To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
DOLIŃSKI, ŁUKASZEWSKI - TYPY MOTYWACJI
Mechanizmy char człowieka: poszukiwanie złożoności, nowości; poznawcza ciekawość.
Kruglanski - motywacja epistemiczna: ukierunkowana na poszukiwanie i uzyskiwanie informacji i wiedzy.
Ludzie różnią się między sobą potrzebą poznania - skłonnością do angażowania się w przetwarzanie informacji i czerpania z tego przyjemności (Cacioppo, Petty)
White - motywacja kompetencji - posiadania zdolności do efektywnej interakcji z własnym środowiskiem, do wywierania wpływu na bieg zdarzeń. Przyczyną jest tu między innymi potrzeba kontroli; Ellen Langer: „iluzja kontroli”
Koncepcja Mowrera: motywacje oparte na strachu n nadziei
Wzrost popędu - strach. Kojarzenie emocji z bodźcami towarzyszącymi (warunkowanie): bodźce -motywacje do przejawiania zachowań redukujących strach. Gdy znikają sygnały strachu, pojawia się ulga
Spadkowi popędu towarzyszy emocja nadziei, co wiąże się z uczeniem się unikania. Gdy nadzieja się nie spełni, pojawia się rozczarowanie
Motywacja zadaniowa
Trzy etapy działania ludzkiego: preparacyjny (tworzenie reprezentacji zadań i formułowanie celów do osiągnięcia + tworzenie reprezent. przebiegu działania - planowanie), realizacyjny (wykonywanie operacji sprawczych podporządkowanych celowi i kontrolowanych przez plan) i ewaluacyjny (procedury oceny osiągniętego wyniku, analiza konsekwencji itp.).
Zadanie: wynik, jaki ma być osiągnięty bądź wyobrażenie wyniku, jaki ma być osiągnięty i któremu przypisana jest określona wartość.
Cel: zadanie, któremu towarzyszy uruchomiona tendencja do jego osiągnięcia.
Zadania mogą być:
Ze względu na cechy (m.in.):
(1) wymyślone przez siebie samego, (2) wypracowane wspólnie z innymi, (3) zapożyczone od innych drogą naśladownictwa, (4) narzucone przez innych. W wypadku (4) może się pojawić konflikt motywacyjny - konflikt między dążeniem i unikaniem.
Mogą mieć charakter (1) indywidualny, (2) zbiorowy jednorodny lub zróżnicowany;
Mogą być (1) losowe (znamy rodzaj czynności, nie znamy jej wyniku), (2) sprawnościowe;
Carol Dweck: zadania ukierunkowane na mistrzostwo (char. rozwojowy) oraz ukierunkowane na przewagę nad innymi (określone cechy wyniku, wynik podlega ocenie zewnętrznej). Różnice w sposobie definiowania sukcesu, rozumieniu sensu celu, w mierniku zadowolenia z siebie (zwycięstwo vs postęp), w interpretacji błędów
Zadania proste/złożone; łatwe/trudne
Zadania z pełną informacją o wyniku/ zadania niezawierające pełnej informacji o wyniku
Zadania konstruktywne (wynikiem jest powstanie nowej jakości) / destruktywne (wynikiem jest zniszczenie istniejącego stanu rzeczy);
Zadania o charakterze ogólnym/ o charakterze konkretnym; Zadania zaprojektowane (ustanowione przez siebie)/ napotykane, narzucające się; Zadania bliskie/dalekie.
(…)
… mają powszechnie hierarchiczny charakter; 2: człowiek sam ustala hierarchie.
Konflikty motywów
Trzy podstawowe rodzaje konfliktów wg Kurta Lewina:
Konflikt dążenie - dążenie: podmiot musi wybrać między dwiema pozytywnymi możliwościami, mającymi zbliżony stopień atrakcyjności;
Konflikt unikanie - unikanie: podmiot musi wybrać między dwiema negatywnymi możliwościami, mającymi zbliżony stopień awersyjności;
Konflikt…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)