Uczenie się w perspektywie socjokulturowej
rola nauczyciela :
n-el wspiera i pomaga w procesie naucznia
nie rozwi¹zuje problemów za ucznia, tylko daje wskazówki
docenia wysiłek ucznia
pogłębia w uczniu metodę naukowego poznania
zwraca uwagę na rozwój i postępy ucznia
dostarcza motywacji
organizuje środowisko uczenia się ucznia
rola ucznia :
uczeń jest naukowcem, odkrywa
stawia pytania, jest głodny wiedzy
aktywność własna
zdolność do koncentracji
umiejętność korzystania ze wskazówek
umiejętność korzystania z materiałów podstawionych przez nauczyciela i z nabytej
wiedzy
refleksja ucznia nad tokiem jego uczenia się i myślenia
wskazówki:
indywidualne patrzenia na ucznia
współpraca nauczyciel – uczeń
stwarzanie warunków motywujących do pracy
wzbudzanie w uczniu poczucia sensu wykonywanej przez niego pracy
rozbudzanie rzeczywistej aktywności dziecka, co zachęca dziecko do podejmowania
inicjatywy
stawianie sobie celów przez ucznia
świadomość dziecka co do podejomwanych działań i odpowiedzialność za nie
należy wykorzystywać informacje zwrotne wychodzące od uczniów
n-el daje możliwość dziecku odnalezienia swojej tożsamości – tożsamość ucznia, w
grupie społecznej
uczenie się:
uczenie się jest aktywność nauczyciela (wspieranie, pomaganie) i ucznia w sferze rozwoju
uczenie się jest zmianą w relacjach umysł-świat
uczenie się jest procesem społecznym
uczenie się jest mediowanie znaczeń
proces uczenia się ma intymną naturę (współpraca, kultura, refleksja, odpowiedzialność)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)