To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
POPYT NA USŁUGI PRZEWOZOWE Cechy charakterystyczne: 1.Koncentracja na ograniczonym obszarze 2.Niewielka średnia długość podróży 3.Powszechność (2,1 podróży dziennie) 4.Nierównomierność * czasowa: - wahania godzinowe w ciągu doby (szczyty) -dobowa w ciągu tygodnia (weekendy) - miesięczna w skali roku (wakacje) * przestrzenna: - wahania kierunkowe (cel podróży) - odcinkowe 5.Masowość - 10 – 12% mieszkańców miata podróżuje komunikacją miejską CELE PODRÓŻY: * główne: - zawodowe - bytowe (lekarz) - rekreacyjne - pozostałe *szczegółowe: - praca - sprawy służbowe - edukacja - zakupy - sprawy towarzyskie i rekreacyjne - sprawy osobiste - dom * podróże wielocelowe - obligatoryjne - fakultatywne POSTULATY PRZEWOZOWE: Np.: koszt, czas, wygoda, punktualność, częstotliwość * główne: - czas - wygoda - dostępność - częstotliwość - koszt - bezpieczeństwo - prędkość - pewność * dodatkowe: - intymność - synchronizacja rozkładu jazdy - standard przystanków - zrozumiały system informacji - kultura obsługi - możliwość wypoczynku w podróży - miejsce na bagaż - łatwość wsiadania i wysiadania - możliwość wyboru * syntetyczne - czas - wygoda KOSZTY: 1.Koszty społeczne: koszty własne + koszty zewnętrzne - infrastruktura (konstrukcja, terenu, degradacji środowiska) - eksploatacja środków przewozowych: * posiadanie środków transportu (zakup, ubezpieczenie, koszty garażowania, koszty utrzymania, zużycie moralne) * jazda środkami transportu (paliwo, smary, oleje, opony, naprawy, zużycie techniczne) - koszty czasu podróży * status podróżującego * przewidywalność czasu podróży - koszty hałasu i zanieczyszczeń * środki ochrony - koszty wypadków * koszty bezpośrednie (leczenie) * k. Pośrednie (zmniejszenie PKB) * k. Moralne - inne WSKAŹNIK ODPŁATNOŚCI (w Polsce 60 – 80% - wpływy ze sprzedaży biletów) Ceny: - polityka społeczna (ulgi) - polityka komunikacyjna (terenochłonność) Taryfy: - jednolite - odcinkowe (Gdańsk – czasowe bilety) - strefowa Rodzaje opłat: - jednorazowe - okresowe ORGANIZACJA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ: - model zderegulowany (nikt nie czuwa nad funkcjonowaniem systemu komunikacji nie ma rozkładów jazdy różne ceny brak biletów okresowych nie ma ulgowych , nie ma dotacji (są upusty) przestarzałe środki transportu niska cena - monopol – regulowany (zgodnie ze schematem) skłonność do podwyższania cen polityka społeczna – ulgi, są dotacje bilety okresowe nowe pojazdy ze środków publicznych - regulowana – konkurencja (Gdynia ZKM) regulator jest podmiotem publicznym jest konkurencja (cena i jakość)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)