To tylko jedna z 14 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ubezpieczenia komunikacyjne w wąskim znaczeniu: • ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej ( OC ) posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów • ubezpieczenie autocasco ( AC ) • ubezpieczenie assistance • ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków ( NNW ) kierowcy i pasażerów pojazdu • inne ubezpieczenia stanowiące rozszerzenie oferty podstawowej (np. ubezpieczenie bagażu, ubezpieczenie ochrony prawnej kierowcy). Ubezpieczenia komunikacyjne w znaczeniu szerokim: • wszystkie wyżej wymienione, plus • ubezpieczenia transportowe (tzw. cargo ), tzn. ubezpieczenie mienia w transporcie krajowym lub międzynarodowym. Przedmiotem tego wykładu będzie przede wszystkim obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych pojazdów (w skrócie: OC ppm). Początki w Polsce Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC ppm) w formie powszechnego systemu obowiązkowego wprowadzone zostało po raz pierwszy jeszcze przed końcem I wojny światowej w takich krajach, jak Dania, Norwegia, Szwajcaria. Później, stopniowo, podobne rozwiązania zaczęły wprowadzać pozostałe ktaje europejskie. Początki w Polsce: • Ustawa o ubezpieczeniach państwowych (1952) - fall start , brak aktów wykonawczych, OC komunikacyjne + NNW pasażerów • Ustawa o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (1958) - OC komunikacyjne + NNW pasażerów, akty wykonawcze dopiero w 1962 r. • 1 stycznia 1962 r. - start obowiązkowego ubezpieczenia OC kierowców w Polsce • Ustawa o działalności ubezpieczeniowej (1990) - uruchomienie procesu dostosowawczego do dyrektyw UE Nie tylko OC ppm było w Polsce obowiązkowe: • autocasco jako ubezpieczenie obowiązkowe 1975 - 1991 • NNW pasażerów jako ubezpieczenie obowiązkowe 1962 - 1991 • stosunkowo późne wprowadzenie minimalnych sum gwarancyjnych (początkowo 7,2 bln
(…)
…, niebędący płatnikiem podatku od towarów i usług, faktury za naprawę szkody
komunikacyjnej, zakład ubezpieczeń jest zobowiązany uwzględnić w odszkodowaniu podatek od
towarów i usług."
Wciąż nie rozwiązany pozostaje problem wypłaty odszkodowania na podstawie kosztorysu:
Argument za doliczeniem VAT - wyrok SN:
„Wysokość odszkodowania powinna być ustalona według cen części zamiennych i usług
koniecznych…
…
Kontrola spełnienia obowiązku ubezpieczenia:
• obowiązkowo wykonywana przez: Policję, organy celne, Straż Graniczną, organy
ds. rejestracji pojazdów, Inspekcję Transportu Drogowego
• uprawnienie do przeprowadzania kontroli: Ubezpieczeniowy Fundusz
Gwarancyjny, inne organy
Opłaty karne:
• rodzaj pojazdu:
○ 3.000 zł - samochody osobowe (2 MW)
○ 4.500 zł - samochody ciężarowe i autobusy (3 MW)
○ 500…
… o umowie ubezpieczenia, zasady odpowiedzialności
cywilnej, formy roszczeń odszkodowawczych, itd.)
• Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (warunki
obowiązkowego ubezpieczenia OC ppm)
• Ustawa o działalności ubezpieczeniowej (ogólne przepisy regulujące zasady
działalności ubezpieczeniowej)
• Rozporządzenie Ministra…
… ich do ruchu:
○ pojazdy wolnobieżne i historyczne
○ niezarejestrowane pojazdy mechaniczne
• przed przekroczeniem granicy: przy braku Zielonej Karty (ub. graniczne)
• najpóźniej w dniu ustania odpowiedzialności ubezpieczyciela (upadłość, likwidacja,cofnięcie
zezwolenia, nieopłacenie składki za poprzedni okres ub.)
• najpóźniej w dniu rozwiązania się dotychczasowej umowy (zbycie pojazdu, przejście
posiadania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)