uczenie się przez całe życie - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 210
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
uczenie się przez całe życie - wykład - strona 1 uczenie się przez całe życie - wykład - strona 2 uczenie się przez całe życie - wykład - strona 3

Fragment notatki:

PEDAGOGIKA PORÓWNAWCZA- systemy szkolne - Uczenie się przez całe życie:
1970 r.:
PAUL LENGRAD przestawił na konferencji UNESCO raport koncepcji „Uczenia się przez całe życie” (life long learning): - odpowiedzialność człowieka za uczenie się - UNESCO powołało Międzynarodową Komisję ds. Rozwoju i Edukacji (przeprowadzanie międzynarodowych badań nad sytuacją edukacji)
1972 r.:
EDGAR FAURE (przewodniczący MKdsRiE)
Podaje opracowane wyniki w raporcie „Uczyć się aby być, świat edukacji dziś i jutro”
Każdy człowiek powinien uczyć się przez całe życie
Należy połączyć kształcenie formalne i nieformalne: A) FORMALNE - instytucje, w których zdobywa się wykształcenie B) NIEFORMALNE - uczenie się z życia, kursy C) INCYDENTALNE - uczenie się w wyniku przypadku
Położono nacisk na jakość kształcenia, nie mienia sytemu, ale podejście personalne (indywidualnie do każdej klasy)
Nacisk na elastyczność kształcenia, drożność systemu edukacji, dostępność dla jednostki (podjęcie nauki także w późnym wieku, po latach), dostępność dla mniejszości etnicznych.
1973 r.:
„Kształcenie prywatne. Strategia uczenia się przez całe życie”.
Zadanie edukacji - rozpowszechnianie informacji do możliwości dokształcenia się, dostosowania do wyniku pracy, autokracji.
1974 r.:
HUSEN - zapoczątkował pracę nad publikacją „Uczące się społeczeństwo”.
Czy funkcjonowanie danego społeczeństwa jest uzależnione od jednostek potrafiących analizować lub przetwarzać informacje i dzięki temu tworzyć nową wiedzę, i które to funkcjonowanie odwołuje się do zasad poczucia odpowiedzialności.
1979 r.:
Ekspertyza przedstawiona przez HUSEN'a I BOTKIN”a publikacja pt. „Nauka bez granic, jak wypełnić lukę ludzką” (tzw. Raport Klubu Rzymskiego)
1996 r.:
W ramach UNESCO opublikowano raport „Edukacja - jest w niej ukryty skarb” pod przewodnictwem J.DELORS'a.
4 FUNDAMENTY WSPÓŁCZESNEJ EDUKACJI:
uczyć się, aby wiedzieć
uczyć się, aby działać
uczyć się, aby żyć we wspólnocie
uczyć się, aby żyć
pokazują wymiar współczesnej edukacji
te 4 fundamentalne zasady dominują w rozwiązaniach polityki oświatowej Unii Europejskiej
edukacja - powinna obejmować od dzieciństwa po kres życia, poznanie siebie i świata na podstawie 4 fundamentalnych zasad, ważna jest jakość personalna, proces autokracji
uczenie się - rozwinięcie indywidualnych i rozwinięcie społecznych cech we wszystkich formach i kontekstach zarówno w systemie kształcenia formalnego jak i nieformalnego oraz w różnych systemach (kształcenie incydentalne).


(…)

…: - oceniamy wejście, proces przebiegający i wyjście (pewne rezultaty kształcenia, która wynika z racy w danej instytucji)
PROCES BOLOŃSKI:
Dotyczy tzw. homogenizacji (ujednolicenia) kształcenia w obszarze szkolnictwa wyższego
Zakłada się, że bez względu na miejsce urodzenia, zamieszkania mamy prawo do nauki, pracy w innych krajach (mobilność obywateli - poruszanie swobodne między granicami państw)
Np…
… jak i nieformalnego oraz w różnych systemach (kształcenie incydentalne).
MEMORANDUM KOMISJI EUROPEJSKIEJ:
Uczenie się formalne, nieformalne, incydentalne
Cele kształcenia ustawicznego: A) - kształcenie nowych podstawowych umiejętności dla wszystkich B) - zwiększenie inwestycji w zasoby ludzkie (należy inwestować w nauczycieli, doskonalenie zawodowe jako forma bezpłatna. C) - innowacyjne metody nauczania i uczenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz