To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD 7 31.06.2003 Struktury organizacyjne dzielą się na: Struktura funkcjonalna ( forma U)- jest ona jednolita i spójna. Do poprawnego funkcjonowania formy U niezbędne jest koordynacja poszczególnych wydziałów, struktura ta jest powszechnie stosowana w małych i średnich przedsiębiorstwach
Struktura konglomeratowa ( forma H) - jest wykorzystywana przez organizacje składa się z szeregu nie powiązanych ze sobą jednostek polega na grupowaniu stanowisk pracy według produktów każdy z kierowników działa w sposób niezależny i odpowiada za zyski i straty S truktura wielobranżowa ( Forma M) wykorzystywany jest działał jednostek według wyrobów jednak w przeciwieństwie do formy H jednostki są powiązane oparta jest ona o liczne jednostki samodzielne na licznych szczeblach obszar działania w ramach szerszego kontaktu organizacji Struktura macierzowa - jest to taka struktura, której podział jednostek według wyrobów zostaje nałożony na układ funkcjonalny poszczególni kierownicy mają zwierzchników w układzie funkcjonalnym i w strukturze zasadniczej nie zawsze się sprawdza stosuje się ja, kiedy trzeba przetwarzać dużo informacji Układ funkcjonalny Produkcja Materiały Badania Finanse kadry Prgram apoll Program A Program B Program C Struktura hybrydowa ELEMENTY STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ: Organizacja to podejmowanie decyzji dotycząca optymalnego ugrupowania 6 działań konstrukcyjnych Projektowanie stanowisk pracy - polega na określaniu zakresu obowiązków poszczególnych pracowników u podstaw tego leży zasada idei specjalizacji pracy 4 korzyści specjalizacji :
Osiąganie dużej wprawy przez pracowników Skrócenie czasu pracy przechodzenia z jednego stanowiska na drugie Łatwo wdrażać i opanować specjalistyczny sprzęt Łatwo można zastąpić jednego pracownika drugim Ujemne skutki specjalizacji Znużenie i niezadowolenie pracownika
Znużenie i degradacja osobowości Negatywny wpływ na jakość pracy
(…)
… stosowane to produkty, klienci, lokalizacja, funkcje Ustalenia działania zależności między poszczególnymi stanowiskami
Rozdzielanie uprawnień decyzyjnych pomiędzy różne stanowiska Koordynacja czynności między stanowiskami Zróżnicowanie stanowisk pracy Produkowane relacje Zasada jedności rozkazodawstwa - każdy pracownik ma 1-go przełożonego Zasada skalarności - od najniższego od najwyższego stanowiska…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)