renesans cz. 2

Nasza ocena:

3
Pobrań: 980
Wyświetleń: 2205
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
renesans cz. 2 - strona 1 renesans cz. 2 - strona 2 renesans cz. 2 - strona 3

Fragment notatki:


PIERO DELLLA FRANCESCA: Piero della Francesca - Sen Konstantyna, 1455 Fresco, 329 x 190 cm San Francesco, Arezzo Piero della Francesca - Chrzest Chrystusa, tempera na desce, National Gallery w Londynie W malarstwie Piera silne są wpływy mistrzów Północy, m.in. Rogiera van der Weydena oraz pierwiastek rodzimy (Domenico Veneziano - jasny koloryt). Geometryzacja brył wynika prawdopodobnie z fascynacji architekturą. Sztuka Piera jest wyraźnie intelektualna, występują napięcia psychologiczne (kontrasty), symbole, odniesienia do literatury i kultury (legenda krzyża wg wersji Jacques'a Voragine'a). Chrzest Chrystusa to namalowany temperą na desce topolowej obraz Piero della Francesca. Powstał w połowie XV wieku. Jego wymiary to: 167 x 116 cm. Znajduje się on w National Gallery w Londynie.
Obraz przedstawia opisaną w Nowym Testamencie scenę ochrzczenia Chrystusa przez Jana Chrzciciela. Nad głową Jezusa unosi się gołębica, symbol Ducha Świętego. Z lewej strony stoją trzej aniołowie, trzymający Jego szaty.
Dzieło stanowiło niegdyś centralną część poliptyku. Miasto widoczne w głębi (między postacią Chrystusa a drzewem) to być może właśnie Borgo Santo Sepolcro, gdyż cały krajobraz rozciągający się w tle nawiązuje do miejscowych widoków.
Namalowany w latach 1469-1480 przez Andrea del Verrocchio wspólnie ze sławnym uczniem Leonardem da Vinci czyli WIELKI MISTRZ jest tylko współtwórcą co widać, gdyż dzieło różni się wyraźnie od jego późniejszych prac, nie ma w nim śladu charakterystycznego sfumato.
Piero della Francesca - Zmartwychwstanie, 463-65 Mural in fresco and tempera, 225 x 200 cm Pinacoteca Comunale, Sansepolcro Pierro della Francesca - portrety Montefeltrów, Portraits of Federico da Montefeltro and His Wife Battista Sforza 1465-66 Panel, 47 x 33 cm (each) Galleria degli Uffizi, Florence Twarz mężczyzny jest żywa i pełna energii, podczas gdy rysy twarzy kobiety są uogólnione (najprawdopodobniej był to portret pośmiertny). Artysta skupia uwagę widza na ubiorze postaci i klejnotach. Piero della Francesca poprzez ujęcia z profilu nawiązuje do tradycyjnego włoskiego portretu.
Obrazy cechuje realizm oraz pejzaże w tle:
- u kobiety: ziemia - symbol przemijania,
- u mężczyzny: woda - odwieczny symbol życia.
Na odwrocie obrazów namalowane są alegoryczne triumfy obojga małżonków
Piero della Francesca - Biczowanie Chrystusa, Galleria Nazionale delle Marche, Urbino SANDRO BOTTICELLI: Sandro Botticelli - Powracająca Judyta, The Return of Judith to Bethulia c. 1472 Oil on panel, 31 x 24 cm Galleria degli Uffizi, Florenc

(…)

… autoportret - w dolnej grupie dyskutantów, na prawym brzegu fresku, w pobliżu starożytnego geografa. Nie brakuje tu sofistów i stoików, którzy promują różne poglądy na temat nauki. Przedstawienie tu różnych szkół filozoficznych ma oczywiście swój przekaz. Jest to droga, która wiedzie do "Prawdy poprzez Rozum".
Szkoła Ateńska to fresk namalowany przez Rafaela w latach 1509-1510, na zlecenie papieża Juliusza II. Fresk Szkoła Ateńska znajduje się w Pałacu watykańskim w części apartamentów papieskich nazywanych Stanza della Segnatura. Rafael ukazał na nim spotkanie wszystkich wielkich filozofów starożytności. W centrum stoją Platon i Arystoteles. Platon, z podobizną Leonarda da Vinci, pokazuje palcem niebo jako źródło wszystkich inspiracji i idei. Arystoteles wskazuje ziemię, przyrodę. Starzec leżący…
…:
wół- temperament flegmatyczny
jeleń- temperament melancholiczny
królik- temperament sangwiniczny
kot(gotowy w każdej chwili skoczyć na mysz)- temperament choleryczny
MICHELOZZO:
Trójkondygnacyjna fasada cechuje się nierówną wysokością kondygnacji. Dolną, najwyższą, zdobi rustyka. Środkowa, nieco niższa, jest boniowana, a górna odznacza się najniższą wysokością i ma gładkie lico muru. Budowlę wieńczy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz