 36a ust. 1, 2, 4, 4a, 5, 6 i 9, art. 38 ust. 1, art.
39 ust. 4a i 5, art. 62 ust. 6 oraz art. 71c ust. 1 - wykonuje odpowiednio:
wójt, burmistrz (prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa,
3) art. 31 pkt 6a, art. 34 ust. 2, art. 34a, art. 37 ust. 1, art. 39 ust. 6, art. 41 ust.
3, art. 58 ust. 3, art. 59 ust. 3 i 4, art. 71b ust. 2b, art. 77 ust. 6, art. 82 ust. 1 i
3-5 oraz art. 85 ust. 3 - wykonuje odpowiednio: wójt, burmistrz (prezydent
miasta), starosta, marszałek województwa.
Art. 6.
Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach.
Art. 7.
1. Szkołą publiczną jest szkoła, która:
1) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
2) przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach, z zastrzeżeniem ust. 1a,
4) realizuje:
a) programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia
ogólnego, w przypadku liceum profilowanego - również podstawę programową kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, a w
przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawę programową kształcenia w danym zawodzie,
b) ramowy plan nauczania,
5) realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.
1a. W uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora
oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej - ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zatrudniona osoba niebędąca na-
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 9/72
uczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.
1b. Osobę, o której mowa w ust. 1a, zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie pracy, z tym że do osób tych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych nauczycieli
oraz ustala się wynagrodzenie jak dla nauczyciela kontraktowego.
1c. Przepisy ust. 1a i 1b stosuje się odpowiednio do placówek artystycznych, placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych i placówek doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, z tym że zgodę na zatrudnienie osoby niebędącej nauczycielem wyraża minister właściwy do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego.
2. Szkoły publiczne umożliwiają uzyskanie świadectw lub dyplomów państwowych.
3. Szkoła niepubliczna może uzyskać uprawnienia szkoły publicznej wymienione
w ust. 2, jeżeli:
1) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawy programowe wymienione w ust. 1 pkt 4 lit. a),
2) realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w
ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu,
3) stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania
egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w ust. 1 pkt 5, z wyjątkiem
egzaminów wstępnych,
4) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych,
5) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, a w przypadku liceum profilowanego - kształci w
profilach kształcenia ogólnozawodowego, o których mowa w art. 24 ust. 6,
6) zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa
w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio,
z zastrzeżeniem art. 86.
Art. 8.
Szkoła podstawowa i gimnazjum może być tylko szkołą publiczną lub niepubliczną
o uprawnieniach szkoły publicznej.
Art. 9.
1. Szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy:
1) sześcioletnią szkołę podstawową, w której w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian,
2) trzyletnie gimnazjum, w którym w ostatnim roku nauki przeprowadza się
egzamin, dające możliwość dalszego kształcenia w szkołach, o których
mowa w pkt 3 lit. a)-d) oraz h),
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 10/72
3) szkoły ponadgimnazjalne:
a) zasadnicze szkoły zawodowe o okresie nauczania nie krótszym niż 2
lata i nie dłuższym niż 3 lata, których ukończenie umożliwia uzyskanie
dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także dalsze kształcenie w szkołach wymienionych w lit. e) i f),
b) trzyletnie licea ogólnokształcące, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
c) trzyletnie licea profilowane kształcące w profilach kształcenia ogólnozawodowego, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa
dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
d) czteroletnie technika, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a
także umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
e) dwuletnie uzupełniające licea ogólnokształcące dla absolwentów szkół
wymienionych w lit. a), których ukończenie umożliwia uzyskanie
świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
f) trzyletnie technika uzupełniające dla absolwentów szkół wymienionych
w lit. a), których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
g) szkoły policealne o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, których ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po
zdaniu egzaminu,
lit. h w pkt 3 w ust. 1
w art. 9 wchodzi w
życie z dn. 1.09.2004
r. (Dz.U. 2003 r. Nr
137, poz. 1304)

2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może określać, w drodze
rozporządzenia, inne typy szkół niż wymienione w ust. 1 pkt 1-3 oraz ustalać zasady ich działania.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania określi, w
drodze rozporządzenia, typy szkół artystycznych publicznych i niepublicznych,
uwzględniając szkoły realizujące kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne, a
także szkoły realizujące wyłącznie kształcenie artystyczne.
5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej i sportu, określi, w drodze rozporządzenia, warunki tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych
oraz szkół mistrzostwa sportowego, uwzględniając umożliwienie uczniom godzenia zajęć sportowych z nauką, w szczególności poprzez odpowiednią organizację zajęć dydaktycznych.
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 11/72
Art. 9a.
1. Tworzy się Centralną Komisję Egzaminacyjną z siedzibą w Warszawie.
2. Do zadań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej należy w szczególności:
1) opracowywanie propozycji standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów oraz egzaminów, o których mowa w art. 9 ust.
1, we współpracy w szczególności z zainteresowanymi ministrami, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, organizacjami pracodawców i samorządami zawodowymi,
1a) przygotowywanie pytań, zadań i testów oraz ustalanie zestawów do przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1,
1b) opracowywanie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a w zakresie egzaminów zawodowych również z ministrami właściwymi
dla zawodów, oraz ogłaszanie informatorów zawierających w szczególności
opis zakresu sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1,
pkt 5 w ust. 2 w art.
przykładowe pytania, zadania i testy oraz kryteria ich oceniania,
9a uchylony
2) dokonywanie analizy wyników sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz składanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty
i wychowania corocznych sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia,
3) przygotowywanie i upowszechnianie programów doskonalenia nauczycieli
w zakresie diagnozowania i oceniania,
4) inspirowanie badań naukowych i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania,
art. 9b uchylony
6) koordynowanie działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz
nadzorowanie ich prac związanych z opracowywaniem propozycji zestawów zadań, pytań i testów do sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w
art. 9 ust. 1, a także nadzorowanie prac związanych z ich przeprowadzaniem, w tym ocenianiem przez okręgowe komisje egzaminacyjne prac egzaminacyjnych, w celu zapewnienia jednolitości i jakości działań wykonywanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne oraz porównywalności wyników sprawdzianu i egzaminów.
Art. 9c.
1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania tworzy, w drodze rozporządzenia, okręgowe komisje egzaminacyjne oraz określa ich zasięg terytorialny.
2. Do zadań okręgowych komisji egzaminacyjnych należy w szczególności:
1) przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust.
1,
2) przygotowywanie, w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną,
propozycji pytań, zadań i testów oraz ich zestawów do przeprowadzania
sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1,
2a) przygotowywanie, w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną,
propozycji pytań, zadań i testów oraz kryteriów ich oceniania do informatorów, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1b,
3) analizowanie wyników sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art.
9 ust. 1, oraz formułowanie wniosków,
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 12/72
4) opracowywanie i przekazywanie sprawozdań z przeprowadzonych sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, dyrektorom szkół,
organom prowadzącym szkoły, kuratorom oświaty i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
5) szkolenie kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów,
6) współpraca z innymi okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi oraz Centralną Komisją Egzaminacyjną,
7) prowadzenie ewidencji egzaminatorów zamieszkujących na terenie objętym
właściwością danej okręgowej komisji egzaminacyjnej,
8) współpraca z kuratorami oświaty właściwymi ze względu na zasięg terytorialny komisji w sprawach związanych z przeprowadzaniem sprawdzianu i
egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz doskonaleniem nauczycieli
w zakresie diagnozowania, oceniania, egzaminowania i badania osiągnięć
edukacyjnych uczniów.
