Typologia decyzji kadrowych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 651
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Typologia decyzji kadrowych - strona 1 Typologia decyzji kadrowych - strona 2 Typologia decyzji kadrowych - strona 3

Fragment notatki:

DECYZJE KADROWE Pojęcie problemu decyzji kadrowej - problem kadrowy to każda sytuacja (trudność) która związana jest pracownikiem. Rola kadr to w przedsiębiorstwie (w obrębie jego dziedziny kadrowej) z punktu widzenia celów zarządzania kadrami, której zarządzanie ma wpływ na osiąganie celów. Problem kadrowy dotyczy zatem zarządzania kadrami, czyli dotyczy polityki kadrowej, sterowania kadrami.
Kadry to podstawowy zespół wykwalifikowanych i aktywnych pracowników (instytucji, firmy, działu itd.) Zatrudnienie na zasadzie stosunku pracy.
 
  Typologia decyzji kadrowych wg kryteriów 1)      decyzje wg liczby osób podejmujących decyzje dzieli się na:
-         decyzje jednoosobowe (np. w sprawie zawarcia umowy o pracę)
-         decyzje kolegialne - są podejmowane przez określoną grupę lub wszystkich uczestników organizacji. Decyzje te podejmowane są w myśl procedur które uwzględniają: np. zgromadzenie wspólników w sp. Z o.o. a)      zwołanie organu kolegialnego
b)      ustalenie porządku obrad
c)      wymagane quorum
d)      wymagana większość głosów
e)      sposób głosowania
f)        sposób obliczania głosów
2)      decyzje wg podmiotów (stron) uczestniczących:
-         decyzje jednostronne są podejmowane wyłącznie przez podmiot zarządzający kadrami (np. wypowiedzenie stosunku pracy i przyznanie premii, udzielenie zwolnienia od pracy)
-         decyzje dwustronne - formalnie równorzędna rolę w podejmowaniu decyzji, a szczególnie w kształtowaniu jej treści odgrywa zarządzający kadrami oraz osoby będące obiektem zarządzania (np. umowa o pracę, rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, umowa zbiorowa)
3)      decyzje wg zakresów podejmowanych decyzji - decyzje które w swojej treści formułują normy postępowania
-         decyzje indywidualne - są to decyzje formułujące normy postępowania o charakterze indywidualnym a więc te które są adresowane do konkretnej osoby (np. polecenie wyjazdu)
-         decyzje generalne to decyzje które formułują normy postępowania o generalnym charakterze (np. regulamin pracy, wynagrodzenia)
4)      decyzje wg wpływu na charakter stosunków pomiędzy pracownikiem a pracodawcą
-         czynności prawne - to decyzja kadrowa która powoduje powstanie, zmianę lub ustanie stosunku prawnego. Czynności prawne mogą mieć charakter dwu lub wielostronny -         polecenia to decyzja kadrowa której celem jest konkretyzacja decyzji pracowniczych w ramach istniejącego stosunku prawnego i mogą mieć charakter generalny lub indywidualny
5)      decyzje wg liczby alternatywnych wariantów decyzyjnych

(…)


-bezpieczeństwo ekonomiczne i socjalne -morale pracowników
-warunki BHP -przedsiębiorczoś i inicjatywa prac
-wysoka płaca -zaangażow w realizację celów org
-itd.  
 
A Determinanty satysfakcji pracownika stanowią układ czynników a)      cechy środowiska społecznego w którym przebiega praca np. lokalizacja, typ zakładu, stosunki interpersonalne
b)      specyfika pracy
c)      społeczne i demograficzne cechy…
…, kultura organizacji, zasady i normy pracy, stosunki międzyludzkie w pracy)
 
PROCEDURY PODEJMOWANIA DECYZJI KADROWYCH
1.      rozpoznanie
2.      projektowanie
3.      wybór wariantu
 
Etapy podejmowania decyzji kadrowych 1)      ustalenie kryterium wyboru- kryterium wyboru to określenie wartości cech ważnych punktu widzenia decydenta. Wartości te są punktem odniesienia dla oceny poszczególnych wariantów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz