To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
UMOWA O DZIEŁO
Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wyna- grodzenia.
Umowa o dzieło jest ściśle wyodrębnionym typem umowy w stosunku do innych umów o świadczenie usług. Jej główną cechą charakterystyczną jest to, że przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do dostarczenia zamawiającemu gotowego rezultatu swoich usług i tylko za ten rezultat należy mu się wynagrodzenie. Za osiągnięcie umówionego wyniku swojej pracy i umiejętności przyjmujący zamówienie ponosi odpowie- dzialność.
Przyjmujący zamówienie ponosi więc gospodarcze ryzyko świadczonych usług: koszty nieudanych prób, zepsutego materiału, nieudolności czy niedbalstwa obciążają jego rachunek. Zamawiający płaci ustalone wyna- grodzenie niezależnie od tego, ile w rzeczywistości kosztowało wytwórcę osiągnięcie dzieła 88 .
Łączy się z tym samodzielna pozycja przyjmującego zamówienie, który w zasadzie nie jest w niczym od zamawiającego zależny, nie podlega przy wykonaniu dzieła jego kierownictwu, swobodnie dysponuje swym czasem i samodzielnie decyduje o metodzie wykonania, zastosowanej technice itd. Może on jednak domagać się od zamawiającego wyjaśnień, wskazówek lub współdziałania w innej formie, jeśli wykonanie dzieła tego wymaga.
Umowa o dzieło znajduje zastosowanie szczególnie w stosunkach z rzemie- ślnikami, warsztatami naprawczymi, zakładami wykonującymi indywidualne zamówienia. Przykładem umowy o dzieło jest umowa o uszycie ubrania, wybudowanie garażu, zbudowanie silnika okrętowego, naprawę zegarka, wymalowanie mieszkania. Jak z tego wyliczenia widać, są to zarówno drobne umowy, jak i kontrakty o wielkim znaczeniu gospodarczym.
Przedmiotem umowy o dzieło może być tylko taki rezultat pracy i umiejętności przyjmującego zamówienie, który ma charakter trwały, a więc istnieje niezależnie od dalszego działania twórcy. Dlatego nie jest umową o dzieło na przykład umowa filharmonii z pianistą o wykonanie koncertu fortepianowego.
Umowa o dzieło jest zawsze odpłatna. Przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie ustalone w umowie. Jeśli nie umówiono wysokości wyna- grodzenia, przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie przyjęte za
dany rodzaj dzieła, a w razie wątpliwości wynagrodzenie odpowiadające uzasadnionemu nakładowi pracy oraz innympoczynionym nakładom. Wy- nagrodzenie przysługuje przyjmującemu zamówienie dopiero po wyko- naniu i oddaniu zamawiającemu dzieła, jeśli w umowie niepostanowiono inaczej.
Strony mogą ustalić wynagrodzenie ryczałtowe lub też wyna- grodzenie na podstawie wstępnego zestawienia planowanych prac i przewi- dywanych kosztów, czyli kosztorysowe. Wynagrodzenie w formie ryczałtowej ustala się zazwyczaj przy pracach prostych (np. wprawienie
(…)
…) stosuje się formę kosz- torysową.
Jeżeli strony ustaliły wynagrodzenie w formie ryczałtu, na przyjmującym zamówienie spoczywa cały ciężar ryzyka, że rzeczywiste koszty uzyskania dzieła okażą się wyższe. Nie może on żądać podwyższenia wynagrodzenia. Tylko w przypadku zmiany stosunków, na przykład poważnej podwyżki cen materiałów, sąd może podwyższyć ryczałt albo rozwiązać umowę.
Odmienne są skutki ustalenia wynagrodzenia na podstawie kosztorysu. Jeśli w toku wykonania dzieła nastąpiła urzędowa zmiana cen, każda ze stron może się domagać zmiany wynagrodzenia.
Jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia prac, które nie były objęte kosztorysem, możliwość żądania wyższego wyna- grodzenia zależy od tego, która ze stron sporządziła kosztorys. Jeśli kosztorys sporządził przyjmujący…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)