3. Do ewidencji egzaminatorów, z zastrzeżeniem ust. 4, może być wpisana osoba,
która:
1) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w
szkole, z zakresu której jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin, o
których mowa w art. 9 ust. 1, albo jest nauczycielem akademickim specjalizującym się w dziedzinie związanej z zajęciami edukacyjnymi wchodzącymi w zakres odpowiednio sprawdzianu lub egzaminu,
2) posiada, uzyskany w okresie 6 lat przed złożeniem wniosku o wpis do ewidencji, co najmniej trzyletni staż pracy dydaktycznej w szkole publicznej,
szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, zakładzie kształcenia nauczycieli lub szkole wyższej albo co najmniej trzyletni staż pracy na
stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych w placówce doskonalenia nauczycieli, urzędzie organu administracji rządowej, kuratorium
oświaty lub innej jednostce sprawującej nadzór pedagogiczny,
3) spełnia warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 26 stycznia
1982 r. - Karta Nauczyciela,
4) ukończyła z wynikiem pozytywnym szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów organizowane przez okręgową komisję egzaminacyjną, zakończone
egzaminem ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu i
egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1.
4. Do ewidencji egzaminatorów w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe może również być wpisana osoba, która:
1) jest przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego,
2) posiada kwalifikacje wymagane od instruktora praktycznej nauki zawodu
oraz uzyskany w okresie ostatnich 6 lat przed złożeniem wniosku o wpis do
ewidencji, co najmniej trzyletni staż pracy w zawodzie, w którym przeprowadzany jest egzamin,
3) spełnia warunki określone w ust. 3 pkt 3 i 4.
5. Skreślenie z ewidencji egzaminatorów następuje:
1) na wniosek egzaminatora,
2) w przypadku:
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 13/72
a) nieusprawiedliwionego nieuczestniczenia w okresowych szkoleniach
egzaminatorów, organizowanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne,
b) nieusprawiedliwionego nieuczestniczenia w pracach dotyczących przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1,
do których egzaminator został wyznaczony przez dyrektora okręgowej
komisji egzaminacyjnej,
c) nieprzestrzegania przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu
i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz ich oceniania,
3) w razie niespełniania warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 3,
4) w razie dokonania wpisu z naruszeniem prawa.
6. Wpis do ewidencji egzaminatorów, odmowa wpisu oraz skreślenie z ewidencji
następuje w drodze decyzji administracyjnej dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.
7. Organem wyższego stopnia w stosunku do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej w sprawach, o których mowa w ust. 6, jest dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
8. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposób prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz tryb wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji, uwzględniając w szczególności obowiązkowy wymiar godzin szkolenia, a także dokumenty wymagane od osób ubiegających się o wpis
do ewidencji oraz zakres danych wpisywanych w ewidencji.
Art. 9d.
1. Nadzór nad działalnością Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
2. Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne są państwowymi jednostkami budżetowymi finansowanymi z budżetu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2a. Działalnością Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych kierują dyrektorzy powoływani po przeprowadzeniu konkursu i
odwoływani przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może odwołać dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej na wniosek lub po zasięgnięciu opinii dyrektora
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
2b. Wicedyrektorów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek dyrektora odpowiednio Centralnej Komisji Egzaminacyjnej lub okręgowej komisji egzaminacyjnej.
3. Organizację Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisji egzaminacyjnych określą ich statuty nadane przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania.
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 14/72
Art. 9e.
Osoby uczestniczące w przygotowywaniu, drukowaniu, przechowywaniu i transporcie pytań, zadań i testów oraz ich zestawów, a także arkuszy egzaminacyjnych do
przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, są obowiązane do nieujawniania osobom nieuprawnionym informacji dotyczących tych
pytań, zadań, testów, zestawów i arkuszy egzaminacyjnych.
Art. 9f.
1. Słuchaczem kolegium pracowników służb społecznych może być tylko osoba
posiadająca świadectwo dojrzałości.
2. W zakresie uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, korzystania ze świadczeń publicznych zakładów opieki
zdrowotnej i odbywania przeszkolenia wojskowego do słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych stosuje się przepisy dotyczące studentów szkół
wyższych.
3. Kolegia służb społecznych mogą pobierać opłaty za egzaminy wstępne oraz za
zajęcia dydaktyczne, z wyłączeniem zajęć dydaktycznych w systemie dziennym
w publicznych kolegiach pracowników służb społecznych, chyba że są powtarzane z powodu niezadowalających wyników w nauce.
4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i warunki tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizację i zasady działania, w tym zasady powierzania stanowisk
kierowniczych, a także zasady sprawowania opieki naukowo-dydaktycznej i
nadzoru nad kolegiami pracowników służb społecznych.
5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określa, w drodze rozporządzenia, standardy kształcenia w kolegiach pracowników służb społecznych, uwzględniając w szczególności wymagania dotyczące realizowania planów nauczania, przedmioty kształcenia, zakres i wymiar praktyk zawodowych,
treści programowe i wymagane umiejętności.
6. W zakresie nie uregulowanym odmiennie w przepisach, o których mowa w ust.
4 i 5, do kolegiów pracowników służb społecznych stosuje się przepisy dotyczące szkół wyższych.
Art. 10.
1. Osoba, która ukończyła 18 lat i nie jest uczniem szkoły, może uzyskać świadectwo ukończenia szkoły, z wyjątkiem szkoły kształcącej w zawodach medycznych, na podstawie egzaminów eksternistycznych przeprowadzanych przez
państwową komisję egzaminacyjną powołaną przez kuratora oświaty, a w przypadku szkół artystycznych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
1a. Egzaminy eksternistyczne przeprowadza się z zakresu wszystkich zajęć edukacyjnych przewidzianych w planie nauczania szkoły dla dorosłych odpowiedniego typu.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku szkół artystycznych minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowe-
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 15/72
go w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania,
określi, w drodze rozporządzenia, skład, warunki powoływania i odwoływania
państwowych komisji egzaminacyjnych, tryb ich działania, szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania egzaminów eksternistycznych, wysokość opłat pobieranych za ich przeprowadzenie oraz warunki wynagradzania członków komisji,
a także może określić przypadki, w których do egzaminów eksternistycznych
może przystąpić osoba, która nie ukończyła 18 lat.
3. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 2, powinno w szczególności określać
szkoły i placówki, przy których mogą być powoływane państwowe komisje egzaminacyjne, a także ustalać wysokość opłaty za egzamin z jednych zajęć edukacyjnych tak, aby nie przekraczała kwoty 30 zł waloryzowanej corocznie średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ustalonym w ustawie budżetowej, a także uwzględniać możliwość zwalniania z całości
lub części opłat za przeprowadzenie egzaminu eksternistycznego osób o niskich
dochodach.
Art. 11.
1. Świadectwa i dyplomy państwowe wydawane przez uprawnione do tego szkoły,
placówki kształcenia ustawicznego i placówki kształcenia praktycznego, zakłady
kształcenia nauczycieli oraz okręgowe komisje egzaminacyjne są dokumentami
urzędowymi.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporządzenia:
1) zasady wydawania oraz wzory świadectw, dyplomów państwowych i innych
druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasady legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu
prawnego z zagranicą,
2) zasady odpłatności za wykonywanie czynności wymienionych w pkt 1.
Art. 11a.
1. Wykształcenie podstawowe posiada osoba, która ukończyła szkołę podstawową
lub ukończyła podstawowe studium zawodowe.
2. Wykształcenie gimnazjalne posiada osoba, która ukończyła gimnazjum.
3. Wykształcenie zasadnicze zawodowe posiada osoba, która:
1) ukończyła zasadniczą szkołę zawodową, szkołę zasadniczą lub inną szkołę
równorzędną, albo
2) ukończyła zasadniczą szkołę zawodową, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3
lit. a).
4. Wykształcenie średnie posiada osoba, która:
1) ukończyła szkołę ponadpodstawową, z wyjątkiem szkół wymienionych w
ust. 3 pkt 1, lub
2) ukończyła szkołę ponadgimnazjalną, z wyjątkiem szkoły wymienionej w art.
9 ust. 1 pkt 3 lit. a) i h).
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 16/72
Art. 12.
1. Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja organizują naukę religii
na życzenie rodziców, publiczne szkoły ponadgimnazjalne na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki
religii decydują uczniowie.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z władzami
Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego
oraz innych kościołów i związków wyznaniowych określa, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób wykonywania przez szkoły zadań, o których mowa w
ust. 1.
Art. 13.
