To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TEORIA UCZENIA SIE SYTUACYJNEGO wykład TEORIA WG A. KNOX
TEORIA WG E. WEGNER
TEORIA WG J. LAVE
TEORIA A.KNOX - powstała w 1995 r. inaczej : teoria nabywania kompetencji - to zestaw wiedzy i umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w życiu społecznym i korzystania z urządzeń cywilizacji. Teoria nabywania kompetencji ( środowisko społeczno - kulturowe) - poszukuje ona przyczyn miedzy konkretnym działaniem jednostki. A. Knox prowadził badania empiryczne wśród osób biorących udział w projekcie edukacyjnym (wiek 30 lat), np studia, kursy. Doszedł on do wniosku, ze można wyróżnić 3 grupy czynników, ze osoby dorosłe podejmują aktywność uczenia się:
grupa czynników zewnętrznych - to środowisko kulturowe i osobiste. Środowisko społeczno - kulturowe : to ogol wszystkich warunków życia przemijających w danym społeczeństwie. To coś pierwotnego, co kształtuje jednostkę i jej myślenie. To zbiór możliwości i ograniczeń jednostki. To symbole określające to co wolne i to co jest do przemyślenia przy podejmowaniu ryzyka w realizacji swoich celów. Reguły moralne dotyczące zachowania się jednostki. To środowisko społeczno - kulturowe jest już nam dane, my w nim wzrastamy. Nad tym środowiskiem my się nie zastanawiamy. W ciągu życia to środowisko się zmienia. Środowisko osobiste - to coś konkretnego i namacalnego. To zestaw konkretnych ludzi i miejsc, w których żyjemy. To ludzie, korzy są wokół nas. To osoby znaczące np nasza rodzina, władze lokalne, przyjaciele. Środowiskiem osobistym są nasze oczekiwania i oczekiwania najbliższych w stosunku do nas.
Grupa czynników wewnętrznych - to cala struktura „JA”, podzielona na obecne właściwości, aspiracje, uprzednie właściwości uczących się, zachowania i rozbieżności. Struktura „JA” - rozumiana jako samowiedza i samoocena własnych sprawności. Czyli to co umiem i czemu potrafię sprostać. To również procedura działania. Zawiera się w niej orientacja człowieka na rozwój i poszukiwanie nowej wiedzy. Na nią składają się:
Uprzednie właściwości - to doświadczenia życiowe człowieka. Ma to duże znaczenie, ponieważ dotyczy zawsze przeszłości i skupia się na tym kim dziś jestem, oraz właściwości jakie będziemy chcieli nabyć w przyszłości. doświadczenie dotyczy naszej emocjonalnej pamięci. Jeżeli przeważają negatywne doświadczenia, to jednostka nie podejmuje żadnych działań np doświadczenia szkolne
Zniekształcanie - aktualna percepcja do większej i mniejszej aktywności skupiania uwagi. Obecne właściwości - przejście doświadczenia do sformułowania konkretnej samowiedzy, czyli do tego coś dziś wiem i umiem. Sad mający korzenie w doświadczeniu np nie lobię jakiegoś przedmiotu w szkole
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)