Usługi przewozowe

Nasza ocena:

5
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1057
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Usługi przewozowe - strona 1 Usługi przewozowe - strona 2

Fragment notatki:

POPYT NA USŁUGI PRZEWOZOWE Cechy charakterystyczne: 1.Koncentracja na ograniczonym obszarze 2.Niewielka średnia długość podróży 3.Powszechność (2,1 podróży dziennie) 4.Nierównomierność * czasowa:  - wahania godzinowe w ciągu doby (szczyty)  -dobowa w ciągu tygodnia (weekendy)  - miesięczna w skali roku (wakacje) * przestrzenna: - wahania kierunkowe (cel podróży) - odcinkowe 5.Masowość - 10 – 12% mieszkańców miata podróżuje komunikacją miejską CELE PODRÓŻY: * główne: - zawodowe - bytowe (lekarz) - rekreacyjne - pozostałe *szczegółowe: - praca - sprawy służbowe - edukacja - zakupy - sprawy towarzyskie i rekreacyjne - sprawy osobiste - dom * podróże wielocelowe - obligatoryjne - fakultatywne POSTULATY PRZEWOZOWE: Np.: koszt, czas, wygoda, punktualność, częstotliwość * główne: - czas - wygoda - dostępność - częstotliwość - koszt - bezpieczeństwo - prędkość - pewność * dodatkowe: - intymność - synchronizacja rozkładu jazdy - standard przystanków - zrozumiały system informacji - kultura obsługi - możliwość wypoczynku w podróży - miejsce na bagaż - łatwość wsiadania i wysiadania - możliwość wyboru * syntetyczne - czas - wygoda KOSZTY: 1.Koszty społeczne: koszty własne + koszty zewnętrzne - infrastruktura (konstrukcja, terenu, degradacji środowiska) - eksploatacja środków przewozowych: * posiadanie środków transportu (zakup, ubezpieczenie, koszty garażowania, koszty utrzymania, zużycie moralne) * jazda środkami transportu (paliwo, smary, oleje, opony, naprawy, zużycie techniczne) - koszty czasu podróży * status podróżującego * przewidywalność czasu podróży - koszty hałasu i zanieczyszczeń * środki ochrony - koszty wypadków * koszty bezpośrednie (leczenie) * k. Pośrednie (zmniejszenie PKB) * k. Moralne - inne WSKAŹNIK ODPŁATNOŚCI (w Polsce 60 – 80% - wpływy ze sprzedaży biletów) Ceny: - polityka społeczna (ulgi) - polityka komunikacyjna (terenochłonność) Taryfy: - jednolite - odcinkowe (Gdańsk – czasowe bilety) - strefowa Rodzaje opłat: - jednorazowe - okresowe ORGANIZACJA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ: - model zderegulowany (nikt nie czuwa nad funkcjonowaniem systemu komunikacji nie ma rozkładów jazdy  różne ceny  brak biletów okresowych  nie ma ulgowych , nie ma dotacji (są upusty)  przestarzałe środki transportu  niska cena - monopol – regulowany (zgodnie ze schematem)  skłonność do podwyższania cen  polityka społeczna – ulgi, są dotacje  bilety okresowe  nowe pojazdy ze środków publicznych - regulowana – konkurencja (Gdynia ZKM)  regulator jest podmiotem publicznym  jest konkurencja (cena i jakość) ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz