Uprawnienia prawodawcze podmiotów zastępujących organy jednostek samorządu terytorialnego

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 413
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Uprawnienia prawodawcze podmiotów zastępujących organy jednostek samorządu terytorialnego - strona 1 Uprawnienia prawodawcze podmiotów zastępujących organy jednostek samorządu terytorialnego - strona 2

Fragment notatki:


Uprawnienia prawodawcze podmiotów zastępujących organy jednostek samorządu terytorialnego . Przypadki, w których dochodzi do odsunięcia na jakiś czas , a więc dochodzi do zawieszenia lub pozbawienia czyli rozwiązania organu funkcji publicznych dzieli się na 2 grupy:
a) stanowią je przypadki z mocy prawa
b) obejmuje środki nadzorcze adwersowe ad a) Możliwość rozwiązania jednostki samorządowej z mocy prawa dot. wyłącznie organu stanowiącego czyli rady, sejmiku. Ta możliwość jest następstwem nie dokonania przez radę, sejmik wyboru zarządu w terminie określonym w ustawie czyli w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Nie może być tak, że w czasie po rozwiązaniu dotychczasowych rad, sejmików a przed powołaniem nowych wspólnoty samorządowe pozbawione są możliwości działania z powodu braku organów. Ustrojowe organy samorządowe przewidują, że w czasie pomiędzy rozwiązaniem rady sejmiku, a dokonaniem wyboru zarządu przez nową radę funkcję tego organu pełni osoba wyznaczona przez prezesa rady ministrów na wniosek ministra wł. ds. adm. publ. W przypadku, gdy w określonym w ustawie terminie nie dochodzi do powołania w wyborach przedterminowych nowej rady, lub też gdy rada nie wybrała nowego zarządu zadania i kompetencje jednostek samorządu przejmuje komisarz rządowy ustanowiony przez prezesa rady ministrów na wniosek ministra wł. ds. adm. publ. Ad b) Konstytucja w art. 171 par. 3 oraz ustrojowe ustawy samorządowe przewidują możliwość zastosowania środków nadzorczych adwersowych. a) przypadki rozwiązania na skutek zastosowania powyższych środków:
Do rozwiązania przez sejm rady lub sejmiku danej jednostki samorządu terytorialnego, a w ślad za tym w powiecie i województwie także innych organów, może dopuścić w razie powtarzającego naruszenia konstytucji lub ustawy. Funkcję tych organów do czasu wyboru tych organów pełni osoba wyznaczona przez prezesa rady ministrów na wniosek ministra wł. ds. adm. publ. Rozwiązanie zaś zarządu lub odwołanie W/B/P możliwe jest gdy dopuszcza się on powtarzającego się naruszenia konstytucji lub ustaw, a funkcję tego organu pełni wówczas osoba wyznaczona przez prezesa rady ministrów.. b) przypadki zawieszenia organu jednostki samorządu. Do zawieszenia organów j.s.t może dojść na skutek braku poprawy i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych. Ustanawiany jest wówczas zarząd komisaryczny na okres do 2 lat, nie dłużej jednak niż do dnia wyboru zarządu przez radę kolejnej kadencji. Wykonywanie zadań i kompetencji zawieszonych organów przejmuje komisarz rządowy powołany przez prezesa rady ministrów na wniosek ministra wł. ds. adm. publ. We wszystkich tych przypadkach dochodzi do odsunięcia na jakiś czas lub definitywnego pozbawienia prawa wykonywania funkcji publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. Z punktu widzenia prawodawstwa lokalnego szczególnie istotne znaczenie ma sytuacja braku w danej j.s.t. rady lub sejmiku, bo są to organy stanowiące prawa. Należy pamiętać , że i organy wykonawcze mogą stanowić prawa, ale ma to miejsce tylko wyjątkowo. Nie mniej zawieszenie, rozwiązanie tych organów ma wpływ na kompetencje prawodawcze. Ustawodawca wprowadza zasadę, że do czasu powołania nowych organów ich funkcje pełnią osoby powołane przez określone organy w określonej procedurze. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz