To tylko jedna z 35 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Tryb uchwalania budżetu państwa. Wykonywanie i kontrola wykonania budżetu państwa. •procedura właściwa dla uchwalania ustaw •zawiera ona jednak odstępstwa od zwykłego trybu ustawodawczego Inicjatywa ustawodawcza • Ustawy: art. 118 Konstytucji RP: posłowie, Senat, Prezydent Rzeczypospolitej, Rada Ministrów, grupa co najmniej 100 000 obywateli; • Ustawa budżetowa: art. 221 Konstytucji RP: „Inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej, ustawy o prowizorium budżetowym, zmiany ustawy budżetowej, (…) przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów ”. Założenia projektu budżetu • Przedstawiane przez Ministra Finansów Radzie Ministrów • Uwzględniają ustalenia przyjęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa oraz w Programie Konwergencji • Brak wskazań ustawowych co do terminu przedstawienia założeń, a także co do treści (poza obowiązkiem uwzględnienia ustaleń WPFP oraz Programu Konwergencji) • Zawierają dane makroekonomiczne dotyczące przewidywanego kształtowania się wielkości dochodów, wydatków, PKB, inflacji i innych wskaźników istotnych dla wyznaczenia granic dochodów i wydatków w przyszłym roku budżetowym. Przygotowanie projektu budżetu • Odbywa się na zasadach określonych w wydawanym corocznie rozporządzeniu Ministra Finansów na podst. art. 138 ust. 6 u.f.p. – tzw. nocie budżetowej, określającej szczegółowy sposób, tryb i terminy opracowania materiałów przez poszczególnych dysponentów części budżetowych. • Dysponenci części budżetowych opracowują i przedstawiają Ministrowi Finansów materiały do projektu ustawy budżetowej na zasadach określonych w ww. rozporządzeniu. • Minister Finansów przedstawia projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem Radzie Ministrów. art. 139 ust. 2 u.f.p. „Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, Krajowej Rady Sądownictwa, sądownictwa powszechnego i administracyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego oraz Państwowej Inspekcji Pracy”. Uchwalenie projektu przez Radę Ministrów i przedstawienie go Sejmowi • art. 141 ust. 1 u.f.p.: „Rada Ministrów uchwala projekt ustawy
(…)
…
przedstawiona
do
podpisu,
Prezydent Rzeczypospolitej może w ciągu 14 dni
zarządzić skrócenie kadencji Sejmu”.
Prowizorium budżetowe
art. 144 u.f.p.
•
W przypadku gdy Rada Ministrów przedkłada Sejmowi projekt ustawy o prowizorium budżetowym,
przepis art. 141 stosuje się odpowiednio. [art. 141 – RM uchwala projekt ustawy budżetowej i wraz z uzasadnieniem
przedstawia go Sejmowi do 30 września roku poprzedzającego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)