1. Szkoła i placówka publiczna umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę
języka oraz własnej historii i kultury.
2. Na wniosek rodziców nauka, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona:
1) w osobnych grupach, oddziałach lub szkołach,
2) w grupach, oddziałach lub szkołach - z dodatkową nauką języka oraz własnej historii i kultury,
3) w międzyszkolnych zespołach nauczania.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób wykonywania przez szkoły i placówki zadań, o których
mowa w ust. 1 i 2, w szczególności minimalną liczbę uczniów, dla których organizuje się poszczególne formy nauczania wymienione w ust. 2.
4. W pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły publiczne zapewniają podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej.
5. Podręczniki szkolne i książki pomocnicze do kształcenia uczniów w zakresie
niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej mogą być dofinansowywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
Rozdział 2
Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki
Art. 14.
1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat.
[1a. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, wychowaniem przedszkolnym może być objęte
dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w
tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Obowiązek szkolny
tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.]
04-08-19
nowe brzmienia ust.
1a, 3 i 4 oraz dodane
ust. 1b i 3a w art. 14
wchodzą w życie z
dn. 1.09.2004 r.
(Dz.U. 2003 r. Nr
137, poz. 1304)
©Kancelaria Sejmu
s. 17/72

wchodzą w życie z

(Dz.U. 2003 r. Nr
2. Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego, okre- 137, poz. 1304)
śloną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
[3. Dziecko w wieku 6 lat ma prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego
(rok zerowy).]


[4. Realizacja uprawnienia określonego w ust. 3 jest obowiązkowym zadaniem własnym gminy. Odmowa zrealizowania tego uprawnienia następuje w drodze decyzji.]

5. Opłaty za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych
ustala rada gminy, a w przypadku innych przedszkoli publicznych - organy prowadzące te przedszkola, z uwzględnieniem art. 6 pkt 1.
[Art. 14a.
Sieć publicznych przedszkoli, prowadzonych przez gminę, ustala rada gminy.]


Art. 15.
1. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym
roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa do ukończenia
gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
Art. 16.
1. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną
dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
2. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje
dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologicznopedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3.
3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania
przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż
o jeden rok.
4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
5. Obowiązek szkolny spełnia się przez uczęszczanie do szkoły podstawowej i
gimnazjum, publicznych albo niepublicznych.
5a. Po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełnia się:
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 19/72
1) przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej,
2) przez uczęszczanie na zajęcia realizowane w formach pozaszkolnych w placówkach publicznych i niepublicznych posiadających akredytację, o której
mowa w art. 68b,
3) przez uczęszczanie na zajęcia realizowane w ramach działalności oświatowej prowadzonej przez osoby prawne lub fizyczne na podstawie art. 83a
ust. 2, dla której osoby te uzyskały akredytację, o której mowa w art. 68b,
4) przez realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy.
6. Dyrektorzy niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz dyrektorzy
publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, a także dyrektorzy szkół specjalnych i ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5, prowadzonych przez osoby
fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
którym nie ustalono obwodów, o przyjęciu ucznia do szkoły są obowiązani powiadomić dyrektora publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w których
obwodzie uczeń mieszka, oraz informować go o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego.
ust. 9 w art. 16 skre6a. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do dyrektora publicznej szkoły podsta- ślony
wowej i publicznego gimnazjum o ustalonym obwodzie, który przyjął do szkoły
ucznia zamieszkującego w obwodzie innej szkoły publicznej.
[7. Za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział
dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.]


8. Na wniosek rodziców dyrektor publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum,
w obwodzie których dziecko mieszka, lub dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej,
do której dziecko uczęszcza, może zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą oraz określa
warunki jego spełniania. Dziecko spełniając odpowiednio obowiązek szkolny
lub obowiązek nauki w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę, której dyrektor zezwolił
na taką formę spełniania obowiązku szkolnego lub nauki.
Art. 17.
1. Sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający
wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego, z uwzględnieniem ust. 2.
04-08-19
nowe brzmienie ust. 7
i dodany ust. 7a w
art. 16 wchodzą w
życie z dn. 1.09.2004
r. (Dz.U. 2003 r. Nr
137, poz. 1304)
©Kancelaria Sejmu
s. 20/72
2. Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:
1) 3 km - w przypadku uczniów klas I - IV szkół podstawowych,
2) 4 km - w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów
gimnazjów.
3. Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka,
przekracza odległości wymienione w ust. 2, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
3a. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których
kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum
lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej,
jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
4. Rada gminy, z uwzględnieniem ust. 1 i 2, ustala plan sieci publicznych szkół
podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę, a także określa granice
obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, z wyjątkiem specjalnych, mających siedzibę na obszarze gminy, z zastrzeżeniem art. 58 ust. 2. W
przypadku publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez
inne organy, określenie granic ich obwodów następuje w uzgodnieniu z tymi organami. Uchwała rady gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
5. Rada powiatu ustala plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz
szkół specjalnych, z uwzględnieniem szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych
mających siedzibę na obszarze powiatu prowadzonych przez inne organy prowadzące, tak aby umożliwić dzieciom i młodzieży zamieszkującym na obszarze
powiatu lub przebywającym w zakładach i jednostkach, o których mowa w art. 3
pkt 1a lit. b), realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.
6. Ustalanie planów sieci publicznych szkół, o których mowa w ust. 4 i 5, następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o zgodności planu z przepisami ust. 1-5.
Art. 18.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do
zajęć szkolnych,
4) zapewnienia dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą, warunków nauki określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 8,
5) powiadamiania organów gminy o formie spełniania obowiązku szkolnego
lub obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat i zmianach w tym
zakresie.
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 21/72
Art. 19.
1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie
obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół, a
gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat,
w tym odpowiednio:
1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 pkt 1, 2 i
5, a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 18 pkt 3 i 4,
2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki.
2. Organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany w ramach zadań
własnych przesyłać właściwym dyrektorom szkół informacje o aktualnym stanie
i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat.
[Art. 20.
Niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie
ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.]

Rozdział 3
Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi
pkt 2 i 5 w ust. 1 w
art. 22 skreślone
Art. 21.
1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania koordynuje i realizuje politykę oświatową państwa i współdziała w tym zakresie z wojewodami oraz z innymi organami i jednostkami organizacyjnymi właściwymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania inicjuje, koordynuje i nadzoruje organizację ogólnopolskich olimpiad i turniejów dla uczniów, a także może
zlecić zadania z tego zakresu, w drodze umowy, szkołom wyższym, placówkom
naukowym, stowarzyszeniom naukowym, zawodowym i innym podmiotom
prowadzącym statutową działalność oświatową lub naukową.
nowe brzmienie art.
Art. 22.
20 wchodzi w życie z
1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporzą- dn. 1.09.2004 r. (Dz.
U. 2003 r. Nr 137,
dzenia:
poz. 1304)
1) warunki i tryb przyjmowania uczniów do szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych, a także może określić maksymalną liczbę
szkół ponadgimnazjalnych, o przyjęcie do których można ubiegać się równocześnie, uwzględniając w szczególności zasadę powszechnej dostępności
do szkół wszystkich typów,
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 22/72
3) organizację kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających
za granicą,
3a) warunki i sposób wspomagania nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą, uwzględniając w
szczególności:
a)kierowanie nauczycieli do pracy za granicą w środowiskach polonijnych,
b) przekazywanie niezbędnych podręczników i pomocy dydaktycznych
służących temu nauczaniu,
c) organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli pracujących w
środowiskach polonijnych w kraju i za granicą,
d) organizowanie kolonii i innych form letniego wypoczynku dzieci i młodzieży polonijnej,
4) zakres i warunki przyznawania świadczeń przysługujących nauczycielom
polskim skierowanym lub delegowanym do pracy za granicą w celach, o
których mowa w pkt 3 i 3a, uwzględniając w szczególności częściowy
zwrot kosztów utrzymania i zakwaterowania oraz kosztów podróży, a także
wyposażenie nauczycieli w niezbędne podręczniki, środki dydaktyczne i inne pomoce niezbędne w procesie nauczania w miejscu zatrudnienia.
1a. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania może wyłączyć stosowanie niektórych przepisów ustawy
w odniesieniu do szkół, zespołów szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych
przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art.
5 ust. 3b pkt 1, w zakresie wynikającym ze szczególnych warunków funkcjonowania tych szkół, zespołów szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych, a także
wprowadzić w tym zakresie odrębne unormowania.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi ponadto, w drodze
rozporządzenia:
1) ramowe plany nauczania, w tym wymiar godzin do dyspozycji dyrektora
szkoły, z uwzględnieniem w szczególności obowiązującego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych dla poszczególnych etapów edukacyjnych, a także
wymiaru godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
2) podstawy programowe:
a) wychowania przedszkolnego,
b) kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
c) kształcenia w poszczególnych profilach kształcenia ogólnozawodowego,
d) kształcenia w poszczególnych zawodach,
uwzględniając w szczególności zestawy celów i treści nauczania, umiejętności uczniów, a także zadania wychowawcze szkoły, odpowiednio do poszczególnych etapów kształcenia i typów szkół oraz zawodów i profili
kształcenia ogólnozawodowego,
3) warunki i tryb zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych,
uwzględniając w szczególności:
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 23/72
a) konieczność uzyskania opinii rzeczoznawców wpisanych na listę prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
b) warunki jakie muszą spełniać osoby wpisywane na listę rzeczoznawców
oraz warunki i tryb skreślania z listy,
c) konieczność zapewnienia poprawności merytorycznej i przydatności
dydaktycznej, stopnia bezpieczeństwa, jakości technicznej i estetyki
wykonania tych środków,
4) warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, z uwzględnieniem:
a) prawa ucznia do jawnej i umotywowanej oceny oraz informacji o wymaganiach edukacyjnych,
b) tworzenia wewnątrzszkolnych systemów oceniania,
c) dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,
d) przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia
w nauce,
e) kompetencji okręgowych komisji egzaminacyjnych w zakresie przygotowywania, przeprowadzania i oceniania sprawdzianu i egzaminów,
f) możliwości zwalniania z części lub całości sprawdzianu i egzaminu laureatów i finalistów odpowiednio konkursów i olimpiad przedmiotowych,
g) możliwości unieważnienia sprawdzianu lub egzaminu w przypadku
stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania
sprawdzianu i egzaminów, jeżeli to naruszenie mogło mieć wpływ na
wynik sprawdzianu lub egzaminu,
5) sposób prowadzenia przez szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaje tej dokumentacji, uwzględniające w szczególności ewidencję dzieci i młodzieży
podlegających obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki, a także stanowiące podstawę wydawania uczniom świadectw i dyplomów,
6) warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez pkt 9 w ust. 2 w art.
szkoły i placówki, uwzględniające możliwość wprowadzania nowych roz- 22 skreślony
wiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także wprowadzania
odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji szkół i placówek,
7) organizację roku szkolnego, uwzględniającą w szczególności terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych i ferii szkolnych,
8) organizację oraz sposób przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad,
uwzględniając, że konkursy, turnieje i olimpiady powinny służyć odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień uczniów, pobudzaniu twórczego myślenia,
wspomaganiu zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, a także lepszemu przygotowaniu uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia lub do wykonywania zawodu,
10) standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów, z uwzględnieniem zasady, że wymagania powinny uwzględniać
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 24/72
cele i zadania edukacyjne, zakres treści nauczania oraz umiejętności i osiągnięcia uczniów zawarte w odpowiednich podstawach programowych,
11) zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać
rozwój uczniów i efektywność uczenia się,
12) warunki i sposób organizowania przez szkoły i placówki krajoznawstwa i
turystyki, z uwzględnieniem celów edukacyjnych i wychowawczych oraz
bezpieczeństwa uczniów.
