TYCJAN A CORREGGIO

Nasza ocena:

3
Pobrań: 322
Wyświetleń: 1323
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 TYCJAN A CORREGGIO - strona 1

Fragment notatki:

TYCJAN A CORREGGIO Tycjan (Tiziano Vecellio) 1476/7-1576
Uczeń Jana Belliniego i Giorgione, portrecista, pejzażysta, realista, maniera grande, kolorysta, od 1533 był nadwornym malarzem  Karola V  i  Filipa II , w latach 1545-1546 pracował w  Rzymie , dla papieża  Pawła III , w okresie 1550-1551 przebywał na dworze cesarskim w  Augsburgu , od 1556 r. realizował zamówienia Filipa II, obrazy wysyłane drogą morską ozdobiły rezydencje królewskie w  Madrycie  i okolicach, kompozycje  Sacra Conversazione , pełne nastroju tła krajobrazowe i charakterystyczna  harmonia barw . wzmożenie ruchu w kompozycjach, przeważnie wielofigurowych, przy czym osiąga punkt szczytowy zrównoważenia, dzieła o tematach mitologicznych, spośród nich zaś obrazy Wenus przyniosły mu sławę najznakomitszego malarza aktów, akty te są przypuszczalnie portretami dam z arystokracji włoskiej (np. Wenus z Uffizi jest portretem Leonory z Urbino), portretów dopatrują się też w postaciach alegorycznych, jak Flora (ok. 1515-1516,  Florencja ), tycjanowski typ piękności kobiecej, Portrety męskie, pełne doskonałej charakterystyki, portrety zbiorowe krajobraz użyty w obrazach jako tło, stwarza potęgę ich nastroju, Tycjan był  kolorystą , operował początkowo tonacją ciepłą, z czasem zwrócił się ku chłodnym zestawieniom błękitów i żółcieni, tematyką sceny religijne i mitologiczne oraz alegorie, portrety, na których przedstawione postacie wyglądają, jakby zanurzone były w półmroku 1500-18 okres młodzieńczy, giorgionowski - Madonna ze Św. Antonim Opatem i Św. Janem Chrzcicielem w Uffizi
- Madonna cygańska 1502-3 w Wiedniu
-  ozdobienie gmachu Fondaco dei Tedeschi (domu handlowego kupców niemieckich) 1508 - Tycjan pokrył malowidłami ściany od strony lądu, natomiast Giorgione od strony  Wielkiego Kanału Weneckiego - dekoracja Scuola de Santo w Padwie 1510 - 3 feski ze scenami z życia Św. Antoniego
- Noli me tangere 1512
- Trzy epoki życia 1512-1515
- Madonna z wiśniami 1512-15 w Wiedniu
- Miłość niebiańska i ziemska 1512-15 Galeria Borghese Rzym
- Grosz czynszowy w Galerii Drezdeńskiej 1512-15
- Wenus w futrze 1515
- Mężczyzna z rękawiczką 1510-20 Luwr 1518-30 okres drugi - Assunta (Wniebowzięcie MB) w kościele dei Frari (franciszkanów) w Wenecji 1518
- Zwiastowanie w Treviso 1518-20
- Święto Wenery 1518-20
- Bachanalia 1518-20 - - Madonna ze Św. Franciszkiem i Św. Błażejem oraz fundatorem 1520 w kościele Św. Dominika w Ankonie
- Ariosto Federigo Gonzaga ok. 1523  - Złożenie do grobu 1525 Luwr
Wkraczanie na tory barokowe: przekątniowa diagonalna kompozycja:
- Madonna rodziny Pesaro w kościele dei Frari 1528


(…)

…-30
- Madonna ze Św. Franciszkiem i Janem Chrzcicielem
- Opłakiwanie Chrystusa
- Ecce homo
pojawia się kompozycja o liniach przekątnych - zapowiedź baroku:
- Madonna ze Św. Hieronimem i Marią Magdaleną
- Dzień
- Święta Noc w Dreźnie
Erotyzm mitologiczny:
- Io w Wiedniu
- Danae, Galeria Borghese
- Leda, Berlin

… Hieronim - Krajobraz z owcami ok. 1534 - Wniebowzięcie NMP 1540
- Ecce homo 1543 - Autoportret
- Generał del Vasto przemawiający do swych wojsk 1541 - Mężczyzna z rękawiczką  1550-76 okres czwarty/ostatni
Potęgowanie kontrastów światła i cienia, impresjonistyczna niemal swoboda i szerokość traktowania, w połączeniu z silnym światłocieniem - Św. Sebastian z Ermitażu w Leningradzie 1565
- Św. Małgorzata 1550-52 w Madrycie
- Św. Hieronim na pustyni 1558-59 Luwr
- Chrystus ukazujący się Matce w Santa Maria w Medole 1554
- Ukoronowanie cierniem w Pinakotece Monachijskiej 1570-71
- Męczeństwo Św. Wawrzyńca u jezuitów w Wenecji 1560
- Ukrzyżowanie 1561 Pinakoteka w Ankonie
- Wieczerza Pańska 1564 Escorial
- Zesłanie Ducha Św. 1554-60 w Santa Maria della Salute w Wenecji - wpływ Leonarda
- Transfiguracja…
…, jego dekoracyjne malarstwo cechuje silny światłocień, zmysłowe piękno, sławi urodne życia i piękno, śmiałe skróty, efekty iluzjonistyczne, ruch brył, świetlistymi układami brył i diagonalne kompozycje, unaocznia w swoich pracach renesansowe piękno i idee estetyczne, ujmował poruszające się ciała w bardzo śmiałej skrótach perspektywicznych tworząc z nich dynamiczne i skomplikowane układy, połączył on toskańską…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz