Tryb pracy parlamentu- Wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1085
Wyświetleń: 6909
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Tryb pracy parlamentu- Wykład - strona 1 Tryb pracy parlamentu- Wykład - strona 2 Tryb pracy parlamentu- Wykład - strona 3

Fragment notatki:

5-stronicowa notatka w formacie docx. Notatka poświęcona jest tematowi: opis pracy parlamentu jego założenia i działania. W jej treści można spotkać się z następującymi zagadnieniami: sesyjny tryb pracy parlamentu, permanentny, funkcje parlamentu, ustawodawcza funkcja parlamentu, inicjatywa ustawodawcza, procedura legislacyjna, Rada Ministrów, postępowanie w parlamencie, procedura czytań, zakres poprawek senatu, promulgacja ustawy, weto absolutne, veto zawieszające, szczegółowe, selektywne, polityczne, konstytutywne, funkcja kontrolna parlamentu, podpisanie aktu, szczegółowe formy kontroli parlamentarnej. Ponadto w treści wykładu: komisja śledcza, udzielenie rządowi absolutorium, powołanie specjalnego organu pomocniczego, NIK, kontrola nad finansami publicznymi, ratyfikacja umów międzynarodowych, działalność kontrolna komisji parlamentarnej, dezyderaty. W notatce pojawiają się także takie pojęcia i kwestie jak: rezolucje parlamentu lub jego komisji, wysłuchanie sprawozdań z działalności organów państwa, interpelacje deputowanych, kreacyjna funkcja parlamentu, wewnątrzorganizacyjna funkcja parlamentu, decyzyjna, sądowa, władza wykonawcza, polityczny zakres władzy wykonawczej, administracyjny zakres, rząd, głowa państwa, prezydent, monarcha, resorty, ministrowie bez teki.

Tryb pracy parlamentu
Sesyjny
Zwyczajne - przynajmniej jedna w roku musi funkcjonować. Najczęściej do zwoływania uprawnienie posiada głowa państwa. Odbywają się one w konstytucyjnie określonych terminach. Przyjmuje się obowiązek zwołania przez głowę państwa sesji zwyczajnej. Mogą mieć wyraźnie określony czas, np. 3 miesiące, może być określony okres trwania sesji, np. 8 miesięcy. Jedna sesja może przechodzić w drugą 14 lipca się kończy, 15 lipca się zaczyna. Może być ustalony organ, który będzie podejmował decyzje w przerwie międzysesyjnej, w czasie tej przerwy dochodzi do dyskontynuacji prac. Nadzwyczajne - zwoływane w określonych okolicznościach na wniosek grupy parlamentarzystów, rządu, głowy państwa.
Permanentny - w ramach trybu parlament obraduje na posiedzeniach. Posiedzenia zwoływane są przez organ kierowniczy parlamentu - marszałka sejmu. Kilka dni w tygodniu trwają te posiedzenia. Funkcje parlamentu
Ustawodawcza
Wynika z podziału władzy i przypisaniu możliwości stanowienia prawa dla parlamentu
W ramach jej wyróżnia się funkcję ustrojodawczy
Istotna jest procedura legislacyjna / ustawodawcza - ciąg działań określonych w konstytucji organów zmierzający do uchwalenia i następnie wejścia w życie ustawy. Rozpoczyna się z momentem wykonania prawa inicjatywy ustawodawczej
Inicjatywa ustawodawcza - uprawnienia do formułowania testu ustawy, przepisu
Prawo inicjatywy ustawodawczej - uprawnienie określonych w konstytucji podmiotów do skutecznego wniesienia projektu ustawy, a to skuteczne wniesienie oznacza, że parlament ma obowiązek zająć się tym projektem, ale nie ma obowiązku uchwalenia tego projektu, art. 118 Prawo inicjatywy ustawodawczej w zakresie ustawy budżetowej przypisane jest tylko ministrom. To jest uchwała rady ministrów w zakresie ustawy budżetowej
Inicjatywa ustawodawcza mniej sformalizowana - uprawnienia organów do występowania do organów ustawodawczych z propozycjami i projektami aktów prawnych
Prawo inicjatywy ustawodawczej jest przyznawane najczęściej określonej liczbie członków parlamentu (w PL przysługuje grupie co najmniej 15 posłów) i równocześnie komisji sejmowej
Prawo inicjatywy ustawodawczej może być przypisane drugiej izbie parlamentu - senat d

(…)

… członków parlamentu (w PL przysługuje grupie co najmniej 15 posłów) i równocześnie komisji sejmowej
Prawo inicjatywy ustawodawczej może być przypisane drugiej izbie parlamentu - senat dysponuje prawem inicjatywy ustawodawczej (10 senatorów lub komisja senacka składa projekty; następują 2 czytania, głosowanie + uchwalenie projektu ustawy; marszałek senatu marszałkowi sejmu)
Prawo inicjatywy ustawodawczej…

*Ze względu na podstawę odmowy podpisania ustawy:
Veto polityczne - może być zgłoszone z każdej innej przyczyny - społecznej, gospodarczej itd. i powoduje zwrot ustawy do parlamentu w celu ponownego rozpatrzenia
Veto konstytucyjne - powodem zgłaszania tego veta jest niekonstytucyjność przepisów. Efektem zgłoszenia jest skierowanie ustawy do sądu konstytucyjnego. Podpisanie aktu - dokonywane jest przez głowę…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz