To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Tunele hydrotechniczne
Tunele hydrotechniczne. Wymiary i kształt przekroju poprzecznego tunelu hydrotechnicznego są funkcją ilości i warunków przepływu wody. Ze względów hydraulicznych najkorzystniejszy przekrój powinien mieć możliwie mały obwód w odniesieniu do jego powierzchni. Gwarantuje to minimalne opory i straty energii przepływu wody. W tunelach energetycznych, zwłaszcza ciśnieniowych, najwłaściwsze są przekroje kołowe i o kształtach zbliżonych do kołowych. W tunelach bezciśnieniowych swobodne zwierciadło wody w ruchu nieustalonym powinno znajdować się 20-25 cm poniżej jego stropu (rys. 3.28). Powoduje to podwyższenie przekroju tunelu. Wewnętrzny obrys tunelu kształtowany jest bez załamań w celu wyeliminowania zaburzeń przepływu wody i koncentracji naprężeń w niezaburzonym masywie skalnym. Ma to szczególne znaczenie dla tuneli ciśnieniowych poddawanych bardzo dużym obciążeniom, np. udarom hydraulicznym.
Przejścia podziemne. Przyjmuje się szerokość pasa ruchu pieszego w granicach 75 cm, przy czym jeden kierunek ruchu nie powinien mieć mniej niż trzy pasy, co oznacza, że minimalna szerokość przejścia podziemnego wynosi 4,5 m. Może to być przejście jedno- lub dwu-nawowe. Przejścia, w których umieszcza się gabloty bądź kioski, muszą być poszerzone o 0,75-1,0 m od stro ny tych urządzeń. Najczęściej stosowane szerokości tuneli dla pieszych to 6, 9 lub 12 m (rys. 3.29). W przypadku rozgałęzienia przejścia suma szerokości rozgałęzień powinna być większa od przejścia głównego o co najmniej 50%. Schody prowadzące do przejść podziemnych muszą mieć tę samą szerokość co przejście. Minimalna wysokość przejścia nie może być mniejsza niż 2,1 m. W miarę możliwości dążymy do zwiększenia wysokości przejścia, aby uzyskać pozytywny efekt architekto-niczno-plastyczny. Pod skrzyżowaniami centralnych ulic miejskich buduje się przejścia podziemne według specjalnego programu jego zagospodarowania. Często są to podziemne ciągi usługowo-handlowe połączone z różnymi podziemnymi i naziemnymi systemami komunikacyjnymi.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)