To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ukształtowanie przestrzeni podmostowej
Sposób kształtowania przestrzeni pod obiektem inżynierskim zależy od tego, co pod obiektem się znajduje. Jeśli obiekt jest położony nad inną trasą komunikacyjną, to należy zachować odpowiednie skrajnie pionowe i poziome. Jeśli trasa komunikacyjna pod wiaduktem przebiega w łuku pionowym, o stosunkowo małym promieniu, wtedy należy uwzględnić konieczność zwiększenia wysokości skrajni pionowej (rys. 4.25). Podobny problem występuje, jeśli trasa pod wiaduktem jest usytuowana w łuku poziomym. Wymaga to z kolei poszerzenia światła poziomego. Dodatkowo z tego tytułu może zachodzić konieczność zwiększenia wysokości, gdy droga czy linia kolejowa jest zlokalizowana na łuku poziomym i jezdnia (tor kolejowy) ma przechyłkę.
Należy unikać takiego kształtowania niwelety pod obiektem, by następowało zmniejszanie wysokości niezabudowanej przestrzeni pod obiektem. Jeśli wysokość ta zmniejsza się zgodnie z kierunkiem najeżdżania pojazdów, to w wielu przypadkach takie ukształtowanie niwelety przyczynia się do uszkadzania przęseł przez pojazdy o nienormatywnej wysokości (rys. 4.26). W takich przypadkach należy montować przed wiaduktami urządzenia sygnalizacyjne (bramki ograniczające skrajnię pionową).
W przestrzeni pod obiektem należy zarezerwować dodatkowe miejsca na umieszczenie urządzeń bezpieczeństwa ruchu (barier) oraz elementów odwodnienia czy rowów odwadniających.
Jeśli na drodze stosuje się bariery ochronne, co jest konieczne, jeśli przy krawędzi korony drogi znajduje się obiekt np. filar. Dla drogi klasy A lub S stosowanie barier jest wymagane, jeśli odległość obiektu od krawędzi pasa awaryjnego jest mniejsza niż 1,25 m lub od krawędzi pasa ruchu mniejsza niż 3,50 m. Na drodze klasy GP i drogach niższych klas bariera jest wymagana jeśli odległość obiektu od krawędzi utwardzonego pobocza jest mniejsza niż 1,25 lub odległość od krawędzi pasa ruchu jest mniejsza niż 2,00 m. Lokalizacja barier powinna być taka, by odległość prowadnicy stalowej bariery lub podstawy betonowej bariery pełnej, wynosiła
nie mniej niż:
- 0,50 m licząc od krawędzi pasa awaryjnego albo utwardzonego pobocza,
- 1,00 m licząc od krawędzi pasa ruchu drogi klasy Z i dróg wyższych klas,
- 0,75 m licząc od krawędzi pasa ruchu drogi klasy L lub D.
Dopuszcza się odległość lica prowadnicy stalowej bariery lub podstawy betonowej barieiy pełnej od krawędzi pasa ruchu 0,5 m, jeżeli na krawędzi pasa ruchu znajduje się krawężnik o wysokości co najmniej 0,12 m.
Urządzenia do powierzchniowego odwodnienia pasa drogowego muszą zapewniać sprawne odprowadzenie wody, które nie może być utrudnione pod obiektem. Z reguły urządzenia odwadniające drogę pod obiektem są przedłużeniem sytemu odwodnienia drogi na pozostałym odcinku. W praktyce wykonuje się rowy odwadniające w kształcie: opływowym, trójkątnym lub trapezowym. Szczegółowe zasady kształtowania rowów, w zależności od klasy drogi, zawierają stosowne przepisy [46]. Rów trójkątny stosuje się na drogach klasy A, S i GP. Dopuszcza się stosowanie rowów trapezowych pod warunkiem wykonania na krawędzi korony drogi barieiy ochronnej. Pochylenie skaipy wewnętrznej nie powinno być większe niż 1:3, skarpy zewnętrznej nie większe niż 1:5, a głębokość rowu powinna wynikać ze sposobu odwodnienia korpusu drogi. Na pozostałych kategoriach dróg stosuje się rowy trapezowe. Dno rowu powinno mieć szerokość co najmniej 0,4 m, a głębokość rowu nie powinna być mniejsza niż 0,5 m, przy czym jeśli górna część korpusu drogi jest odwadniana drenami lub warstwą odsączającą, dno rowu powinno być usytuowane poniżej wylotu drenu, sączka lub warstwy odsączającej nie mniej niż 0,2 m, a na odcinku wododziału nie mniej niż 0,1 m. Pochylenie skaipy rowu nie powinno być większe niż 1:5. Jeśli woda powierzchniowa spowodowałaby uszkodzenie elementów korpusu drogi oraz na obszarze, z którego odprowadzenie wody powierzchniowej bezpośrednio do ziemi lub odbiornika wody nie jest dopuszczalne, stosuje się
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)