2a. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może określić, w drodze
rozporządzenia, przypadki, w których do szkoły dla dorosłych można przyjąć
osobę, która ukończyła 16 lat,a w przypadku uczestników Ochotniczych Hufców
Pracy 15 lat biorąc pod uwagę opóźnienie w cyklu kształcenia.
3. Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, organizację roku
szkolnego w szkołach w zakładach poprawczych i w schroniskach dla nieletnich, z uwzględnieniem w szczególności specyfiki organizacji pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej w tych zakładach i schroniskach oraz zapewnienia
wykonywania orzeczeń sądowych.
4. Rozporządzenie wydane na podstawie ust. 2 pkt 4, określi warunki zwalniania
uczniów z obowiązku zdawania odpowiednio sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
Art. 22a.
1. Nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego, programu
nauczania oraz podręcznika spośród programów i podręczników dopuszczonych
do użytku szkolnego.
2. Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku programów
nauczania i podręczników do szkół artystycznych - minister właściwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze decyzji administracyjnej,
dopuszcza do użytku szkolnego programy wychowania przedszkolnego, programy nauczania i podręczniki.
4. Program lub podręcznik może być dopuszczony do użytku szkolnego, jeżeli
uzyskał pozytywne opinie rzeczoznawców wskazanych odpowiednio przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego spośród rzeczoznawców wpisanych na listy rzeczoznawców prowadzone przez tych ministrów.
5. Podmiot ubiegający się o dopuszczenie do użytku szkolnego programu lub podręcznika wnosi opłatę, która stanowi dochód budżetu państwa.
6. Koszty sporządzania opinii rzeczoznawców, o których mowa w ust. 4, pokrywane są z budżetu państwa z części będącej w dyspozycji odpowiednio ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
7. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze decyzji administra-
04-08-19
©Kancelaria Sejmu
s. 25/72
cyjnej, może cofnąć dopuszczenie do użytku szkolnego programu lub podręcznika:
1) na wniosek podmiotu, który posiada tytuł prawny do programu lub podręcznika,
2) z urzędu - w przypadku, gdy co najmniej dwóch rzeczoznawców, o których
mowa w ust. 4, stwierdzi, że program lub podręcznik utracił aktualność lub
przydatność dydaktyczną, albo od wyczerpania nakładu minęły 3 lata i nie
przewiduje się wznowienia wydania.
8. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku programów
nauczania i podręczników dla szkół artystycznych - minister właściwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, określą, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać programy i podręczniki dopuszczane do użytku szkolnego, a także warunki tworzenia przez nauczycieli
własnych programów,
2) szczegółowe warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów i
podręczników oraz cofania dopuszczenia,
3) warunki, jakie muszą spełnić osoby wpisywane na listę rzeczoznawców,
oraz warunki i tryb skreślania z listy,
4) wysokość i tryb wnoszenia opłat w postępowaniu o dopuszczenie do użytku
szkolnego programu lub podręcznika, a także warunki wynagradzania rzeczoznawców.
9. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 8, powinno w szczególności uwzględnić:
1) obowiązek uwzględniania w programach i podręcznikach treści nauczania
zawartych w podstawach programowych,
2) posiadanie przez rzeczoznawców wykształcenia wyższego oraz doświadczenia w pracy naukowej lub dydaktycznej,
3) instytucje, których opinia jest wymagana przy ubieganiu się o wpisanie na
listę rzeczoznawców,
4) prowadzenie wykazów programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego,
5) tworzenie szkolnych zestawów programów nauczania,
6) wysokość opłat wnoszonych w postępowaniu o dopuszczenie programu lub
podręcznika do użytku szkolnego z możliwością różnicowania opłat w zależności od rodzaju programu i podręcznika oraz etapu edukacyjnego, do
którego są przeznaczone, z tym że opłata za dopuszczenie programu wychowania przedszkolnego i programu nauczania nie powinna przekraczać
800 zł, a za dopuszczenie podręcznika - 4800 zł, waloryzowanych corocznie
średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
ustalonym w ustawie budżetowej.
Art. 23.
W zakresie kształcenia zawodowego zadania określone w art. 22 ust. 2 pkt ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz