To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
DECYZJE KADROWE Pojęcie problemu decyzji kadrowej - problem kadrowy to każda sytuacja (trudność) która związana jest pracownikiem. Rola kadr to w przedsiębiorstwie (w obrębie jego dziedziny kadrowej) z punktu widzenia celów zarządzania kadrami, której zarządzanie ma wpływ na osiąganie celów. Problem kadrowy dotyczy zatem zarządzania kadrami, czyli dotyczy polityki kadrowej, sterowania kadrami.
Kadry to podstawowy zespół wykwalifikowanych i aktywnych pracowników (instytucji, firmy, działu itd.) Zatrudnienie na zasadzie stosunku pracy.
Typologia decyzji kadrowych wg kryteriów 1) decyzje wg liczby osób podejmujących decyzje dzieli się na:
- decyzje jednoosobowe (np. w sprawie zawarcia umowy o pracę)
- decyzje kolegialne - są podejmowane przez określoną grupę lub wszystkich uczestników organizacji. Decyzje te podejmowane są w myśl procedur które uwzględniają: np. zgromadzenie wspólników w sp. Z o.o. a) zwołanie organu kolegialnego
b) ustalenie porządku obrad
c) wymagane quorum
d) wymagana większość głosów
e) sposób głosowania
f) sposób obliczania głosów
2) decyzje wg podmiotów (stron) uczestniczących:
- decyzje jednostronne są podejmowane wyłącznie przez podmiot zarządzający kadrami (np. wypowiedzenie stosunku pracy i przyznanie premii, udzielenie zwolnienia od pracy)
- decyzje dwustronne - formalnie równorzędna rolę w podejmowaniu decyzji, a szczególnie w kształtowaniu jej treści odgrywa zarządzający kadrami oraz osoby będące obiektem zarządzania (np. umowa o pracę, rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, umowa zbiorowa)
3) decyzje wg zakresów podejmowanych decyzji - decyzje które w swojej treści formułują normy postępowania
- decyzje indywidualne - są to decyzje formułujące normy postępowania o charakterze indywidualnym a więc te które są adresowane do konkretnej osoby (np. polecenie wyjazdu)
- decyzje generalne to decyzje które formułują normy postępowania o generalnym charakterze (np. regulamin pracy, wynagrodzenia)
4) decyzje wg wpływu na charakter stosunków pomiędzy pracownikiem a pracodawcą
- czynności prawne - to decyzja kadrowa która powoduje powstanie, zmianę lub ustanie stosunku prawnego. Czynności prawne mogą mieć charakter dwu lub wielostronny - polecenia to decyzja kadrowa której celem jest konkretyzacja decyzji pracowniczych w ramach istniejącego stosunku prawnego i mogą mieć charakter generalny lub indywidualny
5) decyzje wg liczby alternatywnych wariantów decyzyjnych
(…)
…
-bezpieczeństwo ekonomiczne i socjalne -morale pracowników
-warunki BHP -przedsiębiorczoś i inicjatywa prac
-wysoka płaca -zaangażow w realizację celów org
-itd.
A Determinanty satysfakcji pracownika stanowią układ czynników a) cechy środowiska społecznego w którym przebiega praca np. lokalizacja, typ zakładu, stosunki interpersonalne
b) specyfika pracy
c) społeczne i demograficzne cechy…
…, kultura organizacji, zasady i normy pracy, stosunki międzyludzkie w pracy)
PROCEDURY PODEJMOWANIA DECYZJI KADROWYCH
1. rozpoznanie
2. projektowanie
3. wybór wariantu
Etapy podejmowania decyzji kadrowych 1) ustalenie kryterium wyboru- kryterium wyboru to określenie wartości cech ważnych punktu widzenia decydenta. Wartości te są punktem odniesienia dla oceny poszczególnych wariantów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)