To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TYPOLOGIE SPOŁECZEŃSTW Typologia H. Spencera, zawierająca dwa typy idealne społeczeństw . Jedno oparte jest na przemysłowej organizacji społecznej - społeczeństwo industrialne, czyli o społeczno-organizacyjnej strukturze dość ściśle podporządkowanej celom jak najlepszego i najpełniejszego zaspokojenia potrzeb jego członków. Miałoby się ono charakteryzować decentralizacją władzy i ochroną interesów jednostki oraz wielką podatnością na czynniki wywołujące jego reorganizację. Drugie zaś na społecznej organizacji militarnej - społeczeństwo militarne, czyli typ społeczeństwa o niepodatnej na wszelkie zmiany strukturze i organizacji oraz stosunkach społecznych opartych na wojskowym zarządzaniu. Cechuje się powszechnym stosowaniem przymusu (jako środka w walce z innymi społeczeństwami), scentralizowanym ośrodkiem władzy kontrolującym działania wszystkich członków społeczeństwa, podporządkowaniem się jednemu celowi (walka z wrogiem) oraz brakiem zainteresowania potrzebami poszczególnych jednostek.
Typologia E. Durkheima, oparta na wyróżnieniu typów idealnych społeczeństw według dominującego w nich prawa i typu solidarności społecznej : społeczeństwa o przewadze prawa karnego (prawo represyjne, które karze przestępstwa i występki) i o dominującej solidarności mechanicznej. Solidarność mechaniczna - określa typ solidarności społecznej, charakterystycznej dla wczesnych, pierwotnych społeczeństw (nacechowanych minimalnym podziałem pracy i brakiem ścisłej specjalizacji), w których poczucie jedności opiera się na przywiązaniu jednostek do identycznych wartości, dążeniu i osiąganiu tych samych celów społecznych.
Drugie to społeczeństwo o przewadze prawa kooperacyjnego (prawo restytutywne, które nie karze, ale funkcjonuje tak, aby przywrócić poprzedni stan rzeczy) i dominującej solidarności organicznej. Solidarność organiczna określa typ solidarności społecznej, charakterystycznej dla społeczeństw współczesnych, nowoczesnych, która opiera się na poczuciu niezbędności dla trwania społeczeństwa, ścisłej współpracy między jego członkami, pełniącymi różne funkcjonalnie zadania ze względu na istniejący wyraźny podział pracy. Solidarność organiczna jest efektem wzajemnego zharmonizowania się wszystkich funkcji pełnionych przez członków danego społeczeństwa.
Typologia F. Toeniesa: wynikająca ze zróżnicowania więzi społecznej konstytuującej wraz z dwoma typami ludzkiej woli: Gemeinschaft - wspólnotę opartą na woli naturalnej i Gesselschaft - stowarzyszenie/społeczeństwo oparte na woli arbitralnej. Istnienie woli arbitralnej wynika z namysłu i wyrachowania, jest źródłem działań ukierunkowanych na realizację jakichś zewnętrznych celów. Wola naturalna wypływa z niedostępnych dla refleksji głębi jaźni ludzkiej (z "nieracjonalnych i nie-zawsze-racjonalnych sposobów myślenia"), która urzeczywistnia się i spełnia w zachowaniach oraz działaniach podejmowanych z "naturalnej", wewnętrznej potrzeby.
(…)
… interesy klas wyższych (stosując środki przymusu), uprzywilejowanych, co rodzi opór, opozycję i dążenie klas niższych do obalenia klasy rządzącej, która z czasem ulega skostnieniu i samo degradacji. Jest to spowodowane zamknięciem dopływu utalentowanych i ambitnych jednostek z klas niższych, które tworzą własne elity polityczne i na drodze różnych form (walki, reform)obalają starą elitę. One same jednak podzielą ten los, gdyż proces dziejowy to ciągła zmiana elit rządzących Typologia grup społecznych wg Ch.H.Cooley :
- kontynuacja teorii Tónniesa w odmiennej szacie terminologicznej - 2 rodzaje grup społecznych:
Grupy pierwotne
( primary groups)
Grupy wtórne, pochodne, umowne (secondary groups)
- kryterium tej typologii - historyczne i biograficzne pierwszeństwo grup pierwotnych w stosunku do grup wtórnych w historii życia społecznego ludzi i w historii życia jednostki.
Grupy oparte na stosunkach pokrewieństwa (rodziny), przyjaźni oraz na stosunkach sąsiedzkich
Grupy powstałe na podstawie umownych porozumień między ludźmi
Elementy odróżniające oba rodzaje grup:
System współ. społecznego oparty na styczności
bezpośredniej;
Wież społeczna oparta na stosunkach
społecznych osobowych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)